Rijtest: Mercedes-AMG A45 4Matic facelift (2016)

Rijtest: Mercedes-AMG A45 4Matic (2016)Met de gekende Duitse drang naar perfectie werd de Mercedes-AMG A45 nog scherper, krachtiger, sneller én luider!

Mercedes groeit als een kool. Dat had ook niet anders gekund met zo’n breed gamma als vandaag de dag aan SUV’s, berlines, sportwagens en cabrio’s, de premiumconstructeur uit Stuttgart speelde het daarnaast bijzonder slim met een toegankelijk(er) aanbod qua jeugdige instappers. Van die populaire A-, GLA– en zelfs twee CLA-Klasse’s kwamen er zelfs volwaardige AMG varianten die eveneens hun steentje bijdragen aan de #1 positionering van Das Haus in het premiumsegment. Voor Jan Modaal lijkt dat niet zo bijzonder, in het meedogenloze Duitsland wisten de eeuwige concurrenten dat ze straffer – en krachtiger – voor de dag moesten komen. En zo stond het in de sterren geschreven dat de Mercedes-AMG A45 4Matic & co nog krachtiger gingen worden..

Rijtest: Mercedes-AMG A45 4Matic facelift (2016)

Visueel onderging de A45 de gekende AMG krachtkuur met agressievere bumpers, AMG (BiTurbo) logo’s, een diffusor, subtiele spoiler, blitse 19″ velgen, dubbele uitlaat en diverse accenten in het chroom of zwart. Spek voor de bek van een connaisseur maar in het straatbeeld durft hij wat op te gaan in de anonimiteit, zeker met de donkergrijze koetswerkkleur van onze testwagen. Met het nodige budget kan je gelukkig een kleurrijke configuratie naar eigen goeddunken, toch zou het verschil met een reguliere A-Klasse AMG Line wat groter mogen zijn.

Rijtest: Mercedes-AMG A45 4Matic facelift (2016)Rijtest: Mercedes-AMG A45 4Matic facelift (2016)

Binnenin moet je ook op zoek naar de unieke verschillen van deze vernieuwde Mercedes-AMG A45, slechts één AMG logo vonden we terug in de tellerpartij. De sportieve sfeer wordt hier benadrukt door een royale hoeveelheid aan alcantara, perfect omarmende sportzetels en rode contrasterende stiknaden. Ook voor het interieur kan je rekenen op diverse packs, bekleding en sierelementen om jouw perfecte A45 samen te stellen.

Rijtest: Mercedes-AMG A45 4Matic facelift (2016)Rijtest: Mercedes-AMG A45 4Matic facelift (2016)

Het infotainmentsysteem werd iets groter (8″) en zweeft nog steeds centraal vooraan op het dashboard, dankzij een update kan het nu overweg met moderne gadgets zoals Apple CarPlay en MirrorLink. Net zoals elke A-Klasse behoudt de A45 AMG zijn praktische vijfdeursconfiguratie met voldoende ruimte voor evenveel inzittenden, met de achterbank plat wordt de kofferruimte vergroot van 341 liter tot 1.157 liter.

Rijtest: Mercedes-AMG A45 4Matic facelift (2016)Rijtest: Mercedes-AMG A45 4Matic facelift (2016)

Om zich opnieuw tot krachtigste in zijn (Duitse) segment te kronen werd de Mercedes-AMG A45 21 pk en 25 Nm krachtiger dan zijn – reeds zeer performante – voorganger. De 2.0-liter viercilinder benzinemotor is voorzien van twee turbo’s en levert hier 381 pk / 475 Nm. Dankzij de supersnelschakelende 7-traps AMG Speedshift DCT automaat, 4Matic vierwielaandrijving en slimme launch control neemt de 0-100 km/u sprint 4,2 seconden in beslag. Dat is slechts 0,1 trager dan de AMG GT! Om het snelheidspotentieel van de A45 AMG maar even te benadrukken. De topsnelheid ligt op 250 km/u en we hebben een lichtblauw vermoeden dat je daar snel zal zitten, voor ieders veiligheid krijgt de A45 AMG voldoende remkracht mee. Het theoretische verbruik van 7 liter benzine (162 g/km CO2) zal je niet rap benaderen in de praktijk, met enige wilskracht moet 9 liter anderzijds wel haalbaar zijn. Zonder wilskracht kan je die 7 liter gemakkelijk verdubbelen!

Rijtest: Mercedes-AMG A45 4Matic facelift (2016)

Rijtest: Mercedes-AMG A45 4Matic facelift (2016)Rijtest: Mercedes-AMG A45 4Matic facelift (2016)

Wanneer je de contactsleutel omdraait in Mercedes-AMG A45 4Matic verdwijnen alle twijfels als sneeuw voor de zon, dit is geen gewone A-Klasse. De viercilinder laat zich vanaf de eerste seconden horen met een aangename klank, eens op bedrijfstemperatuur kan je die soundtrack behoorlijk versterken door hoger in de toeren te klimmen. Animo onder de vorm van explosies, brullen en poffen, ambiance gegarandeerd! Onvermoeibaar kan je op die manier pret beleven met deze A45, nooit lijkt de grip, de immense krachtontplooiing of het directe stuurgevoel aan te geven dat je de limiet hebt bereikt. Hoeveel je lichaam daarvoor moet afzien kan je zelf bepalen dankzij de instelbare AMG Ride Control sportophanging. In Comfort heb je geen reden tot klagen terwijl de Sport stand alles net wat steviger doorgeeft aan je onderrug. Zoek overigens niet daar een speelse driftmodus zoals de nieuwe E63 AMG wél meekreeg, daarvoor is de A45 te efficiënt. Duitsers..

Rijtest: Mercedes-AMG A45 4Matic facelift (2016)

Op de Mercedes-AMG A45 4Matic kleeft er een basisprijs van net geen 51.000 euro. Breek voor exact dat bedrag wel het spaarvarken niet open, er wacht je namelijk een prijzige optielijst met enkele noodzakelijke items, leuke opties/gadgets en personalisatie die jouw wagen nét af maken. De MB-009 testwagen was op die manier goed voor €62.169.

Rijtest: Mercedes-AMG A45 4Matic facelift (2016)Rijtest: Mercedes-AMG A45 4Matic facelift (2016)

Rijtest: Mercedes-AMG A45 4Matic facelift (2016)

Dé ideale speelkameraad van de A45 AMG vinden we in Ingolstadt met de vierwielaangedreven Audi RS3 Sportback (en intussen RS3 Berline), die bezit nu maar liefst 400 pk / 480 Nm dankzij de potente 2.5-liter TFSI vijfcilinder. Vanaf €53.780 kan die de jouwe zijn waarmee duidelijk is dat je in dit segment niets te zoeken hebt als je bankrekening – en tankkaart – het niet toelaat.. BMW heeft hier hiertegen een M140i xDrive (340 pk) of de achterwielaangedreven M2 Coupé (370 pk) in het gamma zitten, respectievelijk 46.200 euro of 61.000 euro maken deze fijnsturende Bimmers je armer. Iets minder premium is de Volkswagen Golf R (310 pk) maar daarom niet minder capabel, voor slechts €41.870 ook best financieel aantrekkelijk.

Conclusie
Met enkele beperkte visuele updates en een krachtkuur voor de potente tweeliter turbobenzinemotor werd de Mercedes-AMG A45 4Matic nog beter als voordien. Minstens even – ontiegelijk! – snel als accuraat én dat onder de luidkeelse bevestiging van een verslavende soundtrack. Keerzijde van de medaille is zoals steeds een stevig prijskaartje en optiebeleid dat wel wat royaler mocht zijn, en dan zwijgen we nog over de brandstofrekening.

Dat de A45 intussen opnieuw voorbijgestoken is door de Audi RS3 mag de pret niet drukken voor de toekomstige – gelukzalige – eigenaar (m/v mét talent), iets in ons zegt dat Mercedes-AMG die ontoelaatbare situatie wel eens zou durven rechtzetten op het einde van zijn carrière..

Overzicht:
+ Indrukwekkende prestaties
+ Schakelsnelheid automaat
+ Soundtrack
+ Wegligging
+ Dagdagelijks inzetbaar

– Prijs/optiebeleid
– Weinig visuele verschillen met reguliere A-Klasse AMG Line
– Verbruik kan vlot oplopen

Rijtest: Mercedes-AMG A45 4Matic facelift (2016)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam & Ruben Janssens

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...