Rijtest: Fiat 500 Hybrid (2020)

Rijtest: Fiat 500 500C Hybrid 1.0i 70 pk mHEV (2020)Voor wie nog niet wil, kan of durft te kiezen voor de zuiver elektrische 500e kan bij Fiat gelukkig ook nog terecht voor een 500 Hybrid!

Moeten we de Fiat 500 nog voorstellen? Desondanks zijn vrij forse leeftijd (gelanceerd in 2007, opgefrist in 2015) is de nuova Cinquecento (tezamen met de Panda) verantwoordelijk voor het riante Italiaanse marktaandeel in het compacte segment, grotendeels te danken aan het schattige design, bereikbare prijs, ontelbare personalisatiemogelijkheden/special editions, ijzersterke imago en het stadsvriendelijk formaat.


Rijtest: Fiat 500 500C Hybrid 1.0i 70 pk mHEV (2020)

Intussen heeft Fiat alreeds een zuiver elektrische 500e maar omdat niet iedereen staat te springen om de switch te maken naar elektrische mobiliteit werd de gloednieuwe 500 Hybrid gelanceerd met een nieuwe/zuinige benzinemotor. Deze zal geproduceerd worden zolang er vraag naar is en op (korte?) termijn alle andere beschikbare motoren vervangen. Ook Fiat moet namelijk inspanningen leveren om haar (door de EU opgelegde) gemiddelde CO2 uitstoot onder de 95 g/km grens te krijgen.

Rijtest: Fiat 500 500C Hybrid 1.0i 70 pk mHEV (2020)

De introductie van Hybrid motorisatie heeft geen impact op de uitstraling van de Fiat 500. Die is nog steeds te verkrijgen als 500 en dakloze 500C, wel is er (uiteraard) een lanceringseditie die mag pronken met een prachtige Verde Rugiada koetswerkkleur, knappe zwarte 16” velgen (met witte accenten) en een Hybrid badge op de B-stijl.

Rijtest: Fiat 500 500C Hybrid 1.0i 70 pk mHEV (2020)Rijtest: Fiat 500 500C Hybrid 1.0i 70 pk mHEV (2020)

Binnenin biedt de digitale tellerpartij wat extra weergavemogelijkheden (allemaal met betrekking tot de energiestroom/recuperatie) en kan je (optioneel) een ecologische Seaqual Yarn zetelbekleding krijgen op basis van gerecycleerde plastics die Fiat uit de oceaan vist. De relatief hoge zitpositie en een stuurwiel dat je enkel in de hoogte kan verzetten blijven dus aanwezig net zoals de kleurrijke interieuraccenten en degelijk afwerkingsniveau.

Rijtest: Fiat 500 500C Hybrid 1.0i 70 pk mHEV (2020)

Desondanks de compacte buitenafmetingen biedt de Vijfhonderd voorin – zelfs voor grotere volwassenen – méér dan voldoende plaats. Achterin is er minder ruimte voorhanden, er geraken vraagt ook enig geklauter/lenigheid. Wie voor de 500C kiest creëert – in open toestand – alvast wat extra hoofdruimte. In de koffer is er met 185 liter net voldoende plaats voor dagdagelijkse boodschappen. Wie nood heeft aan net wat meer praktisch gebruiksgemak kan terecht bij de Panda die eveneens de nieuwe Hybrid benzinemotor meekrijgt.

Rijtest: Fiat 500 500C Hybrid 1.0i 70 pk mHEV (2020)Rijtest: Fiat 500 500C Hybrid 1.0i 70 pk mHEV (2020)

Inzake infotainment rekent de Fiat 500 nog steeds op het UConnect systeem dat in zijn topversie een 7” touchscreen, Bluetooth, DAB en geconnecteerde LIVE Services diensten omvat in combinatie met de handige Apple CarPlay / Android Auto integratie. Een Beats audiosysteem (368 Watt) staat op de optielijst.

Rijtest: Fiat 500 500C Hybrid 1.0i 70 pk mHEV (2020)

De 1.3-liter viercilinder MJet dieselmotor was al even verdwenen uit de Fiat 500 catalogus, ook de 0.9-liter tweecilinder TwinAir en 1.2-liter viercilinder zijn zo goed als verleden tijd. Wie (nog) niet zuiver elektrisch wil rijden kan enkel opteren voor de nieuwe 1.0-liter driecilinder benzinemotor, een atmosferische afgeleide van de 1.0-liter FireFly die we eerder al zagen in de 500X. Die krijgt milde hybride ondersteuning (12V) van een elektromotor (4 pk) en lithium-ionbatterij (0,148 kWh). De handgeschakelde versnellingsbak telt nu zes verzetten wat ééntje meer dan voordien is.

Rijtest: Fiat 500 500C Hybrid 1.0i 70 pk mHEV (2020)Rijtest: Fiat 500 500C Hybrid 1.0i 70 pk mHEV (2020)

Op een vlotte (maar onmerkbare) manier recupereert de 500 Hybrid overbodige energie waar nodig (bijvoorbeeld bij het vertragen of afremmen), op lage snelheden kan je de benzinemotor ook uitschakelen door hem in “neutraal” te zetten. Bij hernemingen wordt de opgeslagen energie vervolgens gebruikt om een extra duwtje in de rug te voorzien, het start/stop systeem werkt in de 500 Hybrid ook veel vlotter/aangenamer. Veel merk je van de hybridetechniek niet (of je moet alles al mee volgen in de boordcomputer), wel kan Fiat hierdoor veel betere verbruik- en uitstootcijfers (-20%) voorleggen dan met de uitgaande 1.2i. In landen/regio’s waar de CO2 uitstoot bepalend is voor het uiteindelijke aankoopbedrag is dat ook goed nieuws!

Rijtest: Fiat 500 500C Hybrid 1.0i 70 pk mHEV (2020)

Volgens de NEDC norm moet je rekening houden met een verbruik van 3,9 liter en een CO2 uitstoot van 88 g/km CO2, in de strengere WLTP testcyclus wordt dat 5,3 liter en 120 g/km. Wij haalden uiteindelijk 5,6 liter met een hoop (trage) kilometers in onze drukke hoofdstad! De brandstoftank van 35 liter zorgt voor een rijbereik van 600+ kilometer. Dat riant rijbereik is indrukwekkender/interessanter dan de prestatiecijfers, zo neemt de 0-100 sprint zowaar 13,8 seconden in beslag en ligt de topsnelheid op 167 km/u. Vlotte inhaalacties/manoeuvres op de autosnelweg plan je dus best goed/tijdig in met de 500 Hybrid!

Rijtest: Fiat 500 500C Hybrid 1.0i 70 pk mHEV (2020)

Binnen de stadsmuren voelt de Fiat 500 Hybrid zich veel beter in zijn vel. De schakelindicator heeft wel wat last van ADHD maar dat laat de driecilinder niet aan z’n hart komen met een soepele, kwieke en tegelijk relatief stille loopcurve (onder normale belasting). Zeker in vergelijking met de TwinAir’s van weleer! Op slechte ondergrond durft de stugge demping sporadisch de aangename sfeer te verpesten, over het algemeen primeert het comfort. In tegenstelling tot de potentere Abarth’s is er hier ook geen enkele reden om een andere – lees: sportieve(re) – rijstijl te hanteren.

Rijtest: Fiat 500 500C Hybrid 1.0i 70 pk mHEV (2020)Rijtest: Fiat 500 500C Hybrid 1.0i 70 pk mHEV (2020)

Om de lancering van de nieuwe motorisatie kracht bij te zetten kwam Fiat met een rijkelijk uitgeruste 500 Hybrid Launch Edition (vanaf 18.090 euro) en 500C Launch Edition (vanaf 21.090 euro). Intussen is de vanafprijs van de 500 Hybrid gezakt tot 17.390 euro in het Star uitrustingsniveau, daarboven vinden we ook de Rockstar, Pop, Lounge en Dolce Vita versies. Voor de full electric 500e La Prima (lanceringsversie) moet je minimaal 34.900 euro op tafel leggen en op dit moment prijkt de oude 1.2i (steevast mét MTA automaat) ook nog in de configurator (vanaf 20.090 euro).

Rijtest: Fiat 500 500C Hybrid 1.0i 70 pk mHEV (2020)

Andere compacte (hippe) driedeurs stadswagens met (mild) hybride techniek zijn vrij moeilijk te vinden. De meeste autoconstructeurs kiezen in het A-segment resoluut voor een vijfdeurs koetswerkvariant (Hyundai i10, Kia Picanto, Renault Twingo, …) of gaan zelfs volledig elektrisch (Smart ForTwo, Volkswagen e-Up, Skoda Citigo-e iV, Seat Mii Electric, …). De Ford Fiesta mhEV (1.0i EcoBoost Hybrid 125 pk, vanaf 21.395 euro) en Suzuki Swift Hybride (1.2i 61 pk, vanaf 18.399 euro) zitten dan weer in het duurdere B-segment.

Conclusie
Met de veelbelovende 500e (die er identiek uitziet als de hedendaagse Cinquecento) is Fiat klaar voor het nieuwe normaal waartoe elektrisch rijden – zeker in het A-segment – zal behoren. Toch beseffen ze gelukkig dat niet iedereen die stap wil/kan maken en bieden ze met de 500 Hybrid een mooie overgang. Op papier neigt de combinatie van (zeer) milde hybride techniek en atmosferische driecilinder eerder naar een “ecologisch PR statement”, in de praktijk – en vooral binnen de stadsmuren – schittert de Fiat 500 (als nooit tevoren?) met prima verbruikscijfers en een aangenaam weggedrag. En de lagere CO2 uitstoot zorgt hier-en-daar ook voor aantrekkelijke (vanaf)prijzen. Dankzij deze motorische update kan de Fiat 500 (die benzine slikt ipv een laadsnoer) het nog wel eventjes uitzingen, dit ongetwijfeld tot groot jolijt van de consument die – zelfs 13 jaar na datum! – volmondig voor de Italiaanse charmes valt!

Overzicht:
+ Tijdloos (en ijzersterk!) imago/design
+ Personalisatiemogelijkheden
+ Compact (stadsvriendelijk) formaat
+ Zuinig(er)
+ Aangenaam rijgedrag (in stedelijke omgeving)

? Beperkte batterijcapaciteit / (micro)hybridekracht

– Bescheiden prestaties (snelweg)
– Overenthousiaste schakelindicator
– Leeftijd (interieur, rijhulp .. en stuurwiel nog steeds niet in de diepte te regelen)

Rijtest: Fiat 500 500C Hybrid 1.0i 70 pk mHEV (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...