Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)Een premium plug-in hybride is anno 2020 niets nieuws onder de zon, de Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid – met de d van dieselmotor! – is dat wél. Speciaal voor de zakelijke (héél) veelrijders.

De opgefriste Mercedes C-Klasse doet het in al zijn koetswerkvormen met nieuwe lichtblokken, functioneler stuurwiel, digitaal dashboard, extra connectiviteit/veiligheid/rijhulp en de zuinigere motoren (al dan niet met EQ Boost mild hybride ondersteuning). Uiteraard introduceerde Mercedes ook extra personalisatiemogelijkheden met nieuwe velgen, koetswerkkleuren en accenten.

Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)

Het geëlektrificeerde gamma onderging een iets grondigere make-over. Zo verdween de klassieke hybride (C300h) en werd de C350e plug-in hybride herdoopt tot C300e. Net zoals bij de GLC, E-Klasse en GLE verwelkomen we hier met de C300de eveneens een dieselplug-in hybride wat een unicum is voor dit (fleet)segment. Mercedes commercialiseert zowel een C300de Berline als C300de Break … met respectievelijk de 300e evenknie als grootste (directe) concurrent.

Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)

De Mercedes C300de Break aandrijflijn (identiek voor de hoger gepositioneerde E300de plug-in hybrides) omvat de gekende 2.0-liter viercilinder OM654 turbodiesel (194 pk / 400 Nm) en elektromotor (122 pk / 440 Nm). In optimale omstandigheden goed voor een gecombineerd vermogen van 306 pk / 700 Nm met bijhorend zeer lage verbruikscijfers van 1,3 liter diesel per 100 km en 33 g/km CO2 (WLTP). De 0-100 sprint is in 5,7 seconden voorbij, de topsnelheid ligt op 250 km/u.

Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)

Onder de achterbank zit een 13,5 kWh (10,8 kWh netto, goed voor 300 kg extra!) batterijpack ingebouwd waarmee je zuiver elektrisch ongeveer 44 à 48 kilometer zou zou moeten geraken, in de praktijk zal die elektrische autonomie rond de 40 km schommelen (maximaal 135 km/u). De rijhulpmiddelen (waaronder doorgedreven remenergierecuperatie) werden hierop afgesteld om zo efficiënt/slim/doordacht met energie om te gaan, nog belangrijker is om altijd gebruik te maken van de ingebouwde navigatie zodat de C300de Break je route kan analyseren en daarop het stroomverbruik afstemmen. Jammer genoeg lukt dat niet gelijktijdig met Waze / Google Maps routebegeleiding via Apple CarPlay.

Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)

Zelf het heft in eigen handen nemen kan met de vier specifieke PHEV rijmodi in de vorm van Hybrid (automatisch), E-Mode (zuiver elektrisch rijden, tot wanneer de batterij leeg is), E-Save (enkel de dieselmotor aanspreken, batterijcapaciteit behouden) en Charge (waarbij de dieselmotor overuren draait om de batterij op te laden). Die twee laatsten zijn interessant om in bepaalde (groot)steden waar dieselmotoren niet meer welkom zijn toch (elektrisch) te kunnen rijden.

Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)

De Mercedes C300de Break moet je zoveel mogelijk aan de stekker te hangen, gaande van een 230V stopcontact tot publieke laadpaal/Wallbox (die je kan terugvinden in het navigatiesysteem). De vernieuwde C300de profiteert van een krachtigere interne lader (7,4 kW ipv 3,6 kW voordien) waardoor je dus sneller kan laden. Reken aan een klassiek stopcontact (2,3 kW) toch nog een kleine 6 uur, met een krachtiger laadpunt (22 kW) klaar je de klus in minder dan 2 uur! Een eigen laadpunt voorzien thuis of op het werk lijkt dus geen overbodige luxe (Mercedes wil je daarbij gerust helpen) gezien de wildgroei aan publieke laadpunten met complexe abonnementsformules, laat staan dat deze operationeel/beschikbaar zijn.

Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)

Dat er bij de ontwikkeling van deze generatie Mercedes C-Klasse Break (codenaam S205 waarvan de basisbeginselen uit 2014 afstammen) geen rekening werd gehouden met een plug-in hybride aandrijflijn (lees: plaats voor batterijen) wordt snel duidelijk in de koffer. Daar neemt de batterij een grote hap in het royale plaatsaanbod met slechts 315 liter bagagevolume. Dat is 145 liter minder dan bij de technisch gerelateerde C220d Break … die bovendien wél een volledig vlakke laadvloer heeft. Met de achterbank plat slikt de C300de Break toch nog 1.335 liter bagage en desgewenst kan je tot 1.800 kg slepen.

Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)

Wie plichtbewust de C300de Break mooi inplugt krijgt in ruil een zeer aangenaam en comfortabel rijgedrag met vlotte prestaties. Elektrisch rijden is rustgevend met de fluisterstille loopcurve en het steevast beschikbare vermogen, eens de dieselmotor op bedrijfstemperatuur is heb je hier ook niet veel te klagen. Het meergewicht van de batterijen heeft geen invloed op het vlotte en vooral comfortabele karakter van een C-Klasse (zeker niet met de optionele luchtvering), enkel op slecht wegdek, forse verkeersdrempels of met grote velgen zijn de extra kilo’s merkbaar. Een eervolle vermelding voor de 9G-TRONIC automaat die steevast alert is en vlot schakelt. Maar nog indrukwekkender is het verbruik én bijhorend rijbereik!

Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)

Afhankelijk van je rijstijl en de laadfrequentie kan je met deze Mercedes C300de indrukwekkende verbruikscijfers optekenen. Wanneer je dagdagelijks traject binnen de elektrische autonomie (pakweg 40 km) ligt kan je jezelf 100% emissievrij verplaatsen, bij grotere trajecten zal de dieselmotor toch moeten bijspringen maar ook dan is het geheel opmerkelijk zuinig te noemen. Denk aan 3 liter diesel en/of 19 kWh per 100 km!

Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)

Desondanks de brandstoftank hier kleiner is (50 ipv 66 liter) creëer je toch gemakkelijk een geafficheerd rijbereik van 1.000+ km. Wanneer je vertikt om te laden zal het praktijkverbruik toch wel oplopen tot ongeveer 6 liter diesel … en dan ben je misschien toch beter af met die C220d Break. Maar die is met 138 g/km CO2 natuurlijk minder fiscaal aantrekkelijk!

Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)

Toch is de C300de Plug-in Hybrid niet voor iedereen weggelegd. Het C300e plug-in benzine-alternatief heeft ook een interessante CO2 uitstoot van 37 g/km (WLTP) en lijkt voor Jan Modaal misschien toch nog wel wat interessanter (en 2.000 euro goedkoper), wie anderzijds veel kilometers doet moet zeker de C300de in overweging nemen. Mercedes gaat er prat op dat ze met diverse technische aanpassingen de efficiëntie van een dieselmotor in deze plug-in hybride aandrijflijn kunnen behouden, zo’n turbodiesel heeft namelijk tijd nodig om op bedrijfstemperatuur te komen (en dan verzwijgen we nog het diepgaande gedeelte omtrent nabehandeling van schadelijke uitlaatgassen, partikelfilters, AdBlue en katalysatoren). Benieuwd of deze innovatieve techniek voldoet aan de legendarische betrouwbaarheid van het merk met de Ster!

Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)

Noemenswaardige visuele verschillen ten opzichte van de reguliere benzine/dieselversies zijn er niet echt te bespueren op de obligatoire EQ Power badges en extra laadklep achteraan. Die laatste was misschien beter ergens anders ingewerkt/gepositioneerd (linksvoor zoals alle andere PHEV’s?), kwestie van geen ingewikkelde manoeuvres te moeten maken bij de laadpaal. Zo’n achterbumper is bovendien ook gevoeliger voor eventuele aanrijdingen of ongewild contact met paaltjes, muurtjes of dergelijke. Binnenin bespeuren we extra weergaves in het digitale dashboard (batterijniveau) en infotainmentsysteem (energiestroom + laadparameters). Jammer genoeg heeft die laatste géén touchscreen wat anno 2020 toch jammer is, zeker in combinatie met Apple CarPlay.

Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)

Fiscaal geoptimaliseerde leasewagen of niet, ook de Mercedes C300de Break kan je naar hartenlust configureren. Hier zien we een blitse AMG Line (meer specifiek de Sport Edition uitvoering) met de Iridum Silver koetswerkkleur, 19” multispaaks AMG velgen en zwarte dakrails. Binnenin kozen ze voor leder/alcantara bekleding, verduisterde ramen en openporig essenhout voor de middenconsole, inclusief analoog klokje.

Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)

De meest toegankelijke Mercedes C-Klasse Break is momenteel de C180d Break (122 pk, vanaf 37.631 euro), voor de C220d Break met 194 pk betaal je minstens 45.496 euro. De C300de Break plug-in hybride begint op zijn beurt pas bij 54.208 euro, bij de rijkelijkere uitgeruste Business Solution uitvoering wordt dat 55.539 euro. De geteste C300de Break had nog een panoramisch zonnedak, luchtvering, Burmester Surround Sound System, 360° camera en het Sport Edition pack en was uiteindelijk 70.246 euro waard.

Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)

Naast de eerdergenoemde C300e Break (vanaf 52.151 euro) moet de C300de Break ook rekening houden met de GLC300de (vanaf 67.155 euro) en de E300de Break (67.639 euro) als we eigenste gammafolder doorbladeren. Naast de Volvo V60 T6 Recharge (340 pk, vanaf 57.780 euro) is er nu ook een BMW 330e Touring (292 pk, vanaf 52.150 euro), van een Audi A4 Avant PHEV is er – raar maar waar – nog steeds geen spoor. Minder premium maar wel fiscaal aantrekkelijk zijn de Volkswagen Passat GTE, Skoda Superb Combi iV en Peugeot 508 SW Hybrid.

Conclusie
Aan plug-in hybrides geen gebrek doorheen het volledige Mercedes gamma, in het geval van de C-Klasse zijn er met de C300e (benzine + elektrisch) en C300de (diesel + elektrisch) zelfs keuzemogelijkheden. De C300de plug-in hybride is bijzonder aantrekkelijk voor de zakelijke rijder die véél kilometers doet, je profiteert namelijk van alle luxe, comfort, gadgets, rijhulp en connectiviteit die de opgefriste C-Klasse brengt in combinatie met een laag verbruik (en CO2 uitstoot) en een gigantisch rijbereik van de efficiënte/krachtige dieselmotor. Ook hier is laden dé boodschap (wat snel gaat dankzij de krachtige interne lader) net zoals gebruik maken van de ingebouwde navigatie, qua koffervolume moet je wel een kleine opoffering maken.

Moraal van het C300de verhaal: de (Mercedes) dieselmotor is nog niet dood!

Overzicht:
+ Doordachte (en rustgevende) plug-in hybride aandrijflijn
+ Praktisch/ruim
+ Comfortabel
+ Afwerking/materiaalkeuze
+ Vlotte prestaties
+ Zeer zuinig (mits frequent laden)
+ Riant rijbereik (1.000 km+)
+ Krachtige interne lader
+ Fiscaal zeer interessant

? Duurzaamheid dieselplug-in techniek

– Prijs/optiebeleid
– Positionering batterijpack in de koffer
– Geen touchscreen
– Interne (GL)C300e PHEV concurrentie

Rijtest: Mercedes C300de Break Plug-in Hybrid PHEV S205 306 pk (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem