Officieel: Renault Megane facelift (2020)Vier jaar na de lancering krijgt de volledige Renault Mégane familie een opfrisbeurt met standaard 300 pk voor de Mégane RS én een Mégane E-Tech Plug-in Hybride versie als grootste nieuwigheden!

De Franse middenklasser zit intussen aan zijn vierde generatie (gelanceerd in 2016) wat de mooie aangelegenheid is om hem eens goed op te frissen. Volgens het klassieke facelift-recept krijgt de Renault Mégane daardoor nieuwe Full LED lichtblokken, aangescherpte grille, snelle/betere infotainment (met digitaal dashboard), extra gadgets/rijhulp/veiligheid en méér personalisatiemogelijkheden! Dit per direct voor het volledige gamma en beide koetswerkvormen (hatchback en Grandtour break).

In navolging van de Captur en Clio voorziet Renault de Mégane van E-Tech hybridetechniek met een zuinige/milieuvriendelijke plug-in hybride aandrijflijn. Momenteel voorbehouden voor de Mégane Grandtour waarbij een 1.6-liter benzine de hulp krijgt van twee elektromotoren én een 9,8 kWh batterij (die onder de achterbank zit). Goed voor een gecombineerd vermogen van 160 pk en zuiver elektrisch rijbereik van 65 km, de Fransen mikken op een CO2 uitstoot van minder dan 40 g/km! Praktisch gezien doet de Renault Mégane Grandtour E-Tech Plug-in Hybrid het met 434 liter tot maximaal 1.247 liter bagageruimte wat ongeveer 90 liter minder is als bij de klassieke benzine/dieselversie.

Naast de plug-in hybride zal deze Renault Mégane de nieuwe 1.0-liter TCe driecilinder met 120 pk meekrijgen net zoals de 1.5-liter Blue dCi met 115 pk.

Naast de Mégane E-Tech nieuwkomer heeft Renault ook goed nieuws voor de dynamische meerwaardezoekers. De Mégane RS krijgt namelijk standaard 300 pk (+20 pk) / 400 Nm (+30 Nm) zoals voordien in de Trophy versie, daarvoor rekent hij nog steeds op de 1.8-liter viercilinder uit ondermeer de Alpine A110! De Trophy blijft bovendien beschikbaar en maakt het verschil met een torsen-sperdifferentieel en het stijvere Cup sportchassis.

De Mégane GT Line verlaat het gamma en wordt opgevolgd door de Mégane RS Line, mooi in lijn met de kleinere Clio! De Mégane RS Line doet het met blitse velgen, bredere bumpers, menig RS logo, extra geaccentueerde uitlaatmonden en een sportievere interieurbekleding.

De vernieuwde Mégane maakt tegen de zomer zijn opwachting in het Renault dealernet, prijzen zullen in de lijn liggen van het huidige aanbod. Wat de Mégane E-Tech Plug-in Hybrid moet kosten is momenteel nog een goed geheim!