Rijtest: Mercedes CLA 220 CDI

Mercedes CLA 220 test
Met de CLA lijkt Mercedes alweer een nieuw succesvol segment uit de grond te stampen.

We kunnen gerust stellen dat het gamma van Mercedes een kleine 3 jaar geleden aan verjonging toe was. Een kleine 1.000 dagen later is het zover en mogen we behoorlijk wat nieuwigheden verwelkomen. Aan de bovenkant van het gamma werden bijvoorbeeld een nieuwe S-Klasse en een opgefriste E-Klasse voorgesteld. Niet alleen bestaande producten kregen een vernieuwingskuur, bij Mercedes gingen ze nog verder en tekenden ze ook volledig nieuwe wagens, zoals de CLS Shooting Brake. Maar één van de meest succesvolle ingrepen vinden we in het bas-de-gamme van de Duitse premiumconstructeur. Want daar waar de A-Klasse vroeger een familiebusje was, wordt die rol nu volledig door de B-Klasse ingekleed. En dat gaf de Duitsers speelruimte om de A-Klasse volledig te vernieuwen. Met succes! Want de kleinste Mercedes gaat als zoete broodjes over de toonbank. De stap van de A-Klasse naar de CLA is even oud als geniaal. Ongeveer elk merk waagt zich vroeg of laat aan een sedan-versie van hun hatchback en in de meeste gevallen zijn die sedans bestemd voor Oost-Europese markten. Premium constructeurs lijken deze modellen nu ook meer en meer in West-Europa aan te bieden, want niet alleen Mercedes gooit de CLA op de markt, maar ook Audi lanceert de A3 Berline. Mercedes koos voor een Coupé-achtige lijn in de CLA en dat lijkt jullie te smaken, want in een eerdere poll gaf het GroenLicht publiek aan de CLA te verkiezen boven de A3 Berline.

Mercedes CLA 220 CDI test

Mercedes CLA 220 CDI testMercedes CLA 220 CDI test

Als we naar de voorkant van de CLA kijken, herkennen we duidelijk de A-Klasse, al zijn er kleine nuances. Op ons testmodel vinden we bijvoorbeeld een speciale grille en enorme luchthappers. Aan de zijkant mogen we een mooi lijnenspel aanschouwen dat de dynamische aspiraties van de CLA in de verf zet, terwijl ook de kont van de CLA met z’n 2 uitlaten sportiviteit uitademt. Al zit het AMG-pakket op onze testwagen daar ongetwijfeld voor iets tussen. De witte buitenkleur contrasteert mooi met de zwarte velgen, al lijken vooral jongeren die een petje dragen daarop te kicken. 

Mercedes CLA 220 CDI test

Mercedes CLA 220 CDI testMercedes CLA 220 CDI test

Aan de binnenkant verschilt de CLA amper van de A-Klasse. En da’s een mooi compliment, want het interieur ziet er niet alleen prachtig uit, het zit ook verbazend degelijk in elkaar. De CLA-klasse trakteert de chauffeur op een sportief stuur, ventilatiemonden die uit de SLS AMG afkomstig lijken en een aangename tellerpartij. Onder de ventilatiemonden vinden we de bediening van het infotainmentsysteem, het scherm voor dat infotainmentsysteem installeerde Mercedes dan weer boven de ventilatiemonden. De heerlijke AMG-zetels die ons lichaam heerlijk omsluiten, maken het sportieve plaatje compleet. Het enige minpunt aan de binnenkant van de CLA is de aflopende daklijn die de zithouding van de achterste passagiers ietwat compromitteert. Aan de andere kunt kunnen mensen die niet groter zijn dan 1m70 perfect plaatsnemen, dus rampzalig is het plaatsgebrek van de CLA alles behalve. Zeker als je rekening houdt met de beenruimte op de achterbank en de kofferruimte van 470 liter.

Mercedes CLA 220 CDI test

 

Mercedes CLA 220 CDI testMercedes CLA 220 CDI test

We kregen van Mercedes de CLA 220 CDI voorgeschoteld: de krachtigste dieselmotor uit het gamma. Hij kan op 163 pk rekenen en wordt aan een zeventraps automaat gekoppeld. Zijn aandrijflijn voelt dus ten allen tijde lenig en soepel aan, enkel bij vertrekken na een vertraging aarzelt de CLA soms. Al is er geen automaat in zijn klasse die het beter doet… Sprinten van nul naar honderd neemt 8,2 seconden in beslag en bij een snelheid van 215 km/u houdt deze CLA het voor bekeken. In theorie combineert de CLA 220 CDI die prestaties met een verbruik van 4,5 liter per 100 km. Op de snelweg verbruikten we tijdens onze testrit ongeveer 5 liter per 100 km, maar buiten de snelweg steeg de CLA’s dorst al snel naar 6,5 liter per 100 km. Wie liever zelf schakelt, maar toch een diesel verkiest, kan bij de CLA 200 CDI terecht. Met zijn 136 paarden heeft hij een iets kleinere dorst dan de CLA 220 CDI.

Mercedes CLA 220 CDI test

Mercedes CLA 220 CDI testMercedes CLA 220 CDI test

Naast het traditionele dieselgamma heeft Mercedes nog een hele hoop benzinemotoren in de aanbieding. Geen slecht idee in een Belgische markt die meer en meer voor benzine kiest. De instapper in de CLA-Klasse is de CLA 180 die over 120 pk beschikt. Die verbruikt zo’n 5,6 liter per 100 km, maar in BlueEfficiency-livrei daalt dat getal naar 5 liter. Verder zijn er nog een CLA 200 (155 pk) en CLA 250 (210 pk) in het gamma terug te vinden, maar de echte topper is natuurlijk de CLA 45 AMG die maar liefst 360 pk uit een 2.0 liter grote turbobenzine weet te halen. Impressionant!

Mercedes CLA 220 CDI test

Bij de lancering van de CLA had Mercedes het over een “ontembare wagen”. Onze verwachtingen voor het rijgedrag lagen voor de aanvang van onze test dus torenhoog. En gelukkig worden ze ingelost! We vermeldden al dat de CLA 220 CDI behoorlijk vlot uit zijn startblokken komt en vlot kan hernemen. Een sportieve aandrijflijn dus, die schreeuwt om een sportief weggedrag. En gelukkig kan de CLA daar op rekenen. Het stuurgevoel is voldoende zwaar om sportief aan te voelen en dankzij de scherpte die de CLA biedt, is het voor de bestuurder een eitje de CLA nauwkeurig in te sturen. Het onderstel is aan de harde kant, maar weet toch een basisniveau aan comfort te bieden. Daarmee willen we zeggen dat de CLA vooral sportief aanvoelt, maar oneffenheden in het wegdek tot op een zeker niveau weg filtert en daardoor ten allen tijd stabiel aanvoelt. Ook het feit dat de CLA relatief laag tegen de grond aanleunt, draagt daar een steentje aan bij. Plezier in de bochten? Check!

Mercedes CLA 220 CDI test

Mercedes CLA 220 CDI testMercedes CLA 220 CDI test

Nog een slogan die bij de CLA zou kunnen horen is “Beauty has its price”. Want hoe redelijk de basisprijs van €27.950 euro ook mag klinken, er is toch wat geld nodig om de CLA naar behoren aan te kleden. Want meer uitrusting dan een radio, stoffen zetels en een ongevallenwaarschuwing krijg je standaard niet. Ongeveer alle opties zitten in pakketten vervat bij Mercedes en dat leidde ertoe dat ons testmodel voor iets meer dan €48.000 over de toonbank gaat. Toegegeven, de uitrusting was genereus, maar €48.000 blijft veel voor een wagen met manuele airconditioning en zonder keyless go. Een kleine configuratie-oefening leert ons dat een goed uitgeruste CLA je minstens €35.000 armer maakt. Diezelfde oefening met de Audi A3 Berline leidt naar een totaalprijs van €34.250, in vergelijking met de concurrenten is de CLA dus gelijkaardig geprijsd.

Mercedes CLA 220 CDI test

Mercedes CLA 220 CDI testMercedes CLA 220 CDI test

Conclusie

Met de Mercedes CLA lijkt Mercedes een succesvol vervolg te breien aan het succes van de A-Klasse. De CLA’s coupé looks weten te overtuigen, al moet er naar goede (?) premium-gewoonte in de optielijst gedoken worden om de wagen wat meer présence te geven. Sportieve présence in het geval van ons testmodel. Gelukkig kunnen de 163 pk sterke dieselmotor, het stuurgevoel en de ophanging voldoen aan al de sportieve aspiraties die het zwart-witte exterieur met zich meebrengt. Aan de binnenkant vinden we een hoogwaardig interieur terug waar het aangenaam vertoeven is. Wat meer hoofdruimte achteraan is wenselijk voor diegenen die meer dan 170 cm meten.

Overzicht 

+ Rijgedrag
+ Interieur
+ Afwerking
+ Details (bijvoorbeeld grille)

– Verbruik buiten snelweg
– Prijs

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...