Rijtest: Ford Focus PowerShift

Ford Focus Clipper Powershift
Zuinig en soepel: de nieuwe PowerShift transmissie laat geen enkel paard uit het gareel.

Ik was nooit fan van automaten. Traag van begrip, inefficiënt en enorm irritant. Tot de komst van de dubbele koppeling de wereld op zijn kop zette. Plots schakelden de automatisch gestuurde tandwielkasten sneller dan je als modale bestuurder met je beste schakelkunsten ooit zou bereiken. En werden ze – op papier toch al zeker – zelfs vaak zuiniger dan de versies met koppelingspedaal. Ze brachten een onbetaalbaar comfort bij het aanschuiven over de vele filerijke kilometers asfalt die ons land rijk is. De Duitsers van transmissiebouwer ZF spanden gedurende lange tijd de kroon, maar traag en gestaag vonden ook andere constructeurs een geschikte partner in de zoektocht naar schakelperfectie. Ford hinkte wat achter, maar de nieuwe PowerShift-transmissie maakte ons toch uiterst nieuwsgierig.

Ford Focus Powershift 2

Niet ZF, maar concurrent en ‘s werelds grootste transmissiebouwer GETRAG hielpt de Blauwe Ovaal bij de ontwikkeling van de nieuwe zestraps. Vanzelfsprekend met dubbele koppeling: eentje voor de oneven verzetten (1, 3, 5) en eentje voor de even exemplaren (2, 4, 6). Veranderen tussen opeenvolgende versnellingen gebeurt dus gewoon door het veranderen van koppeling, met een naadloze en ononderbroken koppeloverdracht naar de wielen. En hoe kleiner het vermogen en koppel, hoe belangrijker natuurlijk dat er geen enkele Newtonmeter ontsnapt. Onder dat motto gingen we op stap met de bescheiden Ford Focus 1.5 TDCi PowerShift, goed voor 120 pk en 300 Nm.

Ford Focus Powershift 1

Met de slome 1.6 TDCi en 1.5 TDCi manuele ervaringen achter de rug verwachtten we  eerlijk gezegd niet veel. Maar wat een verschil met die PowerShift! Terwijl de 1.5 TDCi met manuele zesbak geplaagd wordt door te lange verhoudingen en een gevoelsmatig uiterst trage reactie op het gaspedaal, vertoonde de Focus nu de souplesse en vinnigheid van een ruim bemeten tweeliter. We moesten werkelijk even verifiëren of we niet de 2.0 TDCi meekregen, ook verkrijgbaar in combinatie met deze transmissie. De Ford Focus 1.5 TDCi met PowerShift voelt dus meer dan vlot aan, wat perfect aansluit bij het toonaangevende weggedrag dat we van hem gewoon zijn.

Ford Focus Powershift 3

Het helpt volgens ons ook dat de keuze gemaakt werd voor 6 en niet 7, 8 of zelfs 9 versnellingen waarmee sommige constructeurs vandaag op de proppen komen. Enerzijds vraagt de 1.5-liter om geen versnelling meer, anderzijds zorgt het voor 6 goed gespreide en weloverwogen gangen. De software twijfelt nooit, maar weet bij elke situatie precies welke versnelling de beste is. Zelf schakelen, nog steeds mogelijk via de hendeltjes achter het stuur, was dus allesbehalve een noodzaak.

Ford Focus Powershift 7

Ook op ecologisch vlak verdient de combinatie PowerShift – 1.5 TDCi een grote pluim: na een weekje testrijden bengelden we rond de grens van 5 liter verbruik per 100 kilometer. Zonder veel moeite te doen. Op de snelweg misten we dus evenmin een overdrive, want rond de legale limiet draait de transmissie aan een comfortabel toerental. En zelfs als je ietsje sneller gaat, blijft het verbruik meer dan aanvaardbaar. Minder vaak het geval bij kleinere motorblokjes.

Autodesk VRED Professional 2014 SR1

Technologie en comfort laten zich naar goede gewoonte wel ietsje rijker betalen. De Ford Focus 1.5 TDCi met 120 pk kost in Trend-uitvoering minstens 23.550 pk, zijnde 1.650 euro meer dan wanneer je zelf de schakelpook in handen neemt. Wil je de Clipper waarmee wij op stap gingen en niet de reguliere vijfdeurs, dan betaal je nog een klein surplus van 750 euro. Echt goedkoop klinkt dat niet, maar je krijgt waar voor je geld. En die opleg voor de transmissie is het in dit geval ECHT wel waard.

Ford Focus Powershift 8

Conclusie

Het tijdperk van vervelende, trage en inefficiënte automaten ligt al enige tijd achter ons. Het duurde weliswaar eventjes tot Ford de hoogste versnelling vond in de wereld der dubbele koppelingen, maar met de laatste PowerShift hebben ze eindelijk goud in handen. De nieuwe transmissie lijkt de slome 1.5-liter TDCi zelfs te transformeren in een opgepepte tweeliter. De vermogensoverdracht loopt desondanks comfortabel en soepel, het verbruik blijft aan de lage kant. Ford bewijst tevens dat je geen zeven, acht of negen verhoudingen nodig hebt: breng de software niet in verwarring, Focus je op zes weloverwogen verzetten.

Autodesk VRED Professional 2014 SR1

Overzicht

+ Vlot en soepel, puike prestaties
+ Zuinig
– We moesten er lang op wachten

Ford Focus Powershift 9

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Ford EU

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...