Rijtest: Fiat Tipo Berline [1.6 MultiJet + 1.6 E-Torq AT]

Rijtest: Fiat Tipo Berline [1.6 MultiJet + 1.6 E-Torq AT]Veel ruimte voor een scherpe prijs bieden in een strakke koetswerkvorm, dat is de taak die weggelegd is voor de Tipo Berline! Uiteraard zonder de klassieke Fiat eigenschappen te verwaarlozen..

Ergens op het einde van vorige eeuw was er alreeds een Fiat Tipo maar deze heeft niets meer te maken met het huidige triumviraat. Die omvat een klassieke vierdeurs (Tipo Berline), een compacte vijfdeurs hatchback (Tipo vijfdeurs) en een praktische break (Tipo Station Wagon). Voornamelijk de twee laatste zijn populair in onze regio’s, de grootste afzetmarkt voor dergelijke berlines ligt meer in het Oost-Europa en dergelijke. Gezien de productie in Turkije plaatsvindt was het dan ook geen verrassing dat de Berline eerst naar buiten mocht komen, dat Fiat deze kaart zo overtuigend zou uitspelen in België was dan weer wél een verrassing! Veel concurrentie (lees: afzetmarkt) is er niet maar de Italianen konden een uitbreiding van het rationele gamma naast meer emotionele modellen als de 500 en 124 Spider natuurlijk goed gebruiken.

Rijtest: Fiat Tipo Berline [1.6 MultiJet + 1.6 E-Torq AT]

In de juiste configuratie mag de Fiat Tipo Berline best uitpakken met een geslaagde lijn die veelvoudig geapprecieerd werd in het straatbeeld, je moet Italianen dan ook niets leren qua design. Zeker de goed uitgeruste “Openings Editions” van op het Autosalon in januari zijn ware pareltjes dankzij de 17″ velgen, chroom accenten (handvaten, koffer en in de grille) en een knappe metaalkleur. Daarvoor heb je keuze uit een tiental mogelijkheden, durf gerust voor iets gewaagder gaan dan een zoveelste grijstint! Standaard doe je het bij de Fiat Tipo Berline overigens met stalen 15″ velgen.

Rijtest: Fiat Tipo Berline [1.6 MultiJet + 1.6 E-Torq AT]

Met een totale lengte van 4,54 meter mag het je niet verwonderen dat er hier heel wat binnenruimte terug te vinden is. Vier volwassenen geraken er zonder kleerscheuren in maar de twee grootste nemen best vooraan plaats gezien de aflopende daklijn. Met 520 liter bagageruimte heb je een behoorlijk royale koffer ter beschikking, hier voorzien van een ruime opening. De interieurafwerking is relatief correct als je het prijskaartje in achting neemt en over alles is goed nagedacht, toch gebruiken ze hier en daar toch wel vreemde plastics. Het feit dat het 5″ infotainmentsysteem (optioneel met navigatie) mooi ingewerkt zit in het dashboard is bewonderenswaardig, elke moderne smartphone is anderzijds wel groter en biedt een verfijndere beeldkwaliteit. Dat lijken ze bij Fiat ook begrepen te hebben, de Tipo vijfdeurs en Station Wagon krijgen een hightech en groter – maar wel zwevend – systeem mee.. In basisvorm krijg je bij de Tipo Berline stoffen zetels (grijs of grijs/beige) maar voor een optimaal comfort investeer je best wel in de lederen exemplaren..

Rijtest: Fiat Tipo Berline [1.6 MultiJet + 1.6 E-Torq AT]

Rijtest: Fiat Tipo Berline [1.6 MultiJet + 1.6 E-Torq AT]Rijtest: Fiat Tipo Berline [1.6 MultiJet + 1.6 E-Torq AT]

De Fiat Tipo Berline is in België verkrijgbaar met drie benzinemotoren, namelijk de 1.4-liter MPI (95 pk / 127 Nm), 1.4-liter T-Jet (120 pk / 215 Nm) en de 1.6-liter E-TorQ (110 pk / 152 Nm) waarbij deze laatste enkel met een zestraps automaat komt. Aan dieselzijde is de 1.3-liter MultiJet (95 pk / 200 Nm) de instapper van dienst, gevolgd door de 1.6-liter MultiJet (120 pk / 320 Nm) met manuele versnellingsbak of moderne automaat met dubbele koppeling. In de meest zuinige uitvoering (1.3 MJet met ECO pack) bedraagt de CO2 uitstoot slechts 98 g/km met een normverbruik van 3,7 liter. In de praktijk ligt dat natuurlijk net iets hoger zonder al te veel extremen. De brandstoftank van de Tipo Berline is 45 liter groot terwijl de andere Tipo’s een (iets) grotere tank meekrijgen.

Rijtest: Fiat Tipo Berline [1.6 MultiJet + 1.6 E-Torq AT]Rijtest: Fiat Tipo Berline [1.6 MultiJet + 1.6 E-Torq AT]

Eenmaal onderweg met de Fiat Tipo moet je eerst even wennen aan de riante afmetingen – dankjewel parkeersensoren – maar erna wordt deze vierdeurs Italiaan een aangename en bijzonder comfortabelere reisgezel (zelfs met de grote velgen!). Het reusachtige stuurwiel voelt goed in de hand en communiceert vlot aan de vooras maar echt spannend wordt het natuurlijk nooit. Dat mag niet als een verrassing komen, de kans is ook onbestaande dat we ooit een Abarth Tipo zullen krijgen.. De Fiat Tipo’s krijgen standaard zes airbags, antislipcontrole, starthulp voor hellingen en een bandenspanningssysteem mee. In de optielijst staan ook enkele handige rijhulpsystemen zoals adaptieve cruise control, achteruitrijcamera, regen/lichtsensor, autonoom remsysteem en de eerdergenoemde sensoren.

Rijtest: Fiat Tipo Berline [1.6 MultiJet + 1.6 E-Torq AT]

Net zoals de andere grotere Fiat’s gaat onze voorkeur naar de zestienhonderd diesel in combinatie met een manuele versnellingsbak met zes verzetten. Deze schakelt soepel en rijdt relatief zuinig (onder de vijf liter is perfect mogelijk), eens de viercilinder op bedrijfstemperatuur is verdwijnt de dieselsoundtrack ook naar de achtergrond. Gezien de stijgende interesse inzake benzinemotoren gingen we ook even op stap met de topversie met de zestraps automaat. Deze laatste kon iets minder overtuigen met een twijfelende werking onder belasting, eens op snelheid – of in stedelijke omgeving – konden we hem gelukkig wel al beter appreciëren.

Rijtest: Fiat Tipo Berline [1.6 MultiJet + 1.6 E-Torq AT]Rijtest: Fiat Tipo Berline [1.6 MultiJet + 1.6 E-Torq AT]

Met drie verschillende uitrustingsniveau’s (Pop, Easy en Lounge) wordt de Fiat Tipo Berline in de etalage gezet met een vanafprijs van €14.850. Daarmee verkrijg je heel veel value for money, toch raden we je aan om toch iets meer te investeren om ten volle van je Italiaanse berline te kunnen genieten. Full option – zoals ons testmodel op de foto’s – zit je al snel nabij de €20.000.

Rijtest: Fiat Tipo Berline [1.6 MultiJet + 1.6 E-Torq AT]

De bestaande concurrentie van deze Fiat Tipo Berline kunnen we herleiden tot de Dacia Logan (vanaf €6.990), de Skoda Rapid (vanaf €17.505), Opel Astra Sports Sedan (vanaf €21.125) en Volkswagen Jetta (vanaf €23.670).

Conclusie
Terwijl bijna alle andere constructeurs het hogerop – meer “premium” – zoeken probeert Fiat op een andere manier. Met de Tipo Berline hebben ze namelijk een ruime vierdeurs met brede uitrusting voor een zeer interessante prijs, ware het niet dat deze koetswerkvorm in België weinig tot geen populariteit geniet.. Misschien hebben ze met de Tipo Berline wel plotsklaps de kip met de gouden eieren gevonden, indien niet is er nog altijd een Tipo hatchback of Tipo Station Wagon. Deze twee krijgen ook een interieur dat net iets meer weet te overtuigen qua materiaalkeuze en bouwkwaliteit voor slechts een beperkte meerprijs. GroenLicht aankoopadvies blijft de 1.6 MultiJet die ook in de Tipo Berline een mooi evenwicht weet te brengen inzake comfort, souplesse en zuinigheid!

Overzicht:
+ Stijlvol voorkomen
+ Aangename dieselmotor + handbak (zuinig, soepel, vlot, …)
+ Veel binnenruimte + grote koffer
+ Aangenaam rijgedrag
+ Value for money!

– Weinig populaire koetswerkvorm in België/Europa
– Twijfelende automaat (1.6 e-TorQ AT6)
– Afwerkingsmissers interieur
– Klein infotaintmentsysteem

Rijtest: Fiat Tipo Berline [1.6 MultiJet + 1.6 E-Torq AT]

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...