Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift (2018)

Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift (2018)Met een doordachte update en nieuwe dieselmotor wil de populaire Mercedes C220d Break de komende jaren zijn koppositie behouden in het zakelijke segment.

Met een knappe vormgeving, hoogwaardiger interieur en breed gamma aan zuinige/krachtige (AMG) motoren wist de nieuwste generatie Mercedes C-Klasse (codenaam: W205) bijzonder goede verkoopcijfers op te tekenen, grotendeels in het segment van de zakelijke rijders. Met een opfrisbeurt wil Das Haus dat succes doortrekken in de komende jaren met dank aan nieuwe motoren, rijhulp, veiligheidsystemen en gadgets van de E-Klasse en S-Klasse.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift S205 (2018)

De vernieuwde C-Klasse beleefde zijn wereldpremière op het Autosalon van Genève 2018 en staat intussen bij je favoriete Mercedes concessiehouder als Berline, Break, Coupé en Cabrio. Voor de Europese productie staat de fabriek van Bremen (Duitsland) garant, daarnaast rollen de C-Klasse’s ook van de band in East Londen (Zuid-Afrika), Tuscaloosa (USA) en Beijing (China).

Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift S205 (2018)Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift S205 (2018)

Deze facelift richt zich voornamelijk op het motorengamma, rijhulp en (interieur)gadgets en minder op ingrijpende visuele verschillen, wie écht goed kijkt ziet toch een gewijzigde grille en lichtblokken met standaard LED technologie. Voor nog meer zichtbaarheid in het donker kan je opteren voor een LED High Performance uitvoering of de slimme Multibeam technologie die voor het eerst beschikbaar is op de C-Klasse! Met diverse uitrustingsniveau’s, pack’s, accenten en velgen zijn er heel wat personalisatiemogelijkheden, nieuwkomer in de kleurboek zijn Mojave Silver en Emerald Green (zoals op de geteste G500!).

Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift S205 (2018)

Binnenin oogt de C-Klasse (nog) niet zo hypermodern als andere recente nieuwigheden uit de Mercedes catalogus, het innovatieve MBUX systeem (mét “Hey Mercedes” functionaliteit) is ook nergens te bespeuren. Wel krijg je optioneel een mooi geïntegreerde digitale tellerpartij (12.3”) met verschillende weergaveopties, centraal prijkt er nog steeds een (iPad achtig) infotainmentsysteem (7” of 10.25”, zonder touchscreen) dat niet enkel sneller werkt maar eveneens moderne technologie zoals Apple CarPlay / Android Auto, Car-to-X communicatie en slimme 3D navigatie meekrijgt. Op het stuurwiel (à la E-Klasse en S-Klasse) prijken er nu handige (swipe) functietoetsen al kan je ook gewoon gebruik maken van de touchpad (met haptische feedback) of de Linguatronic stemcommando’s. Daarmee spreek je vlot de verwarming, navigatie of audio aan.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift S205 (2018)
Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift S205 (2018)Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift S205 (2018)

De functionele Mercedes C-Klasse Break is te verkrijgen met benzinemotor als C160 (129 pk), C180 (156 pk) C200 (184 pk, optioneel met 4MATIC), C300 (258 pk) en C400 4MATIC (333 pk), dieselen doe je met de C180d (122 pk), C200d (160 pk), C220d (194 pk, optioneel met 4MATIC) of C300d 4MATIC (258 pk). Al raden we je aan de handgeschakelde (instap)uitvoeringen links te laten liggen. Het AMG motorgamma start op zijn beurt met de C43 4MATIC (390 pk, 23 pk meer als voordien!) met daarboven de luidkeelse C63 (476 pk) en C63 S (510 pk).

Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift S205 (2018)Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift S205 (2018)

De zakelijke (veel)rijders zijn ongetwijfeld in de wolken met de introductie van de state-of-the-art tweeliter turbodiesel – uit ondermeer de E220d – die krachtiger én zuiniger is dan zijn (grotere) voorganger. Later volgt er nog een technisch gerelateerde C300de Break met gloednieuwe diesel (!) plug-in hybride technologie als opvolger voor de C300h en C350e benzinehybrides. De C200 Break en C300 Break benzineversies krijgen trouwens het EQ Boost systeem mee (inclusief 48V boordnet) waarbij ze op een actieve manier energie recupereren en waar nodig terug hergebruiken. Een zeer prettige én zuinige innovatie zoals we konden vaststellen bij de C200 Coupé.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift S205 (2018)

De achterwielaangedreven Mercedes C220d Break is goed voor 194 pk / 400 Nm waarmee je 7 seconden doet over de nul-naar-honderd sprint en een topsnelheid van 233 km/u kan halen, deels te danken aan de vlotte samenwerking met de 9-traps automaat. Interessanter is de CO2 uitstoot van 123 g/km CO2 en een beperkt praktijkverbruik van minder dan 6 liter! In combinatie met een brandstoftank van 66 liter loopt het rijbereik zo op tot net onder de 1.000 km wat zorgt voor de nodige gemoedsrust.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift S205 (2018)Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift S205 (2018)
Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift S205 (2018)

Die gemoedsrust wordt onder stevige motorbelasting gefnuikt door een zeer aanwezige dieselsoundtrack, bij rustig cruisen blijft de viercilinder wel mooi op de achtergrond. Het stuurgevoel in de C220d Break is vrij direct maar kan uiteraard de grote koetswerkbouw (en gewicht achteraan) niet wegtoveren, voor sportieve aspiraties ben je hier aan het verkeerde adres. Laat die DYNAMIC SELECT schakelaar dus maar in Comfort staan, zo is de C220d Break op z’n best.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift S205 (2018)Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift S205 (2018)

Dankzij toptechnologie van de hoger gepositioneerde modellen en een arsenaal (mag je vrij letterlijk nemen) aan camera’s, sensoren en radars is de C-Klasse Break in staat om – in bepaalde situaties – autonoom te rijden of zelfs van rijvak te wisselen. Tegelijk wordt er rekening gehouden met het nabije verkeer (tot 500 meter vooruit!), verkeersborden (lees: adaptieve/slimme cruise control) én navigatiedata (lees: automatisch remmen voor een rotonde verderop). Het standaard geleverde Active Brake Assist staat paraat om aanrijdingen te voorkomen, zowel met tegenliggers als zwakke weggebruikers.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift S205 (2018)Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift S205 (2018)

Vanaf 44.286 euro staat er een C220d Break voor de deur wat ongeveer 1.900 euro méér is dan de C-Klasse Berline die dezelfde progressie doormaakt. Blindstaren op die vanafprijs is nergens voor nodig, je bent het aan jezelf verplicht om enthousiast door de aantrekkelijke (en lange) optielijst te gaan om zo de C-Klasse écht op smaak te brengen met bijvoorbeeld de blitse AMG Line uitvoering, het handige/grote head-up display, extra rijhulp, infotainment/audio upgrade, digitaal dashboard, knappe dashboard/zetelbekleding en ga zo maar even door. De geteste C220d Break was zo meer dan 66.000 euro waard.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift S205 (2018)

Een stevig prijs/optiebeleid dat we frequent zien terugkomen bij de ijzersterke premiummerken, anderzijds lijkt dat niet direct een onoverkoombaar probleem te zijn voor de gemiddelde leaserijder succesvolle manager. De Mercedes C-Klasse Break concurreert sinds jaar en dag met de BMW 3-Reeks Touring (waarvan we wachten op de G21 nieuwkomer) en de Audi A4 Avant, van de Jaguar XE en Alfa Romeo Giulia zijn er geen praktische breakversie voorhanden. Met de nieuwe V60 Break steekt Volvo haar ambities in dit segment ook niet langer weg. Voor wie liever wat hoger zit is er bij de eerdergenoemde merken een ruime keuze op vlak van SUV’s.

Conclusie
Met een doordachte upgrade op vlak van veiligheid, rijhulp, technologie en connectiviteit komt de Mercedes C-Klasse Break nog zelfzekerder voor dag al spat de nieuwigheid er zeker niet af. De hoogwaardige afwerking, comfortabel rijgedrag en praktische inborst blijven gewoon aanwezig, ongetwijfeld de grootste troef voor de zakelijke rijders. Een vermogende doelgroep die zich blijkbaar niet al te veel aantrekt van het stevige (lees: premium?) kostenplaatje. De grootste nieuwigheid hier zit onder de motorkap in de vorm van een moderne (zuinige!) dieselmotor die samen met de vlotte automaat op het lijf van de C-Klasse Break geschreven is. In afwachting van hoe het loopt met de gloednieuwe BMW 3-Reeks Touring positioneert deze Mercedes zich op een eenzame hoogte…

Overzicht:
+ Looks
+ Praktisch/ruim
+ Comfortabel
+ Afwerking/materiaalkeuze
+ Hoogwaardige/moderne motorisaties
+ Vlotte prestaties
+ Zuinig (± 5,8 liter) / groot rijbereik (± 950 km)
+ Gadgets/rijhulpsystemen/connectiviteit

– Weinig visuele verschillen met voorganger
– Prijs/optiebeleid
– Stevige motorklank onder belasting

Rijtest: Mercedes C-Klasse C220d Break facelift S205 (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...