Rijtest: Toyota Corolla 1.8i Hybrid 122 pk (2019)

Rijtest: Toyota Corolla 1.8i Hybrid 122 pk (2019)Waar kunnen we onze “I LOVE MY COROLLA” sticker halen?

No more boring cars” zei CEO Akio Toyoda himself enkele jaren geleden waardoor we nu een bijzonder knappe Corolla hebben die de Auris zal vervangen. Met maar liefst 50 miljoen (!) verkochte exemplaren wereldwijd sinds 1966 mag de Toyota Corolla gezien worden als de bestverkochte auto ter wereld en op dat ijzersterk imago willen de Japanners nu verder surfen.


De twaalfde (!) generatie Corolla blijft hét uithangbord van de doordachte/zuinige hybridetechniek in het vooronder, diesels zal je niet meer vinden bij Toyota met uitzondering van de onverwoestbare Hilux en Land Cruiser. Als wereldproduct is de Corolla te verkrijgen als vijfdeurs Hatchback, vierdeurs Berline/Sedan en praktische Sports Touring break. Die laatste is exclusief voor de Europese markt ontwikkeld gezien de sterke interesse, omgekeerd zal de berline in andere regio’s (véél) beter verkopen.

Rijtest: Toyota Corolla 1.8i Hybrid 122 pk (2019)

Daar waar de vorige Auris / Corolla niet direct als meest aantrekkelijke auto ooit omschreven zal worden hebben de designers goed geluisterd naar de wensen van hun CEO. Zoals steeds is veel afhankelijk van de gekozen configuratie maar de gloednieuwe Corolla oogt fris, modern en aantrekkelijk, dankzij de karakteristieke LED dagrijverlichting/lichtblokken valt hij ook snel op. Via de personalisatiegids kan je opteren voor chroom accenten, blitse (duotone) kleurtjes en 15” tot 18” (lichtmetalen) velgen.

Rijtest: Toyota Corolla 1.8i Hybrid 122 pk (2019)Rijtest: Toyota Corolla 1.8i Hybrid 122 pk (2019)

Ietwat jammer dat die aantrekkelijke lijn niet wordt doorgetrokken voor het interieur, afgezien van de contrasterende stiknaden en handige head-up display kiest Toyota voor een eerder sobere layout. De afwerkingskwaliteit is prima (zoals we gewoon zijn van Toyota) maar qua materiaalgebruik hadden we toch graag wat minder pianolak gezien. Die is niet enkel bijzonder krasgevoelig, vette/vuile vingers laten ook zeer gemakkelijk sporen achter. Het 8” infotainmentsysteem omvat heel wat functionaliteit en werkt snel/doordacht maar stelt teleur op vlak van een oubollige vormgeving, voor Apple CarPlay / Android Auto integratie moet je nog even geduld hebben.

Rijtest: Toyota Corolla 1.8i Hybrid 122 pk (2019)

De compacte Corolla hatchback biedt een correcte hoeveelheid binnenruimte en in de koffer past er 361 liter (tot maximaal 1.052 liter), de Touring Sports kan op zijn beurt pronken met 598 liter bagageruimte. De Berline valt met 471 liter daar mooi tussen en voorziet achterin ook net wat meer beenruimte.

Rijtest: Toyota Corolla 1.8i Hybrid 122 pk (2019)Rijtest: Toyota Corolla 1.8i Hybrid 122 pk (2019)

In tegenstelling tot de hippe C-HR levert Toyota de Corolla wel nog met de 1.2-liter Turbo benzinemotor (116 pk / 185 Nm, handbak), interessanter zijn de hybrides. De 1.8-liter Hybrid levert 122 pk / 142 Nm (101 g/km CO2) net zoals de 2.0-liter High Power Hybrid, het 180 pk / 190 Nm sterke (89 g/km CO2) topmodel. Beiden komen met een CVT transmissie. Er zijn momenteel geen plannen voor een hete hot hatch, daarvoor hebben ze de véélbelovende Yaris GR in de aanbieding.

Rijtest: Toyota Corolla 1.8i Hybrid 122 pk (2019)

De Corolla 1.8 Hybrid testwagen van dienst noteert een 0-100 km/u chrono van 10,9 seconden en bij 180 km/u bereikt hij de topsnelheid. Zelf spreekt Toyota van een normverbruik van ongeveer 3,5 liter benzine per 100 km, desondanks onze rustige rijstijl geraakten we niet onder de 5 liter. De brandstoftank is 43 liter groot wat in ons geval zorgde voor meer dan 800 km rijbereik.

Rijtest: Toyota Corolla 1.8i Hybrid 122 pk (2019)

Toyota afficheert de Corolla hatchback – gezien de 6 cm kortere wielbasis – als meest sportieve wat zeker niet gelogen is, toch temper je best die sportieve ambities desondanks de Sport rijmodus. Met het stijve TNGA platform (Toyota New Global Architecture), de alerte benzinemotor en het (te?) lichte stuurgevoel kan je dan iets vlotter door de bocht maar deze Corolla is zoveel beter met een rustige rijstijl. De CVT transmissie blijft op die manier ook volledig op de achtergrond, onder stevige belasting is hij meer dan aanwezig. Via de EV knop kan je – over korte afstand – zuiver elektrisch en dus volledig geruisloos rijden, het samenspel tussen benzine/elektromotor is anderzijds zodanig verfijnd/doordacht dat je op korte (stads)ritten meer dan de helft van de tijd emissievrij rijdt!

Rijtest: Toyota Corolla 1.8i Hybrid 122 pk (2019)Rijtest: Toyota Corolla 1.8i Hybrid 122 pk (2019)

Met de standaard Safety Sense 2 veiligheidsuitrusting zet de Japanse autoconstructeur duidelijk in op de veiligheid van alle inzittenden met ondermeer (adaptieve) cruise control, Pre-Collision System botswaarschuwing met voetgangers- en fietsherkenning (zelfs ’s nachts!), dynamische/slimmes lichtblokken, verkeersbordenherkenning, Lane Trace Assist en Lane Depature Alert met Steering Control. In de befaamde NCAP crashtest zorgde dat voor de maximumscore!

Rijtest: Toyota Corolla 1.8i Hybrid 122 pk (2019)Rijtest: Toyota Corolla 1.8i Hybrid 122 pk (2019)

De Toyota Corolla is de jouwe vanaf 22.800 euro (1.2 Turbo) al zouden we sowieso voor de aangename hybrides gaan die minimaal 26.270 euro (1.8 Hybrid) of 34.950 euro (2.0 Hybrid) kosten. Naast de naamloze basisversie voorziet Toyota ook een Dynamic Plus en Premium Plus uitrustingsniveau, voor de sportievelingen is er een GR Sport en GR Sport+ uitvoering. Reken op ongeveer 30.000 euro voor een goed uitgeruste 1.8 Hybrid Dynamic Plus.

Rijtest: Toyota Corolla 1.8i Hybrid 122 pk (2019)

De Toyota Corolla trekt (opnieuw) ten strijde tegen de gevestigde waarden binnen het C-segment. In de premiumhoek is dat nog steeds de Mercedes A-Klasse, BMW 1 Reeks, Audi A3 en MINI 5-deurs gevolgd door de mainstream modellen zoals de Volkswagen Golf, Renault Mégane, Mazda3, Kia Ceed, Hyundai i30, Opel Astra, Ford Focus, Seat Leon, Fiat Tipo en Peugeot 308. Technisch deelt Corolla een innige band met de C-HR crossover wat voor interne concurrentie zorgt.

Conclusie
Vergeet de gelijknamige bolide van je bomma/bompa, de gloednieuwe Toyota Corolla pakt zowaar uit met een geslaagde/aantrekkelijke vormgeving, comfortabel interieur en aangenaam weggedrag. Toyota bewijst hier opnieuw haar ijzersterke hybride reputatie met een volledig geperfectioneerde aandrijflijn die voor een stil en zuinig resultaat zorgt. Toch met een rustige rijstijl, onder stevige belasting zal de CVT transmissie zich duidelijk laten weerklinken. En niet getreurd, het infotainmentsysteem is een pak moderner dan het visueel laat uitschijnen!

Overzicht:
+ Frisse (sexy?) vormgeving
+ Feilloze werking hybride-aandrijflijn
+ Stil
+ Comfortabel
+ Beperkte CO2 uitstoot (76 g/km)

? Licht stuurgevoel

– Gedateerde vormgeving/layout infotainmentsysteem
– Praktijkverbruik (ongeveer 5 liter) tov opgegeven verbruik
– Luidruchtigheid CVT onder belasting

Rijtest: Toyota Corolla 1.8i Hybrid 122 pk (2019)

Tekst: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...