Officieel: Mercedes C300de / E300de diesel plug-in hybride (2018)Mercedes blijft (sterk!) geloven in de diesel en komt met een diesel plug-in hybride versie voor de C-Klasse en E-Klasse.

In een tijd(geest) waar dat diesel al eens (foutief) aanzien wordt als dé grote boosdoener – dankjewel Volkswagen – komt Mercedes relatief verrassend genoeg naar buiten met een gloednieuwe plug-in hybride. Deze combineert de nieuwe 2.0-liter turbodiesel viercilinder uit de E-Klasse (OM654 voor de kenners) met een 9-traps automaat, krachtige elektromotor (121 pk / 440 Nm) en efficiënte lithium-ion batterij van 13,5 kWh.

De uiteindelijke specificaties van deze dieselplug-in houdt Mercedes nog even voor zich, ze zijn namelijk nog druk in de weer met de finale ontwikkeling van de nieuwe aandrijflijn. Wel zou je zo’n 50 zuiver elektrische kilometers moeten kunnen maken, dit tot maximaal 140 km/u!

De interne lader heeft nu een capaciteit van 7,2 kW (3,6 kW voordien) waardoor je in theorie dubbel zo snel kan laden. Aan een Wallbox neemt het twee uur in beslag, aan een regulier 230V stopcontact ongeveer zeven uur.

Met behulp van slimme kaarten, GPS gegevens, camera en véél sensoren rondom kan het hybridesysteem van de 3e generatie zelf doordacht handelen om zoveel mogelijk uit de batterij (lees: rijbereik) te halen.

Tegen de zomer wil Das Haus de eerste exemplaren van de nieuwe 300de dieselplug-in hybrides van de C-Klasse en E-Klasse afleveren. Later volgen ongetwijfeld de afgeleide koetswerkvarianten zoals de GLC en GLE SUV’s. Daarnaast verwachten we op termijn ook nog C400e / E400e benzineplug-in hybrides als opvolger voor de 350e’s van weleer. Van de vernieuwde S-Klasse is er ook nog steeds een S560e plug-in hybride op basis van de 3.0-liter V6 benzinemotor.

Officieel: Mercedes C300de / E300de diesel plug-in hybride (2018)