Rijtest: Abarth 595 595C Pista (2017)Het beste van Abarth voor zowel op straat als het circuit? Dat is de 595 Pista.

Het lijkt alsof de italianen om de twee weken met een nieuwe, speciale versie van de Fiat 500/Abarth op de proppen komen. En in zekere zin is dat ook zo. Maar met de Pista – Italiaans voor circuit – voegt Abarth een zekere tegenstrijdigheid aan het gamma toe. De Pista is immers niet de meest agressieve, meest circuitgeorienteerde telg van gamma – die eer blijft voorbehouden aan de 595 Compétizione en 695 Biposto. Wel nestelt de neofiet zich tussen de meer praktische 595 Turismo en agressieve 595 Compétizione.

Rijtest: Abarth 595 Pista (2017)

Motorisch sluit de Pista aan bij de 595 Turismo. De 1.4 T-Jet turbo is dus nog steeds goed voor 160 pk bij 5.750 tpm en 230 Nm koppel bij 3.000 tpm. Daarmee spurt de Pista in minimaal 7,3 s naar de 100 km/h. De Konidempers met Frequency Selective Damping-technologie, lichtgewicht velgen en Record Monza uitlaat zijn dan weer afkomstig van de 595 Compétizione, net als de geperforeerde remschijven maatje 284×22 mm voor, 240×11 mm achter die daarmee ruimschoots op hun taak voorzien zijn.

Rijtest: Abarth 595 Pista (2017)Rijtest: Abarth 595 Pista (2017)

Aan de binnenzijde vinden we dezelfde mix met details van de Compétizione zoals de zilverkleurige inleg op het dashboard, maar met de meer comfortabele stoelen van de Turismo. Die laatste zien er weliswaar een stuk minder racey uit dan de knappe maar vrij harde Sabelt kuipjes, maar voor dagelijks gebruik, en zeker over lange(re) afstanden, zijn ze stukker comfortabeler. Standaard komt elke Pista ook met ingebouwde circuittelemetrie als onderdeel van het 7” Uconnect Live infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto. Tenslotte heb je nog de keuze tussen de gesloten versie, of zoals in het geval van onze tester, een open, cabrioversie. Kortom een pittig pakket die voor de nodige peper zorgt maar bovenal een glimlach op het gezicht tovert van iedereen die ermee in aanraking komt.

Rijtest: Abarth 595 Pista (2017)
Rijtest: Abarth 595 Pista (2017)Rijtest: Abarth 595 Pista (2017)

Want ondanks zijn leeftijd en de relatief bescheiden wijzigingen over de jaren, blijft de basis nog steeds overeind. Ondanks zijn beperkte afmetingen, korte wielbasis en ietwat ongelukkige zitpositie houdt het geheel zich ook bij het actiever stuurwerk overeind. De Koni-dempers zorgen voor een stugge maar tegelijk absorberende ophanging die het chassis zijn werk laat doen. Dankzij de wat meer comfortabele stoelen is deze Pista dus nog steeds dagelijks inzetbaar. Al van bij het omdraaien van de contactsleutel en het starten van de motor, tovert de Pista een grijns op je gezicht.

Rijtest: Abarth 595 Pista (2017)Rijtest: Abarth 595 Pista (2017)
Rijtest: Abarth 595 Pista (2017)

Dat is deels te danken aan het karaktervolle motortje maar net zozeer aan de Record Monza-uitlaat die de inzittenden en omstaanders op de nodige plofjes trakteert. Voorwaarde is wel de motor en de uitlaat op bedrijfstemperatuur zijn. Klinkt artificieel horen we jullie denken, maar dat is allerminst het geval want er valt niet zozeer een lijn in trekken. Soms ploft de uitlaat, soms niet. Al kan het je uiteraard wel een beetje provoceren. En dankzij de open cabrioversie zit je nog iets dichter bij de actie.

Rijtest: Abarth 595 Pista (2017)
Rijtest: Abarth 595 Pista (2017)Rijtest: Abarth 595 Pista (2017)

Ondanks de korte wielbasis, de hoge zitpositie (het klassieke oud zeer van iedere 500 en afgeleide) en de ietwat ongelukkige positionering van stuur en pedalen, zet de Pista zonder meer aan tot actief rijden. Een druk op de sportknop is weliswaar vereist, maar gelukkig blijft de setting ook na een herstart geactiveerd. Het verschil met de 180 pk sterke 595 Compétizione is weliswaar voelbaar, vooral in het middengebied van de toeren, maar de sportieve aard van het beestje is ook hier nooit ver weg. Bijkomend voordeel is dat de Pista het vermogen nog ietsje beter op het asfalt krijgt en er dat tikkeltje minder koppelstuur is. Ook al blijft het, zeker in het droge, altijd binnen de perken.

Rijtest: Abarth 595 Pista (2017)

In tal van opzichten is de Pista, net als de vele andere Abarths, objectief gezien niet de beste stadswagen. Maar wat er ontbreekt aan features zoals cruise control of andere snufjes, wordt dan weer gecompenseerd met sportieve sensaties en die onvervalste – excuseer het cliché – Italiaanse charme. En ook al zijn er betere hot hatches binnen het genre, geen van allen biedt dat vleugje exclusiviteit dat Abarths zo bijzonder maakt. Van de slager om de hoek tot het meest exclusieve concours, nergens valt de Abarth uit zijn rol. En dat is er maar weinigen gegeven.

Conclusie
Met de Abarth 595 Pista verzetten de Italianen geen nieuwe bakens binnen het gamma zelf of het genre hot hatches in het algemeen, maar bieden ze de opportuniteit om af fabriek het beste van de 595 Turismo en 595 Compétizione met elkaar te combineren. Zij de nog steeds op de wat meer comfortabele setup van de Turismo staan, maar al eens graag op het gas gaan, worden daarmee op hun wenken bedient. Prijzen voor de Abarth 595 Pista starten bij 21.490 euro voor de gesloten coupé-versie, de open C-variant kost minstens 23.790 euro. 

Overzicht:
+ Rijsensaties
+ Geluid
+ Karaktervolle motor
+ Looks
+ Feel good factor
+ Grote standaarduitrusting

– Mist bepaalde snufjes
– Hoge zitpositie

Rijtest: Abarth 595 Pista (2017)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye