Rijtest - BMW 3-Reeks LCI - Header
Zuinig of pittig, Berline of Touring? Wij reden voor jullie twee versies van de BMW 3-Reeks LCI.

Een levenscyclus van een vierwieler duurt pakweg drie jaar. Daarna is het tijd voor een facelift, of zoals ze het bij BMW graag noemen: een Life Cycle Impulse (LCI). Al houdt dat niet altijd veel in, zo’n LCI. De 1-Reeks kon genieten van aardig wat vernieuwingen, maar wijzigingen aan de 5-Reeks of 6-Reeks bleven nogal magertjes. De LCI voor de 3-Reeks (F30/F31) is van dat tweede type, al belette ons dat niet om even op stap te gaan met twee varianten ervan: de 316d en de 325d. Respectievelijk de minst en meest vermogende versie van de 2.0-liter common rail diesel. De eerste als Berline, de andere als Touring.

Rijtest - BMW 316d vs 325d Touring 05

Eigenaars van een pre-facelift model moeten zich alvast geen zorgen maken, de buren zullen het niet merken en echt waardeverhogende upgrades zijn er bij de LCI niet te vinden. Geeft BMW toe aan luiheid, richten ze hun pijlen momenteel op andere paarden of durven ze niets veranderen aan het succesvolle recept dat van de 3-Reeks de bestverkopende BMW aller tijden maakt? Niet minder dan 25 procent van alle vierwielers met blauw-witte propellor op de motorkap is immers een of andere variant uit de veertigjarige geschiedenis van de 3-Reeks. Enkel de échte kenners zullen de gewijzigde lichtsignatuur zien met LED-strip die de twee corona’s met de karakteristieke nieren lijken te verbinden. Ook de luchtinlaten werden hertekend en de achterlichten beschikken standaard over LED-technologie. Daar blijft het ook bij.

BMW 340i, Colour: mediterranean blue. Leather: Dakota Oyster, Sport Line

Rijtest - BMW 316d vs 325d Touring 21

Binnenin is het al helemaal hopeloos om verschillen te vinden. Hier en daar misschien iets meer chroom en nu ook optioneel de head-up display. Verder blijft het interieur als vanouds bestuurdergeoriënteerd. Een beetje sober, maar vooral heel clean. De zitpositie is heerlijk, maar achteraan is het wel iets krapper. Evenmin staat de 3-Reeks bekend voor een enorme koffer: in de Berline krijg je net 480 liter bagage weg, de Touring slikt amper 15 liter extra. Sowieso blijft de Touring wel stukken praktischer bij het in- en uitladen.

Steptronic3-Reeks LCI Berline

BMW 340i, Colour: mediterranean blue. Leather: Dakota Oyster, Sport Line

Comfortabel zijn ze dan weer allebei even zeer, dynamisch nog meer. De 3-Reeks kon ons al meerdere malen overtuigen van zijn sportieve capaciteiten, maar nu zou hij dankzij een stijvere ophanging en een verder geoptimaliseerde demping nog vinniger van achter de hoek moeten komen. Veel konden we van dat verschil niet merken, maar de ideale balans vonden we nog steeds terug. Rijden van A naar B hoeft niet altijd louter een mobiliteitsbehoefte invullen, het kan ook plezierig zijn en dat herkent een BMW 3-Reeks rijder als de beste.

BMW 3-Reeks LCI

Rijplezier is meestal recht evenredig met het aantal paarden onder de motorkap. Ergens is het dan ook logisch dat de 325d Touring ons hart het snelste deed slaan. De topversie van de 2.0-liter is zoals velen durven beweren niet enkel elektronisch gekieteld, maar beschikt daarnaast ook over andere injectoren en een tweede turbo. Met een totaal vermogen van 218 pk is het verschil dan ook duidelijk voelbaar met de 116 pk van de 316d Berline. Niet enkel in de sprint naar 100 km/u (6,7s vs 11,1), maar ook in de hernemingen. Van 80 – 120 km/u in vijfde duurt bij de 325d bijna 5 seconden minder lang. Met meer dan anderhalve maal het motorkoppel (450 Nm vs 270 Nm) overheerst de 325d elke tussensprint. Toch was rijden met de 316d verrassend aangenaam, zeker in combinatie met de nog steeds verbluffende achttraps automaat. Zonder twijfel geeft deze transmissie een extra gevoel van vlotheid aan de instapdiesel. Hij haalt er het maximum uit en de “Sport”-stand voelt zelfs aan als een “318d-knop”. Perfect als daily driver, terwijl de 325d een opgefokte wolf in schaapskleren is. Tot slot is de 316d met een gemiddelde van 5,4 liter/100 km ruim een halve liter zuiniger dan de 325d, ook aan stabiele cruise-snelheid op de snelweg. En ook fiscaal is de 316d Berline met 102 g/km CO2-uitstoot weinig verrassend interessanter dan de meer vermogende van de twee.

BMW 340i

Vrouwlief zal ook niet twijfelen wanneer het om de gemeenschappelijke rekening gaat. De 316d Berline begint bij 30.900 euro (manueel), de 325d Berline pas bij 41.150 euro. De Touring kost dan nog eens 2.000 euro extra en ook voor de automaat betaal je ongeveer dat surplus. Configureer je er nog een Sport of Luxury Line pakket bij en enkele opties, dan weet je bij BMW nooit waar het eindigt… Wij in dit geval wel: bij iets meer dan 40.000 euro voor de 316d en – houd u vast – net geen 60.000 voor de 325d Touring. Dan misschien toch de zes-in-lijn van de 330d of 335d? Shop je bij de concurrenten, dan zal je bij Mercedes hogere prijzen terugvinden (bv. 33.154 euro voor de vergelijkbaar C180d (116pk)) en kom je bij Audi voor de nieuwe A4 op min of meer dezelfde bedragen.

Rijtest - BMW 316d vs 325d Touring 02

Conclusie

In de conclusie kunnen we kort zijn. De 3-Reeks LCI onderging zowat de magerste facelift die we ooit meemaakten, maar de wagen zelf is nog steeds een ideale referentie. Al maken de opgefriste C-Klasse en nu ook de nieuwe Audi A4 het hem ook absoluut niet gemakkelijk om écht op te vallen, de 3-Reeks blijft de meest dynamische. Klinkt cliché, maar het is gewoon zo. Punt andere lijn. De 2.0-liter van de 316d moet je nu en dan iets harder aansporen, maar de achttraps automaat haalt er overduidelijk het maximum uit en maakt zo ook van deze motorisatie een comfortabele daily driver. De 325d Touring is dan weer toonbeeld van overvloed. Minder romig dan de zes-in-lijn diesel, maar toch zeer spicy in de sprint en hernemingen.

Rijtest - BMW 316d vs 325d Touring 03

Overzicht

316d Berline 325d Touring
+ Achttraps automaat maximaliseert de 316d + Snel
+ Verbruik + Heel snel
+ Meest praktische koffer
– Kleinste facelift ooit
– Mocht iets ruimer op de achterbank

Rijtest - BMW 316d vs 325d Touring 04

Tekst: Tim De Baets