Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)De nieuwe Mercedes GLS SUV mag je gerust zien als de liefdesbaby van een S-Klasse en G-Klasse: stoer, capabel en tegelijk ook zéér comfortabel en luxueus. En met 2.400 liter laadvolume ook behoorlijk praktisch!

Bij je favoriete Mercedes verdeler kan je vandaag terecht voor een nieuwe GLA, gloednieuwe GLB, GLE én G-Klasse terwijl de populaire GLC eveneens opgefrist werd. Bovenaan de SUV hiërarchie prijkt er ook nog steeds een super-de-luxe GLS die midden 2019 volledig vernieuwd werd.

Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)

Tot 2016 ging deze nog als GL door het leven maar intussen heeft Das Haus haar nomenclatuur volledig aangepast. Marketingtechnisch ziet Mercedes de GLS dan ook als “de S-Klasse onder de SUV’s”, gezien het ijzersterke merkimago van die limousine scheppen ze daardoor torenhoge verwachtingen. Al zal dat vooral goed nieuws zijn voor onze Amerikaanse, Russische en Chinese lezers, in onze contreien zullen de compactere modellen ongetwijfeld meer in trek vallen.

Geen twijfel mogelijk, de derde generatie GLS (codenaam: X167) is een enorme kolos. Ten opzichte van zijn voorganger is de wielbasis met 6 cm toegenomen en groeide de SUV in alle richtingen (5,12 meter x 2,16 meter x 1,82 meter!). Designmatig werd de mosterd overduidelijk bij de nieuwe GLE gehaald, in de blitse AMG Line uitvoering ziet het geheel er zowel fris, stoer als sportief uit.

Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)

De MB-010 was voorzien van de Obsidian Black lakkleur, AMG Line, verduisterde zij/achterruiten, en het Night Pack (zwarte accenten) maar ook hier zijn er uiteraard de nodige personalisatiemogelijkheden voorhanden. De velgen gaan van 19” tot 23” … maar zelfs met 22” multi-spaaks AMG exemplaren lijken de wielkasten nog niet 100% gevuld.

Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)

Voorin de nieuwe GLS zijn de gelijkenissen met de GLE snel duidelijk maar gezien de royale zitpositie, hoge afwerkingsgraad en premium materiaalkeuze is dat mooi meegenomen. Idem dito voor de hogere koetswerkbouw met gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom, voor de kleinsten onder ons zal het toch eerder klauteren zijn. Dankzij de luchtvering kan je hen dat net wat gemakkelijker maken door de wagen te laten zakken. Ook handig wanneer je zware bagage moet inladen!

Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)

De GLS is 28 centimeter langer (wielbasis +14 cm) dan de reeds riante GLE en dat zorgt voor een gulle hoeveelheid binnenruimte achterin. De middelste achterbank is automatisch te verschuiven (over 10 cm) of kantelen (wel super traag) en creëert zo toegang tot de derde zitrij waar zelfs volwassenen zonder problemen (!) kunnen vertoeven en genieten van (eigen) airco en zetelverwarming… Indien je kiest voor de “extra USB poorten” optie krijgen ze daar elk maar liefst 2 USB-C poorten ter beschikking (totaal 11 stuks)! Optioneel kan je de driedelige zitbank inwisselen voor twee nog luxueuze(re) captain chairs, de GLS Maybach doet het nog beter/luxueuzer met slechts 4 zit/ligplaatsen.

Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)

Afhankelijk van de positie van de derde zetelrij (50:50) schommelt het koffervolume tussen 355 liter en 890 liter, wanneer je alle zetels (volautomatisch!) neerklapt dan kan je 2.400 liter bagage meenemen! Dankzij het enorme panoramisch zonnedak lijkt het in de praktijk nog ruimer.

Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)

De nieuwe Mercedes GLS krijgt standaard het vooruitstrevende MBUX infotainmentsysteem mee waarbij twee grote/haarscherpe beeldschermen naadloos in elkaar overlopen. Links prijkt alle rij-informatie terwijl je rechts moet zijn voor navigatie, multimedia, connectiviteit en comfortverhogende gadgets (lees: massagezetels!). De weergavemogelijkheden zijn zodanig uitgebreid dat we ons afvragen wie zich daar mee zal bezighouden … maar zelfs daar heeft Mercedes reeds een antwoord op met diverse sfeerthema’s!

Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)

Apple CarPlay en Android Auto zijn perfect geïntegreerd al is de eigenste Hey Mercedes spraakassistent véél beter, intelligenter én functioneler als bij de eerste kennismaking in de nieuwe A-Klasse. De grote head-up display zorgt ervoor dat je focus mooi op de weg blijft terwijl je na een korte leerperiode blindelings overweg kan met de vele functietoetsen op het stuurwiel. Ook de GLS biedt (desgewenst) 3D augmented reality navigatiehulp, superhandig in de praktijk!

Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)

Bij een Mercedes GLS SUV zijn zelfs de instapmotoren alvast waardige kanshebbers met daarboven nog enkele toppers voor wie wat meer budget te spenderen heeft. Allemaal komen ze met de 9-traps automaat en 4MATIC vierwielaandrijving. Rationeel gezien lijkt een diesel hier perfect op zijn plaats met de 350d (285 pk) en 400d (330 pk), benzinerijders zijn aangewezen op de GLS580 (489 pk). Tenzij ze direct voor de GLS63 AMG (612 pk) of GLS600 Maybach (558 pk) gaan. Die laatste rekent – desondanks de historische 600 verwijzing – op dezelfde 4.0-liter V8.

Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)

In de geteste Mercedes GLS400d ligt de nieuwe zes-in-lijn turbdiesel met 330 pk / 700 Nm (228 g/km CO2 WLTP). Deze 2.505 kg zware kolos geraakt in 6,3 seconden aan 100 km/u en bij 238 km/u bereik je de topsnelheid. Met een rustige rijstijl dook het verbruik onder de 9 liter, in het trage stadsverkeer lag het dan weer een pak hoger. Reken op ongeveer 10 liter diesel per 100 km wat met de 90 liter grote brandstoftank voor een riant rijbereik zorgt.

Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)

Bij een kolossale SUV spelen prestatiecijfers minder van belang, toch levert de GLS400d een zeer aangename rijbelevenis met een aangename, krachtige, soepele, alerte en vlotte loopcurve. Enkel onder stevige belasting doorbreekt de dieselsoundtrack de stilte terwijl je in de Sport rijmodi een (fake) sportieve sound weerklinkt.

Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)

In de stad of tijdens parkeren zorgen de riante buitenafmetingen sporadisch voor de nodige stress, iets dat Mercedes probeert te verhelpen met een soepele/directe besturing en een resem hulpmiddelen. Zo voelt de GLS een pak compacter en wendbaarder aan (zelfs zonder achterwielsturing!) dan je zou duren denken. Al is de grootste troefkaart van de nieuwe GLS zijn hoogstaand comfortniveau dankzij standaard luchtvering, zelfs met grote velgen heb je weinig tot niets te klagen.

Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)

Dankzij de aanwezigheid van alle gekende veiligheidssystemen en rijhulp is de GLS dé perfecte metgezel voor lange roadtrips, zelfs offroad kan deze zevenzitter bijzonder ver/diep gaan. Zeker met het E-ACTIVE BODY CONTROL onderstel dat kan “dansen/springen” en als dusdanig jezelf uit vastgereden posities kan bevrijden. Maar diehard avonturiers opteren misschien toch beter voor de G-Klasse.

Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)

Terwijl zo’n schattige GLA crossover reeds vanaf 36.905 euro de jouwe kan zijn moet je logischerwijs iets steviger investeren voor de nieuwe GLS. Met een vanafprijs van 86.515 euro (GLS350d) benadrukt hij zijn toppositie binnen het gamma, de GLS400d begint op zijn beurt pas bij 90.750 euro. Benzinerijders moeten 110.715 euro (GLS580) tot 161.777 euro (GLS63 AMG) ophoesten. Erna wacht nog de optielijst die in dit geval relatief aantrekkelijk geprijsd is, al hetgeen je eigenlijk wilt qua extra uitrusting zit mooi in de Premium Plus pack (panoramadak, rijassistentiepakket Plus, heldere Burmester Surround Sound, Air Balance, warmtecomfort én gekoelde/verwarmde bekerhouders!) ter waarde van 7.000 euro. Tezamen met nog wat visuele personalisatie (oa AMG Line interieur + exterieur) was de testwagen uiteindelijk 109.115 euro waard.

Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)

In Amerika zijn er tientallen full size SUV’s voorhanden, in Europa moet Mercedes GLS enkel rekening houden met de Range Rover (vanaf 107.900 euro) en de recent gelanceerde BMW X7 (vanaf 87.900 euro). Anderzijds hebben we een lichtblauw vermoeden dat de nieuwe GLE (vanaf 68.970 euro) ook wel de meeste noden van een GLS eigenaar kan inlossen.

Conclusie
Met haar derde generatie GLS heeft Mercedes de perfecte SUV in de aanbieding voor wie de luxe, comfort en uitstraling van een S-Klasse wil maar zich niet kan vinden in de (eveneens ijzersterke) GLE SUV. Alles aan de nieuwe Mercedes GLS is riant en/of royaal te noemen, gaande van de buitenafmetingen, velgen en uitrustingsmogelijkheden tot de binnenruimte, afwerkingsgraad, laadcapaciteit en offroadkwaliteiten. Eveneens enkel maar lof omtrent de GLS400d motorisatie die (relatief) zuinig/stil maar toch alert, vlot en capabel voor de dag komt, prijsmatig lijkt het allemaal ook relatief mee te vallen. In tegenstelling tot andere regio’s (lees: Amerika, Rusland, China, …) zal de Europese interesse voor de GLS eerder laag zijn maar laat dat de pret niet drukken voor wie er toch voor gaat.

Overzicht:
+ King of the Road uitstraling
+ Comfortabel
+ Binnenruimte
+ Voelt compacter/wendbaarder aan dan je zou denken
+ Veelzijdig (luxueus maar ook offroad capabel)
+ Aangename 400d dieselmotor (vlot, soepel, stil, relatief zuinig, …)
+ Hoogwaardige afwerkingsgraad / materiaalkeuze
+ Gadgets, rijhulp, veiligheid, connectiviteit, …
+ Bijzonder vrijgevig optiebeleid

? Zeer specifiek (niche)segment (lees: Europees “nut”?)

– Kolossaal formaat / stedelijke (parkeer)stress!
– Prijs

Rijtest: Mercedes GLS400d GLS SUV 330 pk X167 (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem