Rijtest: Seat Tarraco 2.0 TSI 190 pk (2019)

Rijtest: Seat Tarraco 2.0 TSI DSG 190 pk 4Drive XCellence (2019)Al het goede komt in drievoud, dus komt Seat na de Arona en Ateca nu met de Tarraco SUV.

Na enkele moeilijke jaren herleeft Seat onder impuls van haar compacte SUV’s en de opgefriste Ibiza en Leon. Die positieve vibes (en bijhorende verkoopcijfers) willen ze in Martorell (Seat HQ, nabij Barcelona) doortrekken met de nakende elektrificatie van het gamma al lanceren ze eerst nog eerst de riante Tarraco SUV. Dat kan relatief gemakkelijk dankzij de doorgedreven synergie binnen de grote VAG familie al moest Seat behoorlijk lang wachten op hun grotere SUV. Tevens hebben ze op deze manier een gepaste opvolger voor de praktische Alhambra MPV.

Rijtest: Seat Tarraco 2.0 TSI DSG 190 pk 4Drive XCellence (2019)

Op visueel vlak komt de Tarraco behoorlijk fris voor de dag met de brede grille, smalle/scherpe LED koplampen en een visueel doorlopende LED lichtstrook achteraan, zelden scoorden we zoveel positieve feedback met een Seat. Toekomstige producten (oa nieuwe Leon) zullen de nodige designelementen overnemen. Het riante formaat vraagt misschien het nodige talent/gewaarwording in nauwe parkeerplaatsen of in de stad (draaicirkel van 12 meter), het designteam kreeg zo wel mogelijkheden om een aantrekkelijk lijnenspel te creëren. Dat hij meer de kaart trekt van “grote gezinswagen” dan “stoere SUV” is eveneens mooi meegenomen.

Rijtest: Seat Tarraco 2.0 TSI DSG 190 pk 4Drive XCellence (2019)

Het huidige SUV succesverhaal kunnen we toeschrijven aan de hogere zitpositie (= gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom) en het ruimte interieur, kwaliteiten die we dus ook aan de Seat Tarraco kunnen toeschrijven. Standaard heb je vijf zitplaatsen maar desgewenst krijg je twee zitplaatsen achterin, zoals vaak zijn deze echter voorbehouden voor (kleine) kinderen. Daar deed de Alhambra – mét schuifdeuren – het toch een pak beter. In de koffer past er 700 liter bagage, met de achterbank plat loopt dat op tot 1.775 liter.

Rijtest: Seat Tarraco 2.0 TSI DSG 190 pk 4Drive XCellence (2019)Rijtest: Seat Tarraco 2.0 TSI DSG 190 pk 4Drive XCellence (2019)
Rijtest: Seat Tarraco 2.0 TSI DSG 190 pk 4Drive XCellence (2019)

Het strakke en moderne (optioneel 10” digitale) dashboard is typisch Seat terwijl de afwerkingskwaliteit eveneens op punt staat. Qua materiaalgebruik laten de Spanjaarden hier en daar wel een steek vallen met harde plastics, deels te verklaren gezien de lagere positie binnen de VAG hiërarchie. Het haarscherpe 8” infotainmentsysteem in de beter uitgeruste exemplaren is geen onbekende maar doet wat moet op een snelle en duidelijke manier, inclusief ondersteuning voor moderne functionaliteit zoals DAB radio, gebarenbediening, Apple CarPlay en Android Auto. Nog leuke extra’s zijn de draadloze smartphonelader, Top View Camera, 400W Beats audiosysteem en het riante panoramisch glazen dak.

Rijtest: Seat Tarraco 2.0 TSI DSG 190 pk 4Drive XCellence (2019)

De Seat Tarraco rekent op de 1.5-liter TSI (150 pk) en 2.0-liter TSI (190 pk) benzinemotoren, dieselen kan enkel met een 2.0-liter TDI (150 pk of 190 pk). Standaard met een manuele versnellingsbak met zes verzetten en voorwielaandrijving, wie het hogerop zoekt kan beroep doen op de efficiënte 7-traps automaat met dubbele koppeling (DSG) én vierwielaandrijving (4DRIVE). Een gedwongen keuze die de CO2 uitstoot (onnodig?) de hoogte injaagt. Alle motoren omvatten een stop-startsysteem en de nodige energierecuperatietechnologieën (Scrabble topper!).

Rijtest: Seat Tarraco 2.0 TSI DSG 190 pk 4Drive XCellence (2019)Rijtest: Seat Tarraco 2.0 TSI DSG 190 pk 4Drive XCellence (2019)

Voorin de 1-USA-241 testwagen lag de 2.0-liter TSI viercilinder met 190 pk / 320 Nm (166 g/km CO2). Wie praktisch stoer wil doen met deze Tarraco aan het stoplicht – het is en blijft een Seat… – rekent in het beste geval op 8 seconden voor de 0-100 sprint, bij 211 km/u zit de Spanjaard aan het eind van zijn latijn. Op een gevarieerd testtraject (druk stadsverkeer en lange snelwegritten) kwamen we net onder de 10 liter benzine, met een volle tank (60 liter) krijg je anderzijds toch een werkbaar rijbereik. Op papier lijkt de 1.5 TSI misschien net wat te nipt, de 2.0 TDI lijkt met zijn koppelrijke (en zuinige!) turbodiesel vermoedelijk dé aangewezen motorkeuze.

Rijtest: Seat Tarraco 2.0 TSI DSG 190 pk 4Drive XCellence (2019)Rijtest: Seat Tarraco 2.0 TSI DSG 190 pk 4Drive XCellence (2019)

Een klassieke Seat laat zich traditiegetrouw graag (iets) sportiever rijden, een stellingname die bij de Tarraco minder van toepassing is. Het stuurgevoel is daarvoor véél te gevoelloos/licht, remkracht te beperkt en de transmissie verliest onder stevige belasting zijn controle, iets dat je ook snel te horen krijgt. Op een sportieve CUPRA Tarraco moet je ook niet wachten. Met een rustige(re) rijstijl toont de Tarraco zich anderzijds van zijn beste kant met een groot comfortgehalte, gezonde prestaties en een stabiele wegligging. In het Drive Profile krijg je in combinatie met het 4Drive systeem een extra Offroad en Snow rijmodus, de Tarraco blijft anderzijds het liefst op geasfalteerde ondergrond in de Normal modus.

Rijtest: Seat Tarraco 2.0 TSI DSG 190 pk 4Drive XCellence (2019)

De veiligheid en het welzijn van alle inzittenden was de hoofdprioriteit voor Seat al bespeuren we geen noemenswaardige innovaties of nieuwigheden. Op vlak van veiligheid zetten ondermeer een noodoproepsysteem (eCall), verkeersbordenherkennig, Front Assist en Pre-Crash & Rollover Assist hun beste beentje voor, de Traffic Jam & Lane Assist verhogen het rijcomfort net zoals standverwarming, Climatronic airconditioning met drie verschillende zones, Park Assist en verwarmde voor- en (achter!) zetels.

Rijtest: Seat Tarraco 2.0 TSI DSG 190 pk 4Drive XCellence (2019)Rijtest: Seat Tarraco 2.0 TSI DSG 190 pk 4Drive XCellence (2019)

De Seat Tarraco heeft een Belgische vanafprijs van 34.040 euro (1.5 TSI 6V Style) met daarboven een rijkelijk uitgeruste Move! (speciale reeks, vanaf 34.929 euro) en de XCellece topversie (vanaf 37.080 euro). De hier geteste 2.0 TSI DSG 4DRIVE uitvoering start op zijn beurt pas bij 42.190 euro waarna er dankzij enkele opties (knappe Atlantic Blue koetswerkkleur, 20” velgen, adaptieve dempers (DCC), …) afgeklopt werd op 50.610 euro. Qua value for money (en formaat) een interessant gegeven maar wel behoorlijk stevig voor een Seat.

Rijtest: Seat Tarraco 2.0 TSI DSG 190 pk 4Drive XCellence (2019)

Wie op zoek is naar een praktische SUV met vijf/zeven zitplaatsen moet zeker ook de Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Peugeot 5008, Renault Koleos, Nissan X-Trail en DS7 Crossback overwegen. Interne VAG concurrentie krijgt de Tarraco van de technisch gerelateerde Volkswagen Tiguan Allspace (vanaf 33.435 euro) en Skoda Kodiaq (vanaf 30.195 euro) al doet Seat het zonder écht instapversie om zo een lage vanafprijs te kunnen afficheren.

Conclusie
Het recente succes dankt Seat grotendeels aan de Arona en Ateca crossovers, de toevoeging van een grotere Tarraco komt dan ook niet als een verrassing. Naast de klassieke SUV voordelen (ruim, hoge zitpositie, goed overzicht, …) krijgt de Tarraco een knap uiterlijk mee naast moderne connectiviteit, veiligheid en rijhulp. Een sportief weggedrag is de riante vijf/zevenzitter vreemd, iets dat je snel merkt met de 2.0 TSI in het vooronder. Met wat leuke gadgets loopt het prijskaartje snel op tot een riant bedrag al betaal je bij Volkswagen voor een soortgelijk geheel (met wat mindere harde kunststof, meer uitrusting en een grotere motorkeuze) wel enkele gemakkelijk duizenden euro’s meer.

De Tarraco is ontworpen in Barcelona en gebouwd in Wolfsburg, meer moet dat niet zijn voor Seat’s nieuwe vlaggenschip.

Overzicht:
+ Praktisch
+ Frisse looks
+ Reusachtige binnenruimte
+ Hoge zitpositie (= gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Comfortabel weggedrag
+ Wegligging
+ Stille en vlotte samenwerking 2.0 TSI + DSG
+ Verzorgde afwerking
+ Connectiviteit, veiligheid en rijhulp

+/- Interessante prijs, wel stevig naar Seat normen

– Verbruik (+- 10 liter)
– Remgevoel
– Gevoelloze/lichte bediening
– Beperkte ruimte op (optionele) derde zitrij
– Riant formaat
– Reactiesnelheid/soundtrack onder belasting
– Interne concurrentie

Rijtest: Seat Tarraco 2.0 TSI DSG 190 pk 4Drive XCellence (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...