Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm AT (2016)Een dynamische sport sedan als de Alfa Romeo Giulia vraagt om een manuele transmissie, toch weet de automaat eveneens te overtuigen met extra rijcomfort en een zijdezachte werking!

De supersnelle Giulia Quadrifoglio en de royaal uitgeruste Veloce motorisaties zijn ongetwijfeld de leukste maar de Alfa Romeo Giulia zal zijn Europees succes toch moeten hebben van eerder burgerlijke versies voor de zakelijke gebruikers. Dat mag geen probleem vormen want ook die zien er gelukkig bijzonder knap uit, zeker wanneer je kiest voor het Super uitrustingsniveau met twee uitlaten, de Blu Montecarlo koetswerkkleur en 18″ lichtmetalen velgen.


Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk AT automaat (2016)

Binnenin de Giulia waan je jezelf direct in hét land van de mozzarella, pasta en wijn met een sfeervolle inkleding, de combinatie van een zwarte bekleding, bruin leder en chroom accenten zorgde voor heel wat positieve feedback. De lage zitpositie benadrukt een sportieve grondgedachte net zoals het driver oriented dashboard en de middentunnel. Dat zijn holle marketingwoorden voor het feit dat het allemaal wat meer richting de bestuurder gepositioneerd staat, de startknop op het stuurwiel is dan weer een (geslaagde) subtiele verwijzing naar die iconische Italiaanse sportwagenbouwer uit Maranello!

Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk AT automaat (2016)
Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk AT automaat (2016)Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk AT automaat (2016)

Zowel de 2.0-liter benzinemotor (200 pk) als de 2.2-liter JTDm diesel (136 pk, 150 pk of 180 pk) zijn standaard voorzien van achterwielaandrijving en een manuele versnellingsbak met 6 verzetten, wie wil kan die laatste inwisselen voor een 8-traps ZF automaat met dubbele koppeling. Dat zorgt voor een streepje extra comfort, zeker geen overbodige luxe in het filegevoelig Vlaanderen. Kiezen voor de automatische transmissie heeft overigens geen invloed op de CO2 uitstoot, die ligt bij alle dieselversies op maximaal 109 g/km!

Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk AT automaat (2016)Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk AT automaat (2016)
Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk AT automaat (2016)

Daarnaast is de Giulia AE – Advanced Efficiency – goed voor slechts 99 g/km CO2 in combinatie met 180 pk / 450 Nm (!!) sterke 2.2 JTDm diesel én de automaat. Dankzij wat technische hocus spokus (lage druk EGR klep, lucht/waterintercooler, tweede koelsysteem, speciale overbrengingsverhoudingen, …) is deze Giulia extra zuinig/milieuvriendelijk wat de fleetrijders maar al te graag zullen horen. Hier spreken de Italianen van een normverbruik van 4,2 liter op papier, in de praktijk zal dat eerder tussen de 5 à 6 liter schommelen. Eens op bedrijfstemperatuur houdt de alerte dieselmotor zich goed op de achtergrond, tenzij je je klaarmaakt voor een stevige inspanning.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk AT automaat (2016)Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk AT automaat (2016)
Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk AT automaat (2016)

Saaie ritten zullen die leaserijders niet te verduren krijgen want het directe stuurgevoel en dynamische weggedrag blijven met de 8-traps automaat gewoon van de partij! Het DNA systeem zet dat rijgedrag ietwat naar je hand want Dynamic (D) is voor stedelijke (trage) kilometers misschien net wat te nerveus, Neutral (N) leent zich daar een pak beter voor en met Advanced Efficiency (A) kies je ten volle voor zuinigheid. Steevast luisteren de voorwielen opmerkelijk goed naar je stuurcommando’s en met de perfecte 50:50 gewichtsverdeling durft de achterzijde wel te bewegen wanneer je dat zou willen. Kiezen voor een automaat is dan misschien wat tegenstrijdig met een dergelijke sportieve inborst, de dynamische meerwaardezoeker is het dus aan zichzelf verplicht om de relatief grote schakelpeddels via de optielijst tevoorschijn te toveren.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk AT automaat (2016)Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk AT automaat (2016)
Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk AT automaat (2016)

De Alfa Romeo Giulia start in België bij 32.300 euro terwijl de meest toegankelijke versie met automaat is de 2.0 Benzine of de 2.2 Diesel 136 pk, beiden aan 34.600 euro geprijsd! Bij de goed uitgeruste Giulia Super 2.2 Diesel 180 pk (vanaf €38.200) zit er een meerprijs van 2.300 euro voor de automaat. Dat is mooi in lijn met wat Mercedes, Audi en BMW extra vragen voor een automatische transmissie in hun C-Klasse, A4 Berline of 3-Reeks die wel weer kunnen terugvallen op véél moderne gadgets. De krachtigere Giulia Veloce’s zijn steevast voorzien van een automaat (inclusief sportieve afstelling) maar ook van de Q4 vierwielaandrijving, efficiënter maar dus minder speels…

Conclusie
Na een lange ontwikkelingsperiode en een atypische onthulling/marktlancering siert de Alfa Romeo Giulia intussen de Belgische wegen. In het segment van de hogere middenklassers moet hij zien op te boksen tegen ijzersterke premium Duitsers die de concurrentie versmaden met hun hoogtechnologisch gadgets en smetteloze afwerking. Met knappe looks (interieur/exterieur), zuinige/efficiënte motoren en sterk aanwezige rijdynamiek – zelfs bij een reguliere diesel! – wist de Giulia zich toch snel op te werken als passievolle underdog. Het toevoegen van een perfect werkende automaat draagt daar op zijn beurt opnieuw aan toe dankzij het toegenomen comfort en rijgemak, enkel jammer dat je nog moet bijbetalen voor de riante schakelpeddels die het puristische karakter van deze sportieve berline versterken.

Overzicht:
+ Looks
+ Stuurgevoel / weggedrag
+ Comfort
+ Automaat
+ Aangename dieselmotor (prestaties, zuinig, direct, ..)

– Bijbetalen voor schakelpeddels …
– Dieselsoundtrack onder belasting / koudstart
– Mist moderne gadgets
– Prijs

Rijtest: Alfa Romeo Giulia berline 2.2 JTDm 180 pk AT automaat (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem