Rijtest: Mercedes S-Klasse facelift S450 4MATIC Lang W222 (2018)De vernieuwde Mercedes S-Klasse heeft eveneens een gloednieuwe zes-in-lijn benzinemotor. Wat geeft dat in het prestigieuze Duitse vlaggenschip?

Het Mercedes’ gamma mag dan (bijna) elke dag uitbreiden, de S-Klasse en is blijft hét vlaggenschip. Momenteel zitten we aan de zesde generatie (W222) en die kreeg medio 2017 een deugddoende opfrisbeurt met enkele visuele tweaks, krachtige(re) lichtblokken, multimediaal interieur, extra rijhulp/veiligheid en enkele aanpassingen doorheen het motorengamma.


Rijtest: Mercedes S-Klasse facelift S450 4MATIC Lang W222 (2018)

Daarmee moet de Mercedes S-Klasse het nog (heel) even zien uit te houden want een nieuwe generatie zal vermoedelijk 2021 zijn opwachting maken, intussen zaten – de voornamelijk Duitse – concurrenten niet stil waardoor hoogwaardigheidsbekleders, CEO’s en staatshoofden een royale keuze hebben in dit super-de-luxesegment. Een zuiver elektrische S-Klasse krijgen we normaal gezien dit jaar nog in de vorm van de EQS!

Rijtest: Mercedes S-Klasse facelift S450 4MATIC Lang W222 (2018)Rijtest: Mercedes S-Klasse facelift S450 4MATIC Lang W222 (2018)

Eerder gingen we al op pad met de gloednieuwe 3.0-liter zes-in-lijn dieselmotor (in de S400d Berline) en de 4.0-liter V8 (in de S560 Coupé), een andere interessante nieuwigheid is 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor (376 pk / 500 Nm) die daarboven nog elektrohulp krijgt van het EQ Boost systeem (23 pk / 250 Nm) dankzij een 48V boordnet en doorgedreven remenergierecuperatie. De negentraps automaat is sowieso van de partij, wel is er keuze tussen achterwielaandrijving of vierwielaandrijving (4MATIC). Over keuze gesproken, de S-Klasse is er ook met de verlengde koetswerkvorm (logischerwijs “Lang” gedoopt) met 13 cm extra beenruimte achterin.

Rijtest: Mercedes S-Klasse facelift S450 4MATIC Lang W222 (2018)Rijtest: Mercedes S-Klasse facelift S450 4MATIC Lang W222 (2018)

Desondanks een leeggewicht van 1.800 kg à 1.900 kg tikt de S450 in vijf seconden 100 km/u aan, de topsnelheid ligt op 250 km/u. Het theoretische verbruik (8,2 liter) halen zal een uitdaging worden, zelfs met een rustige rijstijl reken je toch best op 10 liter per 100 km. De brandstoftank is 70 liter groot waardoor een eenvoudige rekensom ons leert dat het rijbereik rond de 700 km schommelt.

Rijtest: Mercedes S-Klasse facelift S450 4MATIC Lang W222 (2018)

Met eerdergenoemde prestatiecijfers kom je uiteraard niets te kort al sportiviteit speelt hier weinig tot geen rol. Een S-Klasse is voornamelijk gemaakt om (extreem!) comfortabel van A naar B te cruisen met je hoofd op het zijdezachte hoofdkussen. De geïntegreerde elektrische hulpmotor draagt op lage snelheden (vb bij vertrekken) merkbaar zijn steentje bij terwijl de 9G-Tronic Plus automaat feilloos het vermogen transfereert. Maar doet een S350d of S400d dus ook meer dan prima, dezelfde kanttekening kunnen we dan ook plaatsen bij de krachtigere AMG en/of V12 varianten. Een selecte club van vermogende meerwaardezoekers zal anderzijds wel belang hechten aan dergelijke motorblokken en bijhorende loopcurve (én imago uiteraard). Maar daarvoor is er nu toch die AMG GT 4-Door Coupé?

Rijtest: Mercedes S-Klasse facelift S450 4MATIC Lang W222 (2018)

De opfrisbeurt van de S-Klasse Berline, S-Klasse Coupé, S-Klasse Cabrio en nog luxueuzere S-Klasse Maybach bracht extra rijhulp, veiligheid en gadgets met zich mee. Het multifunctioneel stuurwiel (mét touchpads) en het riante digitale dashboard met MBUX infotainmentsysteem (inclusief moderne connectiviteit/Apple CarPlay) komen over van ondermeer de E-Klasse, technologisch ging de S-Klasse er ook op vooruit. Zo houdt de adaptieve cruise control zowel rekening met de omstaanders, de verkeersborden én navigatiegegevens, automatisch van rijstrook wisselen of parkeren is eveneens perfect mogelijk. Dat laatste is gezien de grote buitenafmetingen (en dure velgen) geen overbodige luxe.

Rijtest: Mercedes S-Klasse facelift S450 4MATIC Lang W222 (2018)Rijtest: Mercedes S-Klasse facelift S450 4MATIC Lang W222 (2018)

Iets minder functioneel maar wel mooi meegenomen is het ENERGIZING comfortprogramma dat allerhande voorkeuren inzake muziek, ventilatie, sfeerverlichting, parfum en massage omvat. Alle S-Klasse inzittenden kunnen daarvan (én de feilloze afwerking/materiaalkeuze) profiteren, het is anderzijds geen groot geheim dat meeste luxe en comfort achterin terug te vinden is.

Rijtest: Mercedes S-Klasse facelift S450 4MATIC Lang W222 (2018)Rijtest: Mercedes S-Klasse facelift S450 4MATIC Lang W222 (2018)

Een dergelijk vlaggenschip komt logischerwijs met een soortgelijk prijskaartje, minimaal 89.298 euro (S350d) moet je investeren om te kunnen genieten van de vernieuwde Mercedes S-Klasse. De lange wielbasis versie en vierwielaandrijving doen de bestelbon met respectievelijk 5.000 euro en 4.000 euro stijgen én dan moet je nog langs de lange optielijst. Een S450 heb je vanaf 99.000 euro, als “S450 4MATIC Lang” wordt dat 105.633 euro en in het geval van de Cavansite Blue testwagen werd dat zelfs 137.000 euro. Maar ook dat is relatief aangezien de Mercedes-Maybach S650 Lang pas bij 210.000 euro start…

Rijtest: Mercedes S-Klasse facelift S450 4MATIC Lang W222 (2018)

Leuk voor Mercedes dat de S-Klasse sinds jaar en dag aanzien wordt als dé referentie in het segment, anderzijds biedt de concurrentie eveneens bijzonder hoogstaande en kwalitatieve alternatieven. Daarbij denken we direct aan de BMW 7 Reeks (vanaf 92.600 euro) en Audi A8 (vanaf 91.150 euro) terwijl de Lexus LS (vanaf 97.590 euro), Porsche Panamera (vanaf 101.374 euro), Maserati Quattroporte (vanaf 104.150 euro) of Jaguar XJ (vanaf 88.850 euro) ook interessante kanshebbers zijn.

Conclusie
De Mercedes S-Klasse staat als een huis en met een beperkte opfrisbeurt (verbeterde rijhulp, extra personalisatie, hightech interieur/gadgets, …) is hij klaar om zijn toppositie in dit unieke segment met verve te verdedigen. De nieuwe zes-in-lijn benzinemotor blaakt van gezondheid, karakter en souplesse al lijkt de enige rationele keuze voor dit Duitse vlaggenschip toch de de nieuwe zes-in-lijn diesel of de S560e plug-in hybride (die nu zuiver elektrisch 50 km ver geraakt) te zijn. Al zal het uiteindelijk wurst wezen welke krachtbron er voorin ligt, de S-Klasse maakt vooral indruk met zijn royale uitstraling, zijdezachte loopcurve, prinsheerlijk comfortgehalte en torenhoge afwerking. Eigenschappen die ook perfect op het lijf van de aankomende EQS geschreven staan en daardoor op termijn misschien wel het nieuwe Das Haus vlaggenschip zal worden!

Overzicht:
+ Prestigieuze uitstraling
+ Comfort
+ Hoogstaande afwerking/materiaalkeuze
+ Rustgevende ervaring, toch meer dan voldoende prestatiepotentieel voorhanden
+ Hightech gadgets/rijhulpsystemen/connectiviteit

– Weinig (tot geen) visuele verschillen met voorganger
– Verbruik
– Prijs/optiebeleid
– Riant gewicht / formaat

Rijtest: Mercedes S-Klasse facelift S450 4MATIC Lang W222 (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem