Rijtest: Mercedes E-Klasse Coupé [E220 BlueTEC]Zowel de nieuwe negentraps 9G-Tronic automaat als de Mercedes E-Klasse Coupé stonden nog op onze bucket list, hoog tijd om daar komaf mee te maken!

Je zal maar eens de huidige Mercedes E-Klasse zijn. Een prestigieus verleden, een goede merknaam en een hogere positie in het gamma, maar ondertussen wel de Nestor van de Das Haus familie. Nu de magistrale S-Klasse de lat nog hoger wist te leggen en de knappe C-Klasse daar eveneens duchtig van profiteerde, zitten er magere maanden in het vooruitschiet voor de E-Klasse en derivaten. Als alles goed loopt krijgen we pas op het Autosalon van Frankfurt in september een feestelijke onthulling van de nieuwe generatie. Het levensverhaal van de elegante E-Klasse Coupé is nog wat complexer, want in het verleden ging hij door het leven als de CLK-Klasse in een lager segment met een hogere afwerkingsgraad. In 2013 kreeg de volwaardige Mercedes E-Klasse familie (Berline, Break, Cabrio en Coupé) dan weer een beperkte facelift en technologie-update. Wij grepen de kans om de nieuwe automatische versnellingsbak met negen – !! – versnellingen van Mercedes te ontdekken in een donkerrode – lees: Vuuropaal – E220 Coupé!

Rijtest: Mercedes E-Klasse Coupé [E220 BlueTEC]

Een coupé bezit van nature een iets meer dynamische en gestroomlijnde koetswerkvorm en bij deze E-Klasse Coupé met de AMG Line uitvoering (+ €3.146) werd het geheel nóg wat spannender dankzij een scherpere grille met agressieve lichtblokken, vijfspaaks 18″ velgen, zijschorten en heel wat chroomomlijsting. Wegens de keuze voor het optionele panoramisch zonnedak krijg je een een mooie duo tone kleurstelling tussen het rood en zwart, dankzij het LED Intelligent Light System is de slimme verlichting opmerkelijk helder. De achterzijde werd met de laatste facelift ook behoorlijk platgestreken, de smalle verchroomde uitlaatmonden vind je ondertussen terug bij heel wat andere Mercedessen! Ondanks de stilstaan gezegende leeftijd van de E-Klasse kan je ook hier kiezen uit een grote personalisatiecatalogus.

Rijtest: Mercedes E-Klasse Coupé [E220 BlueTEC]Rijtest: Mercedes E-Klasse Coupé [E220 BlueTEC]

Met twee grote deuren die nog eens wijd openen is de instap geen enkel probleem, de achterste passagiers moeten wel wat meer klimmen en klauteren. Met de stevige lengte (4,7 m) is gelukkig wel voldoende plaats voor vier volwaardige inzittenden. De koffer is daarnaast ook behoorlijk ruim met 450 liter, maar voor de pakezels onder ons is de E-Klasse Break met 1.950 liter bagagecapaciteit misschien een betere keuze! Daarnaast heb je goedzittende lederen zetels, een prima geluidsisolatie, een behoorlijk cleane middenconsole en dito wijzerplaten. De multimedia- en navigatie wordt toevertrouwd aan het gekende COMAND systeem (+ €3.550) en doet dat prima met USB/Bluetooth/DAB connectiviteit en slimme routes/dynamische begeleiding. Een klassiek klokje maakt het geheel vervolgens af, al breekt dit volgens sommige betweters reisgezellen met het sportieve voorkomen van de Coupé.

Rijtest: Mercedes E-Klasse Coupé [E220 BlueTEC]

Rijtest: Mercedes E-Klasse Coupé [E220 BlueTEC]Rijtest: Mercedes E-Klasse Coupé [E220 BlueTEC]

De Mercedes E-Klasse in driedeursconfiguratie is verkrijgbaar met drie BlueTEC diesels (E220, E250 of E350, 170 tot 235 pk) en vijf benzinemotoren (E200, E250, E350, E400 of E500, 178 tot 400 pk), net zoals bij de Cabrio is er geen sprake van een extra krachtige AMG uitvoering. Voor de transmissie kiest de purist voor de handbak met 6 verzetten, de levensgenieters hebben de keuze tussen de oude 7G of de spiksplinternieuwe 9G automaat. Qua aandrijflijn is de grote meerderheid voorzien van achterwielaandrijving, enkel de E350 benzinevariant is beschikbaar met de 4MATIC vierwielaandrijving.

Rijtest: Mercedes E-Klasse Coupé [E220 BlueTEC]Rijtest: Mercedes E-Klasse Coupé [E220 BlueTEC]

Onze Rode Ridder was voorzien van de gekende 220 BlueTEC viercilinder, hier goed voor 170 pk – die er zonder probleem 163 kunnen worden om fiscaal vriendelijke redenen – en een interessante 400 Nm koppel. Goed voor een 0-100 km/u van 8,4 seconden en een topsnelheid van 235 km/u. Met een CO2 uitstoot van 120 g/km en een theoretisch verbruik van 4,6 liter brandstof per 100 km ben je ook niet de grootste vervuiler op aarde, al reken je best op een gecombineerd verbruik van 6 liter. Tijdens langere snelwegtrips komt het verbruik akelig dicht bij de fabrieksopgave, met een brandstoftank van 66 liter ligt Zuid-Frankrijk dus dichter dan je zou denken.

Rijtest: Mercedes E-Klasse Coupé [E220 BlueTEC]Rijtest: Mercedes E-Klasse Coupé [E220 BlueTEC]

De nieuwe automatische versnellingsbak 9G-TRONIC PLUS (+ €2.650) doet zijn werk meer dan goed, maar blijft liever op de achtergrond. Enkel in de Sport modus of bij te vlotte acceleraties lijkt hij zich soms te verslikken. Wanneer je zelf een handje probeert te helpen met de schakelpeddels achter het stuurwiel zal je sowieso verschieten in welke versnelling je zit, want zo rij je zonder problemen 50 km/u in je zes. De andere premium constructeurs zitten ondertussen ook in hetzelfde schuitje, naar de toekomst toe moeten we – en dan bedoelen we voornamelijk specialist ZF – toch wel eens een eindpunt bereiken in deze indrukwekkende evolutie. Mercedes hecht verder van nature veel belang aan actieve en passieve veiligheidssystemen, bij de laatste facelift werd het grote vangnet dus nog wat uitgebreid met onder meer een vermoeidheidssensor (Attention Assist), een behoorlijke aanwezige Collision Prevention Assist, stuurhulp. In de optielijst vind je nog enkele interessante nieuwkomers. Dankzij het instelbare Agility Control onderstel kan je tot slot zowel sportief, ecologisch als comfortabel rijden met de E-Klasse Coupé, al voldoet die laatste setup eigenlijk voor 99% van de tijd. Het stuurgevoel is scherp en dynamisch, al zouden we er de term sportief er ook niet opkleven. Met een krachtige benzinemotor zouden die kaarten misschien wel anders liggen…

Rijtest: Mercedes E-Klasse Coupé [E220 BlueTEC]Rijtest: Mercedes E-Klasse Coupé [E220 BlueTEC]

Vanaf €41.624 kan je gaan onderhandelen bij de Mercedes concessiehouder over jouw E-Klasse Coupé, maar neem toch voor de zekerheid wat – lees: veel! – extra euro’s mee. Onze testwagen startte bij net geen €45.000 en ging vrolijk door de optielijst om vervolgens net onder €64.000 te stranden, toch serieus veel geld voor een knappe Duitser op leeftijd. Goed onderhandelen of zoeken naar een leuke occasie/showroommodel dus, al moet je beseffen dat de concurrentie ook niet goedkoop zal zijn.

Rijtest: Mercedes E-Klasse Coupé [E220 BlueTEC]Rijtest: Mercedes E-Klasse Coupé [E220 BlueTEC]

Die klassieke concurrentie van de Mercedes E-Klasse situeert zich voornamelijk rond de Audi A6 en BMW 5-Reeks, voor de E Coupé moet je eerder rekening houden met de Audi A5 Coupé (vanaf €34.600) of BMW 4-Reeks Coupé (vanaf €35.950). Mag het al eens wat exotischer zijn, ga dan eens kijken bij de Lexus RC, die momenteel echter uitsluitend met een krachtige V8 beschikbaar is..

Rijtest: Mercedes E-Klasse Coupé [E220 BlueTEC]

Besluit
Met de recente lancering van de (bijna) foutloze Mercedes C-Klasse en S-Klasse zal de huidige generatie E-Klasse het niet gemakkelijk hebben tot wanneer ook hij stevig vernieuwd zal worden. Gelukkig heb je nog steeds hopen technologie en slimme veiligheidssystemen ter beschikking, de nieuwe automaat tilt het comfortniveau bovendien tot een nog hoger niveau! De bekende 220 BlueTEC dieselconfiguratie blinkt na al die dienstjaren nog steeds uit met zijn zuinig en soepele ingesteldheid,  al vraagt het hart misschien wel om een sportieve benzinemotor bij een wagen als deze. Met zijn uitgesproken dynamische looks rij je met de E-Klasse Coupé uiteindelijk ook eens iets anders dan de gemiddelde buurman…

Overzicht:

+ Comfortabele kilometervreter
+ Dynamisch rijgedrag
+ Zuinig en efficiënt karakter
+ Zijdezachte automaat

– Ouderdomstekenen
– Prijs/optiebeleid
– Dieselsoundtrack onder belasting

Rijtest: Mercedes E-Klasse Coupé [E220 BlueTEC]

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem