Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)Zowel de compacte modellen als de SUV’s doen het bijzonder goed … en dus kwam Mercedes met de GLB. Desgewenst met zeven zitplaatsen!

Met de nieuwe A-Klasse wist Mercedes zowaar een hip, jeugdig en modern imago aan te nemen, de verkoopcijfers schoten vervolgens de lucht in. Vervolgens werd de B-Klasse MPV in hetzelfde hippe jasje gestoken en werd het compacte gamma aangevuld met een A-Klasse Berline, CLA Coupé, CLA Shooting Brake en GLA crossover. De A-Klasse Cabrio en GLA Coupé hebben het uiteindelijk niet gehaald, wél kregen we er nog een extra SUV bij in de vorm van de GLB (codenaam: X247). Als enige van het gezelschap wordt deze in Mexico gebouwd, de rest rolt in Europa van de band.


Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)

Met de GLB toevoeging creëert Das Haus (opnieuw) interne concurrentie, hier met zowel de GLA als de GLC. Toch weet de GLB nieuwkomer zich direct te differentiëren met zijn hoekige vormgeving. Daarmee is de (marketingtechnische) link snel gelegd met die andere hoekige SUV uit de catalogus, de iconische G-Klasse.

Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)

Dergelijke grootspraak laten we aan ons voorbij gaan. Wel oogt de Mercedes GLB in het echt bijzonder stoer, zelfverzekerd en karaktervol. Zeker in de blitse AMG Line uitvoering met 19” lichtmetalen velgen zoals in het geval van de testwagen! Naast de Mountain Grey grijstint zijn er nog heel wat (kleurrijkere) mogelijkheden voorhanden. Het aanbod velgen loopt van 17” tot 21”!

Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)

Hightech interieur, praktische ingesteldheid

Desondanks de (relatief) compacte buitenafmetingen krijg je binnenin een zeer ruim geheel. De hoge(re) koetswerkbouw zorgt voor een gemakkelijke(re) instap en goede zichtbaarheid rondom.

Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)

De gehanteerde interieurlayout zagen we al (vaak) terugkomen, maar blijft indruk maken met zijn hightech karakter, haarscherpe beeldschermen (die mooi in elkaar overlopen), innovatief MBUX infotainmentsysteem en de kwalitatieve afwerking. Met opnieuw heel wat keuze inzake aanwezige materialen.

Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)

Standaard komt de Mercedes GLB met vijf zitplaatsen, desgewenst worden dat er zeven. Dan zitten er twee extra zitplaatsen in de koffervloer ingewerkt. Zoals vaak zijn deze zitjes vooral voor kinderen weggelegd. Als vijfzitter biedt de GLB zowaar 570 liter bagageruimte, met de achterbank plat kan dat oplopen tot 1.805 liter. Die is ook verschuifbaar (14 cm) wat de flexibiliteit ten goede komt.

Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)

Breed motorengamma, (nog) géén GLB250e plug-in hybride

De Mercedes GLB met benzinemotor is er als GLB180 (136 pk), GLB200 (163 pk) en GLB250 (224 pk). Inzake diesels is er keuze tussen de GLB180d (116 pk), GLB200d (150 pk) en GLB220d (190 pk). Allemaal komen ze met een automaat (7 of 8 verzetten) en voorwielaandrijving, al zijn er een handvol mogelijkheden met 4MATIC vierwielaandrijving.

Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)

Functionele zevenzitter of niet, ook hier voorziet Mercedes met de GLB35 AMG (306 pk) zowaar een sportief alternatief. Een GLB45 (S) AMG zou teveel van het goede zijn. Wel is het vreemd/jammer dat er (momenteel) geen GLB250e plug-in hybride variant te verkrijgen valt!

Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)

De geteste Mercedes GLB200 doet beroep op de 1.3-liter benzinemotor die hier 163 pk / 250 Nm (160 g/km CO2 WLTP) levert aan de voorwielen. In 9,1 seconden tik je 100 km/u aan en de topsnelheid ligt op 207 km/u. Reken op een praktijkverbruik van 7,5 liter benzine per 100 km. Met een volle brandstoftank (52 liter) geraak je dus bijna 700 km ver.

Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)

Onder (stevige) belasting durft de automatische 7G-DCT versnellingsbak wel eens het noorden te verliezen, iets wat de turbobenzine snel laat horen. Het stuurwiel communiceert nauwkeurig en biedt de nodige feedback. Desondanks de aanwezigheid van een Sport rijmodus is deze GLB200 op zijn best in Comfort. Tevens draagt de prima geluidsisolatie bij tot een rustige rij-ervaring.

Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)

De GLB komt steeds met een achteruitrijcamera, actieve remassistent, uitstapwaarschuwing, adaptieve grootlichten, verkeersbordenherkenning, keyless entry/go, cruise control en actieve spoorassistent. Die laatste kan soms te enthousiast (lees: abrupt) ingrijpen in situaties waar er eigenlijk geen gevaar is.

Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)

In de lange (maar ook dure) optielijst vinden we talrijke interessante rijhulp- en veiligheidssystemen zoals (krachtige Multibeam) LED koplampen, augmented reality navigatiehulp, sportzetels, actieve afstandsassistent DISTRONIC, head-up display, parkeerhulp, panoramisch schuifdak, LED sfeerverlichting… Wil je van Apple CarPlay / Android Auto genieten, dan moet je “Smartphone integratiepakket” aanvinken.

Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)

Vanaf 37.510 euro

De Belgische prijzen van de GLB SUV lopen van 37.510 euro (GLB180) tot 57.354 euro (GLB35 AMG). De Mercedes GLB200 start bij 39.809 euro en was in zijn geteste vorm uiteindelijk 49.888 euro waard. Speciaal voor de fleetrijders zijn er interessante Business Solution uitvoeringen voorhanden.

Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)

Naast de eerdergenoemde GLA (vanaf 35.695 euro), GLC (vanaf 47.311 euro), B-Klasse MPV (vanaf 28.556 euro) en G-Klasse (vanaf 110.836 euro) zijn er ook nog diverse externe concurrenten. Zo zijn er zevenzitters in de vorm van de BMW 2 Reeks Gran Tourer, Volkswagen Tiguan Allspace, Seat Tarraco en Peugeot 5008 en de klassieke premium SUV telgen zoals de BMW X1, Audi Q3, Volvo XC40 en Range Rover Evoque.

Conclusie

Daar waar de GLA crossover en GLC SUV voornamelijk met hun knappe lijnenspel pronken, trekt de gloednieuwe Mercedes GLB volmondig de kaart van de praktische bruikbaarheid. Dat zie je direct in de hoekige vormgeving die resulteert in een royale binnenruimte. Net zoals andere compacte Mercedes’ modellen biedt ook de GLB een hightech interieurervaring met het MBUX infotainmentsysteem, hedendaagse rijhulp en een premium afwerking. De GLB200 motorisatie was een aangename, capabele en comfortabele metgezel, toch bij een rustige rijstijl. Wie dynamische gevoelens koestert opteert best voor een krachtigere (AMG?) benzinemotor en de adaptieve dempers. Al lijkt dat behoorlijk YOLO voor een compacte SUV met (desgewenst) zeven zitplaatsen! Een fiscaal aantrekkelijke GLB250e plug-in hybride had wél interessant geweest.

Overzicht:
+ Stoere, karaktervolle en vooral hoekige vormgeving
+ Ruim interieur
+ Praktisch
+ Hoge zitpositie (= goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap)
+ Vlotte A200 benzinemotor
+ Nauwkeurig weggedrag
+ Afwerking
+ Moderne rijhulpmiddelen, veiligheidssystemen en gadgets

– Prijs/optiebeleid
– Interne concurrentie
– Niet als 250e PHEV te verkrijgen
– Twijfelende automaat + luidruchtig onder belasting
– Bruuske ingrijpen rijhulp

Rijtest: Mercedes GLB GLB200 SUV 163 pk X247 (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem