Rijtest: Abarth 595 Competizione (2016)De Abarth 595 Compétizione is hét bewijs dat een briljant autootje lang niet perfect hoeft te zijn.

Slechte dag? Zit het allemaal even niet mee? Dan heb je met wat slechte wil in geen tijd een waslijst aan min- en verbeterpunten aan het adres van de nieuwe 595 Competizione. De zitpositie is, ondanks twee erg fraaie Sabelt-racekuipen met carbon rugjes, nog steeds bijzonder hoog, vele interieurplastics zouden niet misstaan hebben in de jaren 70, de algemene ergonomie is om van te huilen, handige opbergvakjes zijn er niet of nauwelijks en van gadgets die intussen gemeengoed zijn zoals keyless entry/go, cruise control, automatische ruitenwissers of stoelverwarming kan je enkel en alleen maar dromen.

Rijtest: Abarth 595 Competizione (2016)

Maar dan draai je de sleutel om, komt de kleine 1.4-liter turbobenzine tot leven en gorgelen de vier Monza Record-pijpjes met een lichte hint van turbogeluiden dat het een lieve lust is. Slechtgezind vertrekken? Vergeet het! En dan zouden we bijna zijn fraaie buitenkleur vergeten, oftewel Giallo Modena. Een bijzonder racey kleurtje uit de Ferrari-catalogus welk als optie van 800 euro in de brochures prijkt. De eerste dagen bijzonder uitgesproken en misschien wel wat teveel van het goede, maar na een tijdje gaat het wennen en staat het de Compétizione als gegoten. Zeker zo fel gecontrasteerd met zwarte 17-duims spaakvelgen en dito striping. De sympathieke Abarth slaagt er op die manier zelfs in om op je gemoedstoestand te werken zonder dat je er nog maar een meter mee gereden hebt.

Rijtest: Abarth 595 Competizione (2016)

Rijtest: Abarth 595 Competizione (2016)Rijtest: Abarth 595 Competizione (2016)

Als de op één na sportiefste, straatlegale Abarth 595 (of 500 zoals je wil) komt de Compétizione standaard uitgerust met heel wat interessante hard- en software zoals een met alcantara en carbon bekleed sportstuurtje, bluetooth, performante Brembo-remmen, voorste mistlampen, 17-duims lichtmetalen velgen, automatische klimaatregeling, stoffen Sabelt kuipjes, een parkeerhulpsysteem, donker getinte ruiten, een specifieke bodykit, 5-inch Uconnect-infotainmentsysteem, Record Monza-uitlaatsysteem, een 180 pk sterke 1.4 turbobenzine gekoppeld aan een manuele vijfbak en een specifieke Koni-sportophanging. Basisprijs? 24.790 euro. Of een premie van 6.065 euro tegenover de 145 pk sterke basis Abarth 595. Daarmee biedt de Competzione best waar voor zijn meerprijs. Wil je hem zoals onze tester op jouw oprit zien staan? Dan ben je volgens de catalogus 28.290 euro kwijt – al is het geweten dat je bij de lokale Abarth-dealer om de hoek mooie deals kunt versieren.

Rijtest: Abarth 595 Competizione (2016)

Rijtest: Abarth 595 Competizione (2016)Rijtest: Abarth 595 Competizione (2016)

Met zijn korte wielbasis en een sportieve, stugge ophanging laat de gespierde bambino het ergste vermoeden. Minder is waar. Al is het antwoord tweeledig. De specifieke Koni-dempers met Frequency Selective Damping-technologie slagen er weliswaar in om, ondanks de beperkte wielbasis en korte veerweg, de meeste oneffenheden snel en kordaat weg te filteren, maar grijp je de Competizione bij zijn nekvel dan is het resultaat minder eenduidig. Enerzijds maakt het chassis indruk met erg weinig onderstuur, uitstekende body control en is er nauwelijks koetswerkrol, anderzijds hint de setup nooit naar een meesturende kont, zelfs met de beste (on)wil van de wereld en kan de tractiecontrole/esp enkel op semi-non-actief. Daardoor is de Compétizione in de eerste plaats erg neutraal en toegankelijk, beter dan een ronddansende hooligan. Een Ford Fiësta ST of Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport zal daarom nog steeds hoger op het verlanglijstje staan van de meest veeleisende rijders, maar qua charme, drama en auditief entertainment staat de 595 dan weer op eenzame hoogte. En zelfs het gemiddeld verbruik is keurig met een cijfer van tussen de 7 à 8 l/100 km.

Rijtest: Abarth 595 Competizione (2016)Rijtest: Abarth 595 Competizione (2016)

Rijtest: Abarth 595 Competizione (2016)

Ondanks zijn vermogen van 180 pk (bij 5.500 tpm) en 250 Nm koppel (bij 3.000 tpm in Sport-modus) krijgt de Abarth zijn vermogen verrassend goed aan de grond. Geholpen door een elektronisch gesimuleerde sper (TTC) – (een mechanische sper staat sinds kort ook op de optielijst), geeft de voortrein veel vertrouwen om vroeg op het gas te gaan. Zeker in de Sport-stand hangt de motor erg kort aan het gas en is de Garrett GT 1446-turbo erg snel alert. Toch bewijst ook de niet-Sport-stand zijn nut, zeker in stadsverkeer of wanneer het allemaal wat rustiger mag. De handgeschakelde vijfbak blijft tenslotte een tikkeltje vaag en rubberig, maar staat zoals in elke Cinquecento erg goed gepositioneerd en blijft wat ons betreft de voorkeur genieten op de elektrohydraulisch gestuurde MTA-automaat.

Conclusie
De Abarth 595 Competizione kan je het best omschrijven als het vierwielig equivalent van een dubbele Italiaanse espresso. Ondanks enkele dynamische tekortkomingen tegenover hot hatches zoals de Fiësta ST (200) of 208 GTi by Peugeot Sport, biedt de Competizione voldoende weerwerk dankzij een toegankelijk en volwassen chassis en een motortje dat ondanks zijn bescheiden inhoud, elk moment weet te entertainen. Deze 595 Compétizione is verre van ideaal maar raakt de juiste snaren. Allerminst perfect, maar we zouden het eerlijk gezegd niet anders willen.

Overzicht:
+ Karakter
+ Looks
+ Geluid
+ Italiaanse charme
+ Rijgedrag

– Ergonomie
– Mist gadgets
– Zitpositie
– Prijs loopt op

Rijtest: Abarth 595 Competizione (2016)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye