Rijtest: Mercedes A250e Berline plug-in hybride PHEV 218 pk V177 (2020)Bijna het volledige compacte Mercedes gamma kan je krijgen als (fiscaal) interessante 250e plug-in hybride. GroenLicht.be doet de test met de A250e Berline!

Na een voorzichtige start inzake hybrides kwam Mercedes snel tot het besef dat ze deze technologie niet mochten negeren. Vervolgens werden de topmodellen uit de (dikke) gammafolder voorzien van een zuinige plug-in hybride aandrijflijn, Mercedes heeft zelfs zowel een benzine- als dieselversie in de aanbieding! Daarnaast is het maar een kwestie van tijd dat ook de sportieve AMG derivaten aan de stekker gaan…


Rijtest: Mercedes A250e Berline plug-in hybride PHEV 218 pk V177 (2020)

Ook de compacte bestsellers gaan aan de stekker

Het compacte gamma mocht natuurlijk niet achterblijven, zeker in België nemen ze een enorm deel van de verkoopcijfers voor hun rekening. Zo kan je zowel de nieuwe A-Klasse, A-Klasse Berline, B-Klasse, CLA Coupé, CLA Shooting Brake als GLA krijgen met een 250e type-aanduiding achterop. Die verwijst naar de extra laadklep linksvoor, resem EQ Power badges én een fiscaal voordeel voor zakelijke gebruikers. Dit dankzij een CO2 uitstoot van slechts 22 g/km (WLTP)!

Rijtest: Mercedes A250e Berline plug-in hybride PHEV 218 pk V177 (2020)Rijtest: Mercedes A250e Berline plug-in hybride PHEV 218 pk V177 (2020)

Voor diegene die de A-Klasse Berline (codenaam V177) niet (her)kennen, dat is een relatief nieuwe (vierdeurs) koetswerkvariant op basis van de A-Klasse hatchback. In Europa zijn dergelijke compacte berlines niet bijzonder populair, wel vergroot Mercedes zo het aanbod. Zeker voor wie een C-Klasse misschien net te duur is geworden. Naast de naamgeving zit het grootste verschil hem in extra hoofdruimte achterin en de grotere koffer 420 liter (ipv 370 liter). Al wordt dat voor de A250e Berline slechts 310 liter gezien de plaatsing van een batterijpack.

Rijtest: Mercedes A250e Berline plug-in hybride PHEV 218 pk V177 (2020)Rijtest: Mercedes A250e Berline plug-in hybride PHEV 218 pk V177 (2020)

De 250e plug-in hybride aandrijflijn bestaat uit de 1.33-liter benzinemotor (160 pk), elektromotor (102 pk), 15,6 kWh batterijpack en de 8-traps automaat. In optimale omstandigheden staat er 218 pk / 450 Nm paraat waarmee je in 6,7 seconden tot 100 km/u sprint. Bij 240 km/u bereikt de A250e Berline zijn topsnelheid.

Rijtest: Mercedes A250e Berline plug-in hybride PHEV 218 pk V177 (2020)Rijtest: Mercedes A250e Berline plug-in hybride PHEV 218 pk V177 (2020)

Het opgegeven verbruik van 1,3 liter lijkt misschien vrij opportunistisch, met frequent te laden kan dat zeker werkelijkheid worden. Zo verbruikten we na 451 kilometer (waarvan 321 km elektrisch) gemiddeld slechts 1,9 liter benzine per 100 km! De benzinetank is bij de A250e Berline wel maar 35 liter (ipv 43) groot, enkel daarmee moet je ongeveer 500 km ver geraken.

Zuiver elektrisch rijbereik van 71 km

De Mercedes A250e Berline heeft een zuiver elektrisch rijbereik van 71 km (WLTP). Daarmee zo efficiënt mogelijk omgaan doe je door enerzijds gebruik te maken van de diverse rijmodi (Electric of Battery Level) en anderzijds steevast de ingebouwde navigatie te gebruiken. Sorry Waze! Zo weet het systeem perfect welke energiestroom wanneer aangesproken moet worden. Via de schakelflippers achter het stuur kan je de intensiteit van de remenergierecuperatie instellen. Daardoor zal je vermoedelijk even moeten wennen aan het remgevoel, zeker op het punt dat je de fysiek remmen aangesproken worden.

Rijtest: Mercedes A250e Berline plug-in hybride PHEV 218 pk V177 (2020)Rijtest: Mercedes A250e Berline plug-in hybride PHEV 218 pk V177 (2020)

Frequent laden is de boodschap

De interne boordlader kan tot 7,4 kW laden, aan een Wallbox (of publieke laadpaal) moet je dus ongeveer 2 uur incalculeren. Aan een klassiek stopcontact (2,3 kW) zal het een pak langer duren (pakweg 6 uur). Tevens kan je met de A250e ook terecht bij krachtige snelladers (35 minuten) zoals bijvoorbeeld IONITY. De kans anderzijds eerder klein dat plug-in hybrides zich tot dergelijke krachtige (dure) laadpalen zullen wenden, tevens is die DC laadfunctionaliteit (24 kW) is wel optioneel. Duitsers blijven Duitsers!

Rijtest: Mercedes A250e Berline plug-in hybride PHEV 218 pk V177 (2020)Rijtest: Mercedes A250e Berline plug-in hybride PHEV 218 pk V177 (2020)

In het navigatiesysteem kan je alle nabijgelegen publieke laadpalen terugvinden. Vervolgens moet je hopen dat je er terecht kan, dat de paal functioneert en dat je er kan betalen. Een eigen laadpunt (op het werk of thuis) ter beschikking hebben is dus geen overdreven luxe.

Rijtest: Mercedes A250e Berline plug-in hybride PHEV 218 pk V177 (2020)

Hightech chillen

De batterijpack van de A250e voegt 250 kg extra toe maar die voel je niet direct als je (vlotter) gaat rijden. De klassieke dempers (sportonderstel of adaptieve dempers zijn hier niet beschikbaar) hebben wel hun handen vol met het extra gewicht, iets dat je snel doorhebt op verkeersdrempels of asfalt van mindere kwaliteit. Wanneer het er iets rustiger aan toe gaat is de A250e Berline op zijn best en kan je terugvallen op een aangename, stille en zowaar rustgevende belevenis.

Rijtest: Mercedes A250e Berline plug-in hybride PHEV 218 pk V177 (2020)

Die belevenis wordt ook in de 250e modellen behoorlijk versterkt door het hoogtechnologisch interieur met het spraakmakende MBUX infotainmentsysteem. Dat bestaat uit twee riante (en vooral haarscherpe) 10,25” beeldschermen die naadloos in elkaar overlopen en combineren moderne functionaliteit (Apple CarPlay / Android Auto, Hey Mercedes spraakcommando’s, AR navigatiehulp …) met knappe weergavemogelijkheden. De bouwkwaliteit en materiaalkeuze staan uiteraard op punt.

Rijtest: Mercedes A250e Berline plug-in hybride PHEV 218 pk V177 (2020)Rijtest: Mercedes A250e Berline plug-in hybride PHEV 218 pk V177 (2020)

Aan gadgets geen gebrek

Op vlak van rijhulp en veiligheid ben je hier eveneens aan het goede adres. Noodremhulp, verkeersbordenherkenning, LED koplampen, cruise control, achteruitrijcamera en rijstrookassistentie zijn zowaar gratis. Al is die laatste misschien net wat enthousiast afgesteld met abrupte ingrepen tot gevolg. Via de optielijst tover je nog meer gadgets (parkeerhulp, 360° camera, head-up display…) tevoorschijn.

Rijtest: Mercedes A250e Berline plug-in hybride PHEV 218 pk V177 (2020)

Mercedes Belgium vraagt voor een A180d Berline ongeveer 29.000 euro, de A250e Berline kost je minstens 41.382 euro. In het geval van de Iridium Silver testwagen kwam daar nog 8.000 euro bij aan leuke extra’s. De zakelijke rijder (m/v/x) heeft gelukkig minder last van een dergelijke – stevige! – (optie)prijzen.

Rijtest: Mercedes A250e Berline plug-in hybride PHEV 218 pk V177 (2020)

De technisch gerelateerde A250e hatchback en CLA250e Coupé hebben een respectievelijke vanafprijs van 40.535 euro of 43.923 euro. Bij Audi hebben ze (momenteel) geen zin om de A3 Berline van een plug-in hybride aandrijflijn te voorzien, iets wat ze wel (in tweevoud) doen bij de klassieke A3 Sportback. Bij BMW is het eveneens wachten op een 1 Reeks en/of 2 Reeks Gran Coupé met stekker. Als een premiumbadge geen must is is een Seat Leon eHybrid, Skoda Octavia iV of Renault Mégane Grandtour E-TECH Plug-in Hybrid ook de overweging waard.

Conclusie

In afwachting van de zuiver elektrische EQA en EQB heeft Mercedes alvast haar compacte modellen voorzien van een doordachte 250e plug-in hybride aandrijflijn. Die versterkt het reeds aantrekkelijke totaalpakket, zeker voor de zakelijke rijder. De geteste A250 Berline kon met frequente laadsessies zéér lage verbruikscijfers optekenen terwijl je al ergens kan geraken met een elektrische autonomie van 60+ km. Bijbetalen voor de snelladen (DC) functionaliteit is wel een jammere (triestige?) zaak. Desondanks een zware batterij blijven het comfortniveau en betrokken rijgedrag intact terwijl de moderne interieurindeling, hoogwaardige afwerking en handige rijhulp/veiligheid/connectiviteit/gadgets nog steeds indruk maken. Net zoals zoals het gehanteerde prijs/optiebeleid. Al zal kiezen wélke 250e het wordt misschien nog wel de moeilijkste opgave zijn voor de zakelijke rijder!

Overzicht:
+ Knappe (stijlvolle) vormgeving
+ Hypermodern interieur/infotainmentsysteem (MBUX)
+ Riant elektrisch rijbereik (60+ km)
+ Zéér zuinig (mits frequent laden)
+ Doordachte (en rustgevende) plug-in hybride aandrijflijn
+ Praktisch/ruim
+ Afwerking/materiaalkeuze
+ Nauwkeurig weggedrag
+ Moderne rijhulpmiddelen, veiligheidssystemen en gadgets
+ Fiscaal zeer aantrekkelijk

– Prijs/optiebeleid
– Bijbetalen voor DC snelladen
– Interne concurrentie
– Beperkte EV laadinfrastructuur in België

Rijtest: Mercedes A250e Berline plug-in hybride PHEV 218 pk V177 (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem