Rijtest: Audi Q3 Sportback 35 TDI (2020)Wie zich in het overaanbod van compacte (premium) crossovers wil onderscheiden is bij de uitsproken Audi Q3 Sportback – en diens aflopende daklijn – aan het juiste adres!

Na het riante succes van de Q3 SUV heeft Audi kosten noch moeite gespaard voor de tweede generatie, extra succes willen ze creëren met een gloednieuwe Q3 Sportback koetswerkvorm. Sportback prijkt normaliter op de meer praktische vijfdeurs Audi modellen (cfr A1, A3 en A5) maar sinds kort is er ook een e-tron Sportback waardoor niemand nog écht kan volgen. De Q4 benaming was iets logischer geweest maar die type-aanduiding houden ze in Ingolstadt vrij voor de nakende onthulling van een zuiver elektrische crossover.

Rijtest: Audi Q3 Sportback 35 TDI S Tronic 150 pk S-Line crossover (2019)

Laat je enthousiasme omtrent de behoorlijk karaktervolle Q3 Sportback niet fnuiken met de naamgeving, deze blitse Duitser maakt véél indruk met zijn stoere vormgeving, brede heupen, grote lichtmetalen velgen (standaard 17”, max 20”), subtiele spoiler en een prominente diffuser. Ditmaal zelfs zonder fake uitlaatmonden!

Rijtest: Audi Q3 Sportback 35 TDI S Tronic 150 pk S-Line crossover (2019)Rijtest: Audi Q3 Sportback 35 TDI S Tronic 150 pk S-Line crossover (2019)

De geteste Q3 35 TFSI mocht dan nog knaloranje zijn, de Daytona Grey Q3 Sportback S-Line met oa 19” Rotor velgen, Matrix LED lichtblokken, sinistere Shadow Line accenten en verdonkerde ruiten trok zowaar méér aandacht in het straatbeeld waarbij de link met de (eveneens karaktervolle/uitgesproken) Q8 frequent werd gelegd. Al maak je met het grootste gemak een meer kleurrijke configuratie waarbij 18” velgen, LED lichtblokken, sportophanging en Audi Drive Select (met de Eco, Comfort en Dynamic rijmodi) direct tot de basisuitrusting behoren.

Rijtest: Audi Q3 Sportback 35 TDI S Tronic 150 pk S-Line crossover (2019)Rijtest: Audi Q3 Sportback 35 TDI S Tronic 150 pk S-Line crossover (2019)

De basis van de Q3 Sportback ligt uiteraard bij de reguliere Q3. Desondanks komt de premium lifestyle crossover coupé iets langer (+16 mm), lager (-29 mm) en met een grotere (agressievere?) grille voor de dag en is de aflopende daklijn uiteraard zijn meest uitgesproken troef. Die hint naar een behoorlijk select doelpubliek maar de Q3 Sportback weet snel de nodige appreciatie te verzamelen, andere autoconstructeurs hebben duidelijk meer moeite/tijd nodig gehad om dergelijke modellen (lees: BMW X6) sociaal acceptabel te krijgen.

Rijtest: Audi Q3 Sportback 35 TDI S Tronic 150 pk S-Line crossover (2019)

De Q3 Sportback krijgt binnenin een hoogwaardige afwerking, premium materialen en opnieuw de nodige personalisatiemogelijkheden. Met hier en daar (desgewenst gekleurde) alcantara en pianolak kan de Q3 Sportback met hoger gepositioneerde modellen wedijveren … al gaan pianolak en vuile vingers in het dagdagelijkse leven duidelijk minder goed samen dan in de showroom! Het digitaal dashboard en grote (enkelvoudig) infotainmentsysteem werken snel/overzichtelijk/doordacht en bieden moderne techniek/gadgets (oa Apple CarPlay, DAB radio, slimme navigatie, …).

Rijtest: Audi Q3 Sportback 35 TDI S Tronic 150 pk S-Line crossover (2019)

Gezien de sterk aflopende daklijn is achterin wat minder hoofdruimte beschikbaar desondanks de verschuifbare achterbank (over 13 cm), grotere personen (+1m80) nemen best vooraan plaats. Met 530 liter slikt de koffer van de Q3 Sportback zowaar méér bagage dan zijn donormodel (met 520 liter), wanneer je de achterbank plat legt moet hij met 1.400 liter wel de duimen leggen (tov 1.525 liter).

Rijtest: Audi Q3 Sportback 35 TDI S Tronic 150 pk S-Line crossover (2019)Rijtest: Audi Q3 Sportback 35 TDI S Tronic 150 pk S-Line crossover (2019)

De Audi Q3 Sportback doet het met een 35 TDI (150 pk) en 40 TDI (190 pk), benzinerijders hebben de keuze tussen een 35 TFSI (150 pk) en 45 TFSI (230 pk). Standaard is er voorwielaandrijving en een manuele 6-bak voorhanden, wie het hoger zoekt kan beroep doen op quattro vierwielaandrijving en/of de zeventraps S-Tronic automaat met dubbele koppeling. De RS Q3 Sportback is per direct het topmodel met 400 pk.

Rijtest: Audi Q3 Sportback 35 TDI S Tronic 150 pk S-Line crossover (2019)Rijtest: Audi Q3 Sportback 35 TDI S Tronic 150 pk S-Line crossover (2019)

De geteste Q3 Sportback 35 TDI S-Tronic is voorzien van een 2.0-liter viercilinder turbodiesel, goed voor 150 pk / 340 Nm (154 g/km CO2). Daarmee doe je de nul-naar-honderd sprint in 9,3 seconden en bereik je bij 205 km/u de topsnelheid. Reken bij rustige rijstijl op ongeveer 7 liter diesel per 100 km, met een brandstoftank van 60 liter ligt het rijbereik zo rond de 850 km.

Rijtest: Audi Q3 Sportback 35 TDI S Tronic 150 pk S-Line crossover (2019)Rijtest: Audi Q3 Sportback 35 TDI S Tronic 150 pk S-Line crossover (2019)

In de officiële communicatie bejubelt Audi graag het sportieve karakter van de Q3 Sportback, in de praktijk merk je daar – in het geval van de 35 TDI motorisatie – niet bijzonder veel van. Deze legt liever zijn accenten met een comfortabel weggedrag en direct stuurgevoel (dankjewel Progressive Steering!). De prestatiecijfers mogen op papier dan niet spectaculair lijken, in het dagelijkse gebruik heb je niets te klagen gezien de gezonde prestaties en vlotte schakelacties. Bij koudstart en onder belasting laat de 2.0-liter TDI zich wel (over)duidelijk horen.

Rijtest: Audi Q3 Sportback 35 TDI S Tronic 150 pk S-Line crossover (2019)

Zoals de badge voorop het betaamt is de Q3 Sportback (optioneel) gezegend met talrijke rijhulpsystemen die zowel onheil voorkomen als het aangenaam vertoeven maken. Denk aan automatische noodremhulp, 360° camera, Adaptive Driving Assistant (Adaptive Speed Assist + Lane Assist), Cross Traffic Assist en automatische parkeerhulp.

Rijtest: Audi Q3 Sportback 35 TDI S Tronic 150 pk S-Line crossover (2019)Rijtest: Audi Q3 Sportback 35 TDI S Tronic 150 pk S-Line crossover (2019)

Vanaf 34.580 euro is de Q3 Sportback bespreekbaar bij de lokale Audi verdeler wat exact 1.500 euro meer is als bij een soortgelijke Q3. Wie de aangedikte basisuitrusting gaat vergelijken zal zien dat het financiële verschil eerder beperkt blijft. Toch voorzie je best het nodige kapitaal want desondanks de vanafprijs van 40.250 euro kreeg onze 35 TDI voor bijna 25.000 euro aan opties aangemeten! We houden ons hart dan ook vast voor de minimaal 64.400 euro kostende RS Q3 Sportback!

Rijtest: Audi Q3 Sportback 35 TDI S Tronic 150 pk S-Line crossover (2019)

Dé grootste concurrent voor de Audi Q3 Sportback staat in dezelfde showroom met een meer klassieke crossover/SUV vormgeving, anderzijds kan je bij BMW, Jaguar en Range Rover ook terecht voor een X2 (136 pk sDrive18i, vanaf 32.650 euro), E-Pace (D150, vanaf 38.100 euro) of Evoque (D150, vanaf 39.250 euro). We zijn benieuwd of de nieuwe Mercedes GLA hier kan aansluiten.

Conclusie
De eerder geteste Q3 mocht dan nog knaloranje zijn, deze grijze Q3 Sportback creëerde zowaar méér aandacht met zijn karakteristieke looks. Over de zin en onzin van een lifestyle crossover coupé gaan we ons hier niet uitspreken, weet wel dat je 1.500 euro méér op tafel moet leggen voor de sportievere vormgeving met aflopende daklijn (en dus minder hoofd/laadruimte)… Daarvan afgezien profiteer je bij de Audi Q3 Sportback van een hoogstaande interieurafwerking, ruim interieur, aangenaam/comfortabel weggedrag en hightech gadgets. Toch als je het nodige budget voorziet!

Overzicht:
+ Blitse vormgeving
+ Interieurafwerking/materiaalkeuze
+ Ruim/praktisch
+ Comfortabel
+ Aangename 35 TDI (soepel, vlot, zuinig, …)
+ Volwassen weggedrag
+ Hoge(re) zitpositie (= gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom)
+ Moderne gadgets, rijhulp, veiligheid, connectiviteit, …

? Meerwaarde van deze lifestyle crossover coupé…
? Weinig sportiviteit desondanks veelbelovende vormgeving en (vreemde) benaming

– Prijs/optiebeleid
– Luide dieselsoundtrack onder belasting/koudstart

Rijtest: Audi Q3 Sportback 35 TDI S Tronic 150 pk S-Line crossover (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem