Rijtest: Mercedes CLA200d Shooting Brake (2020)

Rijtest: Mercedes CLA200d Shooting Brake X118 150 pk Progressive (2020)Met zijn strakke looks, praktische vorm en hightech interieur biedt de nieuwe Mercedes CLA Shooting Brake heel wat lekkers.

In theorie zou Mercedes ongetwijfeld voldoende hebben aan de A-Klasse hatchback, B-Klasse MPV en GLA crossover om enige rol van betekenis te spelen in het compact premium segment. De marketingdienst besloot echter – op basis van de indrukwekkende verkoopcijfers – dat er nog wel wat ruimte was voor extra compacte modellen en zo kregen we een A-Klasse Berline, GLB crossover en de stijlvolle CLA. Allen richten ze zich volmondig op de hippe en vooral jeugdige consument.

Rijtest: Mercedes CLA200d Shooting Brake X118 150 pk Progressive (2020)

De nieuwe Mercedes CLA is er opnieuw als vierdeurs CLA Coupé (codenaam: C118) en praktische CLA Shooting Brake (X118), samen functioneren ze als bruggenbouwer tussen het compacte gamma en de hoger gepositioneerde C-Klasse. Al is de nieuwe CLA met een lengte van 4688 mm zowaar groter (2 mm) dan die gerenommeerde C (inclusief technisch gerelateerde GLC SUV)!

Rijtest: Mercedes CLA200d Shooting Brake X118 150 pk Progressive (2020)

Niemand zal/kan ontkennen dat de nieuwe CLA Shooting Brake de nodige aandacht naar zich toe trekt met de “shark noise” grille, prominente LED lichtblokken, frameloze ramen, sportief ogende aflopende daklijn en brede heupen. Een unieke combinatie van een sensueel lijnenspel en praktische koetswerkvorm zeg maar. Wel steevast opletten bij drempels, de grote overhang vooraan durft wel eens contact te maken.

Rijtest: Mercedes CLA200d Shooting Brake X118 150 pk Progressive (2020)

Die praktische koetswerkvorm is het enige (noemenswaardige) verschil tussen de CLA Shooting Brake en CLA Coupé, logischerwijs heeft de meer functionele vormgeving een (positieve) invloed op de hoofdruimte achterin en het koffervolume (505 liter, 10 méér dan voordien). Met de achterbank plat kan dat zelfs oplopen tot 1.370 liter!

Rijtest: Mercedes CLA200d Shooting Brake X118 150 pk Progressive (2020)Rijtest: Mercedes CLA200d Shooting Brake X118 150 pk Progressive (2020)

Net zoals de rest van het compacte segment geeft de nieuwe Mercedes CLA Shooting Brake een hypermodern interieur met het riante digitale dashboard en MBUX infotainmentsysteem die mooi in elkaar overlopen. Behoorlijk (technologisch) overweldigend bij een initiële kennismaking maar gelukkig zit het goed, doordacht en vooral haarscherp in elkaar en werkt/went het snel. Wie anderzijds niet wil zoeken/verdwalen in de vele menu’s/instellingen kan beroep doen op de slimme Hey Mercedes spraakcommando’s.

Rijtest: Mercedes CLA200d Shooting Brake X118 150 pk Progressive (2020)

De Belgische CLA (lease)rijder mag dan nog overwegend voor een grijze of zwarte (gratis!) koetswerkkleur kiezen, Mercedes biedt een resem mogelijkheden met een Style, Progressive en AMG Line uitrustingsniveau, elf koetswerkkleuren, 16” tot 19” velgen, diverse zetel/interieurbekledingen en interessante packs. Extra personalisatie is er in de vorm van specifiek (sport/comfort) zitmeubilair, multifunctioneel stuurwiel, LED sfeerverlichting met 64 kleuren, panorama schuifdak, … Afgezien van de “slappe” automaathendel is de materiaalkeuze en afwerkingskwaliteit de term premium waardig.

Rijtest: Mercedes CLA200d Shooting Brake X118 150 pk Progressive (2020)Rijtest: Mercedes CLA200d Shooting Brake X118 150 pk Progressive (2020)

De tweede generatie Mercedes CLA Shooting Brake is verkrijgbaar als CLA180d (116 pk diesel), CLA200d (150 pk diesel), CLA220d (190 pk diesel), CLA180 (136 pk benzine), CLA200 (163 pk benzine), CLA250 (224 pk benzine) en CLA250e plug-in hybride (218 pk, 25 g/km CO2 WLTP). Allemaal viercilinders en behalve de handgeschakelde instappers voorzien van een moderne automatische transmissie met dubbele koppeling, desgewenst is er 4MATIC vierwielaandrijving voorhanden bij de krachtigere motoren. Benzineliefhebbende sportievelingen hebben keuze tussen een 35 AMG (306 pk), 45 AMG (387 pk) en 45 S AMG (421 pk), allen in combinatie met een blitse make-over.

Rijtest: Mercedes CLA200d Shooting Brake X118 150 pk Progressive (2020)

De CLA200d Shooting Brake testwagen was voorzien van de Mojave Silver lakkleur, Bahia Brown lederen interieur en 18” vijf-spaaks velgen. Onder de motorkap lag de 2.0-liter turbodiesel met 150 pk / 320 Nm (129 g/km CO2 WLTP) die via de 8-traps automaat richting de voorwielen vloeien. Onder koudstart/belasting hoor je dat snel. Reken voor de 0-100 sprint 8,4 seconden en bij 221 km/u bereik je de topsnelheid. Met een rustige rijstijl zakt het praktijkverbruik gemakkelijk onder de 6 liter diesel per 100 km, met een volle tank (43 liter) moet je dus 700+ km ver geraken.

Rijtest: Mercedes CLA200d Shooting Brake X118 150 pk Progressive (2020)Rijtest: Mercedes CLA200d Shooting Brake X118 150 pk Progressive (2020)

In vergelijking met de A-Klasse komt de CLA met een grotere spoorbreedte, directe besturing en sportievere afstelling van het onderstel. Via het Dynamic Select keuzemenu kan je opteren voor een Sport, Comfort en Eco rijmodi (met elk hun afstelling inzake vermogensopbouw, reactiesnelheid transmissie, besturing en ESP), in een CLA200d lijkt de Comfort de aangewezen – en meest gebalanceerde – optie! De standaard (15 mm verlaagde) comfortophanging is voor sommigen misschien net wat (te) stug, de optiele adaptieve dempers bieden hiervoor een oplossing.

Rijtest: Mercedes CLA200d Shooting Brake X118 150 pk Progressive (2020)Rijtest: Mercedes CLA200d Shooting Brake X118 150 pk Progressive (2020)

Voor ondermeer een (dubbele) bekerhouder, keyless entry/go, digitale radio, automatische kofferklep, regen/lichtsensor, verkeersbordenherkenning, achteruitrijcamera, dodehoekassistent, noodremassistent, cruise control en actieve spoorassistent moet je hier niet bijbetalen. De afstelling van die laatste kan wel net wat beter, sporadisch durft die behoorlijk bruut te reageren en als dusdanig méér gevaar te creëren dat er effectief was. Optioneel komen daar nog allerhande gadgets, rijhulp en veiligheidssystemen bij zoals dynamische Multibeam LED verlichting, actieve stuurassistentie, volautomatische parkeerhulp, 360° camera, augmented reality 3D navigatiehulp (!) en een head-up display.

Rijtest: Mercedes CLA200d Shooting Brake X118 150 pk Progressive (2020)Rijtest: Mercedes CLA200d Shooting Brake X118 150 pk Progressive (2020)

De nieuwe Mercedes CLA Shooting Brake heeft een vanafprijs van 32.670 euro wat ongeveer 1.200 euro méér is dan je voor een CLA Coupé moet neerleggen. De geteste CLA200d Shooting Brake begint bij 38.115 euro, de testwagen was op zijn beurt 50.457 euro waard! Gelukkig ligt de focus op de zakelijke markt en die hebben minder last van deze stevige prijzen. De fiscaal aantrekkelijke CLA250e Shooting Brake plug-in hybride kost minstens 45.133 euro.

Rijtest: Mercedes CLA200d Shooting Brake X118 150 pk Progressive (2020)

Bij de klassieke Duitse premiummerken vinden we geen volwaardig alternatief voor deze praktische CLA, de Audi A3 Berline (vanaf 27.200 euro) en BMW 2 Reeks Gran Coupé (vanaf 30.150 euro) komen het dichtst in de buurt. En enkel qua looks kan je ook bij de blitse Kia ProCeed (vanaf 27.490 euro) terecht. Toch is het duidelijk dat Mercedes vooral rekening moet houden met interne concurrentie van zowel de vele A-Klasse afgeleiden als de C-Klasse Break.

Conclusie
De nieuwe Mercedes CLA Shooting Brake wil zowel stijlvol, praktisch als modern zijn en slaagt daar (opnieuw) bijzonder goed in. Te danken aan de functionele koetswerkvorm, strak lijnspel, hoogwaardige afwerking en talrijke gadgets op vlak van rijhulp, veiligheid en comfort. Met het hightech dashboard / infotainment weet CLA Shooting Brake de  (onbestaande?) concurrentie zelfs volmondig te overklassen! De CLA200d Shooting Brake motorisatie biedt op zijn beurt vlotte (en zuinige) prestaties maar laat zich misschien net wat teveel horen. Over teveel gesproken, voorzie voldoende budget want de aantrekkelijke optielijst is lang en behoorlijk prijzig. De adaptieve dempers zijn alvast de overweging/investering waard.

Overzicht:
+ Knappe looks
+ Interieurafwerking
+ Praktisch / ruim
+ Gadgets, rijhulp, connectiviteit, multimedia, …
+ Samenwerking CLA220d motorisatie + automaat (zuinig, vlot, alert, …)

– Stevig prijs/optiebeleid
– Stugge ophanging
– Drempelvrees
– Dieselsoundtrack

Rijtest: Mercedes CLA200d Shooting Brake X118 150 pk Progressive (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...