Rijtest: Abarth 595C Competizione (2016)

Rijtest: Abarth 595C Competizione (2016)De Abarth 595C Competizione smeekt om Zuiderse temperaturen, toch biedt hij zelfs in de winter steeds die hartverwarmende combinatie van rijplezier, looks en een krachtige soundtrack!

Abarth staat sinds jaar en dag garant voor sportiviteit en een bijzonder succesvol verleden in de competitie, niet geheel onlogisch dat Fiat deze terminologie van onder een stoflaag haalde in 2008 om hun sportief gamma te benadrukken. Naast de Fiat 500, 500C en alle beschikbare special editions is er een Abarth 595 (135 pk), 595 Turismo (150 pk) en 595 Competizione (180 pk) en een knotsgekke 695 Biposto. Van die laatste is er jammer genoeg géén cabrioversie voorhanden, de rest van het Abarth gamma is wel te verkrijgen als 595C. Terwijl je een cabriolet normaliter associeert met zomerse omstandigheden en rustig cruisen kan een portie sportiviteit nooit kwaad, zo haalden we de 595C Competizione in de winter van stal!

Rijtest Abarth 595 595C Competizione (2016)

Zelfs met een resem Abarth logo’s moesten we toch nog frequent uitleggen dat dit Rode Gevaarte niet zomaar een Fiat 500C met wat stickers was. De connaisseur herkent gelukkig de vernieuwde grille met ABARTH inscriptie, brede bumpers en 17″ lichtmetaal waarachter Brembo remklauwen schuilen. Bij de twee andere 595 versies moet je nog bijbetalen voor de vierdelige Monza Record uitlaat, de 595 Competizione krijgt deze sowieso mee én is een must have. De krachtige soundtrack is een streling voor het oor en doet ons mijmeren naar die andere (veel krachtige) Italianen..

Rijtest Abarth 595 595C Competizione (2016)

Rijtest Abarth 595 595C Competizione (2016)Rijtest Abarth 595 595C Competizione (2016)

Binnenin gaat Abarth verder op het sportieve elan terwijl de geleverde inspanning van Fiat op vlak van multimedia (oa Beats audiosysteem) en infotainment (5″ touchscreen met alle goodies) uiteraard behouden blijven. Naast een stuurwiel met Alcantara krijg je hier ook Sabelt sportzetels (die nog steeds te hoog zitten) en een perfecte plaatsing van de versnellingspook. Passagiers zijn welkom in de 595C al zullen ze wel wat moeten klauteren naar hun achterste zitplaatsen, best zijn ze dan ook voorzien van korte benen. De koffer biedt enkel plaats aan het broodnodige met een laadvolume van 185 liter bagage.

Rijtest Abarth 595 595C Competizione (2016)

Voorin de Abarth 595C Competizione ligt er, net zoals bij zijn soortgenoten, een 1.4-liter T-Jet viercilinder turbobenzine. Goed voor 180 pk en 250 Nm richting de voorwielen, gekoppeld aan een vlotschakelende vijfbak. Daarmee zit je in 6,7 seconden aan 100 km/u terwijl de topsnelheid op 225 km/u ligt. Dit in combinatie met een theoretisch verbruik van 6 liter benzine en 139 g/km CO2, in de praktijk ligt het afhankelijk van je rijstijl tussen 7,5 liter en 9,5 liter. Met een benzinetank van 35 liter krijg je dus een rijbereik van 300 à 400 km.

Rijtest Abarth 595 595C Competizione (2016)Rijtest Abarth 595 595C Competizione (2016)

Plezier beleven in deze 595C gaat gemakkelijker dan ooit. De contactsleutel brengt de viercilinder tot leven en vanaf dan wordt jouw rechtervoet gepromoveerd tot dirigent van het uitlaatconcert. Het dikke stuur communiceert goed wat de voorwielen doen en stap voor stap kan je de snelheid – en limieten – opdrijven, in tegenstelling tot (andere) sportwagens hoef je de illegaliteit zelfs niet op te zoeken om sensaties te verkrijgen. Met de Sport modus actief haal je het beste uit de 595C Competizione die dankzij het elektronisch sperdifferentieel (TTC – Traction Torque Control) behoorlijk strak door de bocht kan. Maar nog gelukzaliger wordt het wanneer je deze Abarth op slechts 75% van zijn kunnen gebruikt in zomerse omstandigheden. De stoffen dakconstructie tovert zich volautomatisch weg in twee delen, desondanks de C in de naamgeving verwijst naar cabriolet houden we het hier liever op een targa.

Rijtest Abarth 595 595C Competizione (2016)

Rijtest Abarth 595 595C Competizione (2016)Rijtest Abarth 595 595C Competizione (2016)

De vernieuwde Abarth 595 kost je minstens €18.875, voor de 595C ligt dat bedrag op €21.175. De beter uitgeruste (en krachtige) 595C Turismo start bij €24.990 en voor de 595C Competizione topversie vragen de sportieve Italianen €27.240. Op wat personalisatie na (lakkleur, interieur, velgen, …) zit hier gelukkig wel alles in de standaarduitrusting, de DualLogic automaat laat je best voor wat het is.

Rijtest Abarth 595 595C Competizione (2016)Rijtest Abarth 595 595C Competizione (2016)

Rijtest Abarth 595 595C Competizione (2016)

Dé concurrent voor deze Abarth 595C Competizione is de 192 pk sterke MINI Cooper S Cabrio (vanaf €30.080) die kan uitpakken met meer comfort, binnenruimte en een volwaardig cabrioconcept. Qua looks, charme en karakter ligt het voordeel dan weer wel bij de Italiaan. Andere kanshebbers zouden de Renault Twingo GT, Smart ForTwo Cabrio Brabus of Opel Adam S kunnen zijn maar ook zij komen niet in de buurt van de unieke kwaliteiten van de dakloze 595C.

Conclusie
Sinds de introductie van de Abarth 500 in 2008 hebben we het jullie al meermaals proberen te vertellen, deze sportieve Italiaan kent zijn gelijke niet. Het is niet de goedkoopste, er zijn praktische(re) alternatieven en er zijn beter sturende hot hatches voorhanden in dit segment maar de Italiaanse charmes van de Abarth Cinquecento blijven onklopbaar. Zijn stoere bumpers, velgen en badges laten direct zien dat je met iets speciaals onderweg bent, het krachtige uitlaatsysteem haalt de laatste twijfelaars sowieso over de streep. De dakloze 595C Competizione biedt daarbovenop nog aangename injectie Vitamine C, misschien de reden dat we nog nooit een ongelukkige Abarth eigenaar zijn tegengekomen?!

Overzicht:
+ Krachtige(re) lifestyle emoties!
+ Italiaanse charme / karakter
+ Looks
+ Rijplezier

– Hoge zitpositie
– Beperkte bruikbaarheid achterbank / koffer
– Stevig prijskaartje

Rijtest Abarth 595 595C Competizione (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...