Kort Getest: MINI Clubman JCW (2018)

Kort Getest: MINI Clubman JCW 231 pk Rebel Green (2018)De MINI Clubman John Cooper Works is en blijft een praktische pretraket!

De MINI Clubman is met zijn unieke 6-deurs koetswerkvorm hét doordachte compacte alternatief voor wie de 5-deurs net wat te klein uitvalt. Op vlak van vormgeving blijft de Clubman volledig trouw aan het klassieke – en zeer herkenbare/gelauwerde – lijnenspel van MINI waardoor hij alvast een pak sympathieker overkomt dan de grotere Countryman. Dat uiterlijk kan je met een eindeloze (?) personalisatiegids volledig op smaak brengen met knappe koetswerkkleuren, contrasterend dak, stickers, chroom accenten en de nodige Britse vlaggen rondom. In tegenstelling tot de 3-deurs (F56), 5-deurs (F55) en Cabrio (F57) zit die Union Jack vlag niet ingewerkt in de LED lichtblokken bij deze generatie Clubman (F54).

Kort Getest: MINI Clubman JCW 231 pk Rebel Green (2018)

Binnenin heerst er zoals bij elke MINI de nodige frivoliteit dankzij de karaktervolle boordplank met ronde tellers, vliegtuigschakelaars, LED sfeerverlichting en kleurrijke accenten hier en daar. Personalisatie is ook voor het interieur maar een woord dankzij de vele mogelijkheden en met MINI YOURS integreer je zowaar eigen prints/bedrukkingen! Tevens heerst er dankzij het optionele panoramisch zonnedak een ruim gevoel desondanks de relatief compacte buitenafmetingen, op de achterbank is er plaats voor volwassenen.

Kort Getest: MINI Clubman JCW 231 pk Rebel Green (2018)Kort Getest: MINI Clubman JCW 231 pk Rebel Green (2018)

Centraal op het dashboard prijkt er een modern infotainmentsysteem dat je gemakkelijk kan bedienen met de draaiknop, het aanraakscherm of stemcommando’s. Naast de eigen toepassingen inzake telefonie, multimedia en navigatie kan je hier (optioneel) al kiezen voor moderne connectiviteit via Apple CarPlay en Android Auto! Dé feature van de Clubman blijft uiteraard de tweedelige kofferdeur die het praktische gebruiksgemak sterk doet toenemen, het zicht naar achteren is daardoor wel in twee gesplitst wat bij de initiële kennismaking(en) gewenning vraagt. In de koffer past er 360 liter bagage, met de achterbank plat kan dat oplopen tot 1.250 liter.

Kort Getest: MINI Clubman JCW 231 pk Rebel Green (2018)Kort Getest: MINI Clubman JCW 231 pk Rebel Green (2018)

De Clubman is volgens de gekende stramien als One, One D, Cooper, Cooper S en Cooper D te verkrijgen met vermogens tussen 102 pk en 192 pk. In basisvorm voorzien van voorwielaandrijving en een handgeschakelde versnellingsbak, de betere Clubman’s zijn te combineren met een (sport)automaat en/of ALL4 vierwielaandrijving.

Nog leuker is de Clubman als John Cooper Works (JCW) uitvoering wat sinds jaar en dag de (magische) noemer is voor de sportiefste MINI modellen. Op visueel vlak komen ze net wat extremer voor de dag (zonder écht te provoceren) met een scherpere voorbumper, 18” / 19” lichtmetalen velgen, rode (grijpgrage!) Brembo remschijven, subtiele achterspoiler, sportzetels, verlaagd sportonderstel en een tweedelige uitlaat die de nodige vocale ondersteuning levert (lees: een héérlijke soundtrack produceert). De Rebel Green lakkleur is exclusief voorbehouden voor de JCW modellen én past perfect bij de kleurrijke rode accenten/stickers rondom.

Kort Getest: MINI Clubman JCW 231 pk Rebel Green (2018)

Onder de motorkap van de MINI John Cooper Works Clubman ligt er een 2.0-liter viercilinder TwinPower Turbomotor, goed voor 231 pk / 350 Nm (168 g/km CO2). Standaard krijgt de snelste Clubman altijd ALL4 vierwielaandrijving mee in tegenstelling tot de 3-deurs JCW en Cabrio JCW. De manuele 6-bak zorgt traditiegetrouw voor een intense/betrokken rijbelevenis al kunnen we dat ook zeggen over de optionele 8-traps sportautomaat die het nodige rijcomfort levert wanneer het mes niet tussen de tanden moet zitten. In dat laatste geval zakt het verbruik ook naar een iets toegankelijke(re) 7 à 8 liter benzine per 100 km, bij een sportieve rijstijl kan dat al eens (vlot) oplopen.

Kort Getest: MINI Clubman JCW 231 pk Rebel Green (2018)

Net zoals de rest van het MINI gamma kan de Clubman JCW terugvallen op een snedig stuurgevoel (zoals in een kart) waardoor zijn talenten voornamelijk op een bochtenrijk parcours naar boven komen. Ten alle tijden heb je véél grip voorhanden dankzij de slimme vierwielaandrijving die zijn focus vooraan legt en wanneer nodig de achteras laat bijspringen. En dat hoeft helemaal niet bij 200+ op de teller op het circuit, binnen de stadsmuren of in mindere weersomstandigheden beleef je ook het nodige rijplezier achter het stuurwiel van deze John Cooper Works! Rechtdoor accelereren doet deze snelle Brit anderzijds behoorlijk goed, zo zit je in 6,3 seconden – Launch Control! – aan 100 km/u en is een topsnelheid van 238 km/u haalbaar.

Kort Getest: MINI Clubman JCW 231 pk Rebel Green (2018)Kort Getest: MINI Clubman JCW 231 pk Rebel Green (2018)

Met de MINI Driving Mode schakelaar kies je tussen een GREEN, MID en SPORT modus waarbij je die eerste gerust mag vergeten, gezien de vele JCW badges rondom is zuinigheid niet direct je grootste zorg. De SPORT modus scherpt het geheel voelbaar aan (op het nerveuze na) wat in sommige situaties voor de nodige ergernissen compromissen zorgt, gelukkig is er dan die MID modus met het nodige comfort. Dat comfortgehalte kan je ook versterken door te genieten van handige rijhulpmiddelen/gadgets zoals cruise control, head-up display, parkeerhulp, keyless go, …

Kort Getest: MINI Clubman JCW 231 pk Rebel Green (2018)z

Wegens strenge WLTP eisen – en het eerdergenoemde feit dat de Clubman nog opgefrist moet worden – staat de Clubman JCW momenteel officieel niet meer in de catalogus, wie goed zoekt kan ongetwijfeld nog ergens een jong exemplaar terugvonden. Voordien stond de Clubman John Cooper Works geafficheerd aan 38.000 euro, dat is een stevige meerprijs ten opzichte van de driedeurs JCW (vanaf 33.000 euro) of de Clubman One (van 23.800 euro). Een vaststaand feit dat MINI probeert de counteren met een stevige basisuitrusting, standaard vierwielaandrijving en een stevige brok vermogen. Ander sportief (compact) geweld met 230 pk kost minstens evenveel.

Conclusie
De MINI Clubman geniet dankzij de compacte 6-deurs configuratie nog steeds van een stijlvol en praktisch voorkomen, zeker voor diegene die op zoek zijn naar het nodige gebruiksgemak/laadvolume in een funky of premium verpakking. De Clubman John Cooper Works voegt daar nog de nodige sportieve saus aan toe, zowel aan de buitenzijde als binnenin. In vergelijking met zijn voorganger en JCW collega’s mag deze Clubman John Cooper Works dan wel minder speels/baldadig zijn, dankzij de vierwielaandrijving geniet je van een stevige portie grip wat de efficiëntie van het stevige prestatiepotentieel doet toenemen. Dit onder het luidkeels enthousiasme van de sportuitlaat!

Overzicht:
+ Compact én toch praktisch formaat
+ Rijplezier (vlotte automaat, perfecte wegligging, heerlijke soundtrack, …)
+ Prestaties

– Prijs/optiebeleid
– Verbruik bij sportieve rijstijl
– Zicht naar achteren

Kort Getest: MINI Clubman JCW 231 pk Rebel Green (2018)

Tekst: Benjamin Van Maldergem

Met dank aan Steven Janssens!

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...