Meet & Greet: Abarth 695 BipostoEender welke Abarth staat garant voor een stevige portie rijplezier met een levendig weggedrag en de Italiaanse flair, de 695 Biposto gaat nog een stap verder.

update 05/12/14: De Abarth Biposto onthult zijn prijs : €40.500

Het huidige Abarth gamma bestaat momenteel uit een drieluik: Elaborabile, Turismo en Competizione, allen zowel te verkrijgen als hatchback of convertible, terwijl je ook mag kiezen tussen een handgeschakelde vijfbak of een automaat. De Elaborabile versie omvat de reguliere Abarth 500 en 500C modellen als instappers met 135 pk. De 595 Competizione (160 pk) komt dan weer als topmodel met een vrij complete basisuitrusting. De Abarth 595 Turismo krijgt evenveel vermogen mee, maar zoekt zo wat de gulden middenweg tussen prijs, subtiliteit en comfort. Alle modellen kan je verder vrij verregaand personaliseren met kits, stickers en duo-tone kleurstellingen. De diverse special editions vinden dan ook steevast hun weg naar het merktrouwe koperspubliek.

Meet & Greet: Abarth 695 Biposto

Op het Autosalon van Genève dit jaar zagen we de nieuwste telg van deze bonte Abarth familie: de 695 Biposto. Volgens de passievolle marketeers moet dit de Abarth Assetto Corsa voor de openbare weg zijn. Inderdaad: een straatlegale racewagen! Eind dit jaar start de productie van deze hardcore Abarth, al zijn er ondertussen heel wat modellen gebouwd voor de vele mediaverplichtingen. Dit specifiek exemplaar stal alreeds de show op het Goodwood gebeuren, maar wij kregen in het mondaine Ukkel de kans om hem iets dichter bij huis te ontmoeten. De naamgeving werd ontleend aan het feit dat er maar twee zitplaatsen – bi posto – te vinden zijn, de achterbank werd dus gestript. Om de stijfheid te garanderen kwam er een rolkooi met veiligheidsnet, maar wij zien voornamelijk voordeel in de grote(re) bagagecapaciteit. Mocht je van plan zijn om de achterbank van je Abarth veelvoudig te gebruiken, verwijzen we je ook graag door naar een Grande Punto om zo de achterste inzittenden wat been/ademruimte te geven.

Meet & Greet: Abarth 695 BipostoMeet & Greet: Abarth 695 Biposto

Meet & Greet: Abarth 695 Biposto

Gewichtsbesparing is dus het sleutelwoord bij de Abarth 695 Biposto: we vinden ondermeer lichtgewicht 18″ velgen, een Akrapovic sportuitlaat, een nieuwe voorbumper uit koolstofvezel en een gestript interieur terug met de strakke Sabelt zetels én racegordels. Om dezelfde reden werden er ook heel wat elementen uitgevoerd in het aluminium, alcantara of titanium. De unieke ramen zullen velen bovendien doen twijfelen of dit wel een reguliere wagen is. Officieel is de Biposto enkel leverbaar in deze unieke matgrijze koetswerkkleur, maar met de juiste connecties zal daar wel een mouw aan gepast kunnen worden. Op de weegschaal tikt deze grijze Schorpioen af op net geen ton, met een nog lichtere motorkap uit de optielijst kan je daar nog wat grammetjes van doen. Standaard komt deze Abarth met de gekende handbak met vijf verzetten, voor een stevige som extra er er ook een naakte dog ring transmissie beschikbaar. Ongetwijfeld dé eyecatcher van deze Italiaan!

Meet & Greet: Abarth 695 BipostoMeet & Greet: Abarth 695 Biposto

Op gebied van prestaties heb je niets te klagen bij de Abarth 695 Biposto. De gekende 1.4-liter T-Jet blijft op post, maar werd hier getraind om 190 pk en 250 Nm te ontwikkelen. Hierdoor kan je in 5,9 seconden alreeds 100 km/u aantikken terwijl de topsnelheid 225 km/u bedraagt! Zuiver theoretisch zal de Biposto voldoende nemen met 6,5 liter hoogwaardige benzine per 100 km, maar in de praktijk zal het iets hoger zal uitvallen. De CO2 uitstoot valt met 155 g/km relatief goed mee voor deze sportieve prestaties.

Meet & Greet: Abarth 695 BipostoMeet & Greet: Abarth 695 Biposto

Zelf met deze Abarth 695 Biposto rijden zat er vandaag jammer genoeg niet in, maar we durven wel stellen dat hij zijn sportieve aspiraties weet waar te maken. Maar liefst 12 technologische partners – met elk hun expertisegebied – werden bij dit project betrokken en met klinkende namen zoals BMC, Brembo en OZ kan het dus niet meer misgaan. Als alles goed loopt, kunnen we jullie later dit jaar meer vertellen omtrent de rijcapaciteiten, tot dan zal je het met deze informatie moeten doen. Wie er wel al mee mocht rijden is de organisatie van de laatste Gumball 3000 Rally, maar liefst twee Biposto’s werden omgedoopt tot official car en reden het volledige traject uit.

Meet & Greet: Abarth 695 BipostoMeet & Greet: Abarth 695 Biposto

Meet & Greet: Abarth 695 Biposto

In tussentijd kan je misschien ook wat budget vrij proberen maken, want goedkoop zal de 695 Biposto niet worden. Met een basisprijs van ongeveer €40.000 kan je ook heel wat ander lekkers en sportief kopen, met wat leuke opties en packs loopt het prijskaartje zelfs helemaal uit de hand. Desondanks leeft deze 695 toch bij onze landgenoten: alreeds 15 orders werden getekend binnen de BeLux markt. Vooral in dit klein landje ten Zuiden van ons leeft het Abarth gevoel heel sterk, de aangename benzineprijs en de gunstige taxatie zal er ook wel voor iets tussenzitten. De Abarth 695 Biposto is overigens een regulier seriemodel, toch zal de vraag gezien de stevige prijs en beperkte bruikbaarheid niet bijster hoog liggen. Maar dat neemt niet weg dat we rijkhalzend uitkijken naar het moment dat we de sleutel van deze Abarth 695 Biposto toegeworpen krijgen! Wordt vervolgd..

Meet & Greet: Abarth 695 Biposto

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem