Rijtest: Skoda Scala 1.0 TSI 110 pk (2019)De Skoda Scala komt meespelen in het C-segment met een doordachte mix van comfort, gadgets en vooral véél ruimte voor een correcte prijs.

Tussen de Fabia en Octavia prijkte vroeger de Rapid (en diens praktische Rapid Spaceback evenknie) maar die deed het minder dan verwacht dus toverde Skoda de Scala uit haar Tsjechische hoed voor de veeleisende Europese consument. Die benaming verwijst naar ladder in het Latijns (lees: “het hogerop zoeken”) maar geen nood, de nieuwe hatchback blijft trouw aan de befaamde Skoda merkwaarden (praktisch, functioneel, rationeel, …).

Rijtest: Skoda Scala 1.0 TSI 110 pk (2019)

De Scala staat op het MQB (A0) platform dat ook de basis vormt voor de Volkswagen Polo en Seat Ibiza, hetzij in een verlengde vorm wat goed nieuws is voor de binnenruimte. In vergelijking met de sobere Rapid gaat de Scala er designmatig sterk op vooruit met een knap lijnenspel, kijk maar naar die doorlopende achterruit, prominente/brede grille, smalle lichtblokken (desgewenst met slimme LED techniek en geanimeerde richtingaanwijzers) en SKODA inscriptie achterop. De blitse Race Blue lakkleur, chroom accenten en 17” (max 18”) velgen staan hem zeer goed aldus omstaanders/geïnteresseerden. De Scala Monte Carlo uitvoering komt nog iets sportiever voor de dag met unieke details.

Rijtest: Skoda Scala 1.0 TSI 110 pk (2019)Rijtest: Skoda Scala 1.0 TSI 110 pk (2019)

Net zoals de Octavia is ook de nieuwe Scala een ruimtewonder met een royale hoeveelheid knie/been/elleboog/hoofdruimte. De koffer is met 467 liter zelfs indrukwekkend te noemen (bijvoorbeeld méér als in een hoger gepositioneerde Ford Focus of Volkswagen Golf!) en met de achterbank plat loopt dat nog eens op tot 1.410 liter laadvolume!

Rijtest: Skoda Scala 1.0 TSI 110 pk (2019)Rijtest: Skoda Scala 1.0 TSI 110 pk (2019)

De interieurafwerking maakt duidelijk dat er keuzes gemaakt moesten. De meest zichtbare materialen voelen degelijk en kwalitatief aan maar tegelijk moet je niet lang zoeken naar (diverse) harde plastics en té glimmende pianolak (die vuile vingers aantrekken). De digitale revolutie omvat hier een (optioneel) digitaal dashboard en drie mogelijkheden (6,5”, 8” of 9,2”) inzake infotainmentsysteem met een knap Amundsen topmodel dat slimme/snelle navigatie, DAB radio, draadloze (!) Apple CarPlay / Android Auto, WiFi hotspot en de HEY LAURA spraakassistent combineert. Een klassieke USB poort is nergens meer te bespeuren, de Scala doet het enkel en alleen met smalle USB3/USB-C exemplaren!

Rijtest: Skoda Scala 1.0 TSI 110 pk (2019)

Skoda voorziet de Scala van een traditioneel motorenpalet met een 1.6 TDI diesel (116 pk), 1.0 TSI (95 pk) driecilinder of 1.5 TSI (150 pk) viercilinder benzine en 1.0 G-TEC (90 pk) op aardgas. Vierwielaandrijving is nergens te bespeuren, wel kan je de handgeschakelde versnellingsbak inwisselen voor een 7-traps automaat met dubbele koppeling (DSG7). Een zuinige Scala (plug-in) hybride of dynamische Scala RS staan op onze verlanglijst maar daaromtrent is er nog niets geweten…

Rijtest: Skoda Scala 1.0 TSI 110 pk (2019)Rijtest: Skoda Scala 1.0 TSI 110 pk (2019)

De geteste Skoda Scala 1.0 TSI met manuele 6-bak is 110 pk / 200 Nm (129 g/km CO2) sterk wat resulteert in een 0-100 sprint van 9,8 seconden en topsnelheid van 201 km/u. Op papier volstaat 5,7 liter benzine per 100 km wat in de praktijk met een rustige rijstijl ook te benaderen valt. Dat beperkte verbruik zorgt tezamen met de 50 liter brandstoftank voor een riant rijbereik.

Rijtest: Skoda Scala 1.0 TSI 110 pk (2019)

Ietwat oneerbiedig zouden we het rijgedrag van de Scala als saai of voorspelbaar kunnen omschrijven maar dat zou afbreuk doen aan het doordachte geheel. De driecilinder komt levendig voor de dag, de handbak schakelt strak en het stuurwiel geeft voldoende feedback. Het verlaagde sportonderstel (-15 mm) en Drive Mode Select (mét Sport modus) zouden we links laten liggen om het comfortgehalte (met klassieke torsie-as) niet in gedrang te brengen. De frisse vormgeving deed ons hopen op enige vorm van rijdynamiek maar daarvoor moet je misschien eerder bij de 150 pk sterke viercilinder zijn?

Rijtest: Skoda Scala 1.0 TSI 110 pk (2019)Rijtest: Skoda Scala 1.0 TSI 110 pk (2019)

De Skoda Scala kan dankzij het moderne platform beroep doen op allerhande actieve en passieve hulpmiddelen. Denk aan Front Assist (noodremfunctie) met voetgangersdetectie, Lane Assist, Side Assist, adaptieve snelheidsregelaar (cruise control, inclusief onhandige bediening), Auto Light Assist, Park Assist (automatisch haaks of parallel parkeren), Rear Traffic Alert, … Mocht het desondanks toch nog fout lopen weet dat er dan maar liefst negen (!) airbags paraat staan, in de NCAP crashtest werd de maximum score van vijf op vijf behaald.

Rijtest: Skoda Scala 1.0 TSI 110 pk (2019)Rijtest: Skoda Scala 1.0 TSI 110 pk (2019)

Wie Skoda zegt, zegt Simply Clever. Dat is niet enkel de toepasselijke baseline van het Tsjechische automerk maar ook de verzamelnaam voor een resem handige/praktische items. In het geval van de Scala is dat een ijskrabber/diepteprofielmeter in de tankklep, een paraplu in de bestuurdersdeur, bagagehaken in de koffer, riante opbergvakken of een uitneembare vuilnisbak in de deuren, … Via de optielijst komt daar nog ondermeer KESSY (keyless entry/go), draadloze gsmlader, riant panoramadak, achteruitrijcamrea, stuurverwarming, elektrische kofferklep en inklapbare zijspiegels bij!

Rijtest: Skoda Scala 1.0 TSI 110 pk (2019)Rijtest: Skoda Scala 1.0 TSI 110 pk (2019)

In ruil voor minimaal 19.760 euro is de Skoda Scala (1.0 TSI 95 pk Active) de jouwe, dieselen kan vanaf 23.700 euro. Hogerop vinden we nog een rijkelijk uitgeruste Ambition en Style uitvoering terug. De testwagen (1.0 TSI 110 pk 6v Style) startte bij 25.450 euro en kreeg nog voor 5.000 euro aan extra’s mee.

Rijtest: Skoda Scala 1.0 TSI 110 pk (2019)

Met een dergelijk prijs/optiebeleid mikt Skoda duidelijk hoger met de Scala dan wat ze met de Rapid deden, de technisch gerelateerde Kamiq crossover is anderzijds ook maar enkele tientallen euro’s duurder. Andere mogelijkheden zijn de Volkswagen Golf, Toyota Corolla, Kia Ceed, Hyundai i30, Ford Focus, Renault Megane en Mazda3.

Conclusie
Met de Scala hatchback maakt Skoda opnieuw haar – simply clever! – intrede in het competitieve C-segment door beroep te doen op bestaande techniek/bouwstenen uit het B-segment! Toch is de knappe Scala gezegend met een ruim interieur, moderne interieurlay-out, riante koffer, gezonde/zuinige motoren en comfortabel weggedrag. Een resem gadgets op vlak van rijhulp, connectiviteit en comfort schitteren op de optielijst … maar doen het prijskaartje oplopen, inzake algemene afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze is het verschil met een Golf, Focus of Mazda3 wel snel duidelijk. En de hippe Kamiq crossover vist bovendien in dezelfde vijver!

Overzicht:
+ Looks
+ Degelijke interieurafwerking
+ Binnenruimte / grote koffer
+ Vlotte benzinemotor
+ Zuinig (< 6 liter)
+ Rijgedrag
+ Gadgets, rijhulp, connectiviteit, veiligheid, …

? Hogere prijsklasse dan Rapid voorganger, wel relatief scherp geprijsd

– Materiaalmix interieur
– Onhandige bediening cruise control
– Stevige (interne) concurrentie

Rijtest: Skoda Scala 1.0 TSI 110 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem