Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 Coupe facelift (2018)

Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 Coupe facelift (2018)Halverwege zijn (succesvolle) carrière krijgt de Mercedes C-Klasse een opgefriste vormgeving, moderne motoren met EQ Boost elektrificatie en extra gadgets/rijhulpmiddelen mee!

Desondanks het stijgende marktaandeel van de SUV’s en de compacte modellen (A-Klasse, CLA-Klasse, GLA-Klasse, …) mag de Mercedes C-Klasse nog steeds aangezien worden als een van dé steunpilaren van het gamma. Van de vierdeurs CLC coupé is nog steeds geen sprake maar met vier koetswerkvormen (Berline, Break, Coupé en Cabrio) en breed motorengamma met (plug-in) hybrides, meerdere AMG’s, … is er ongetwijfeld keuze genoeg.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 Coupe facelift (2018)

Om het succes van deze C-Klasse generatie (codenaam: W205) verder te zetten in de komende jaren voorziet Das Haus een opfrisbeurt voor het volledige aanbod. De C-Klasse Berline en C-Klasse Break nemen – gezien hun zakelijk potentieel – het grote deel van de verkoop voor hun rekening, toch mogen we de lifestyle C-Klasse Coupé en C-Klasse Cabrio niet onderschatten! Zo wist deze C Coupé zich op te werpen als favoriete coupé van de Belg!

De Duitse premiumconstructeur geeft mee dat deze C-Klasse Coupé facelift maar liefst 6.500 nieuwe onderdelen telt, op visueel vlak is het toch even kijken/zoeken naar duidelijke verschillen. Op vlak van personalisatie verwelkomen we nieuwe kleurtjes (Mojave Silver en Graphite Grey), velgen en andere uitvoeringsmogelijkheden, de heldere LED High Performance lichtblokken zijn vanaf heden standaard. Optioneel worden dat nog dynamischere/slimmere MULTIBEAM LED exemplaren van de CLS. Tevens noteren we een aangescherpte grille die het sexy karakter van de coupé nog wat meer benadrukt in samenspraak met de aflopende daklijn.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 Coupe facelift (2018)Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 Coupe facelift (2018)

Nadeel van die sexy coupévormgeving is uiteraard de moeilijke(re) instap naar achteren en beperkte been/hoofdruimte ginds, handig voor kinderen of voor een korte verplaatsing. Wie daarover wil klagen moet richting de C-Klasse Berline, wel jammer is dat de (optioneel elektrische) kofferklep enkel te openen is via de sleutel of van binnenuit. Naast Keyless Go (standaard) kan je de wagen zelfs openen via de NFC technologie van je smartphone!

Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 Coupe facelift (2018)Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 Coupe facelift (2018)

De vernieuwde C-Klasse krijgt jammer genoeg (nog) niet het hightech MBUX systeem uit ondermeer de A-Klasse en GLE mee, je moet het hier zien te doen met een (haarscherp) 12,5” digitaal dashboard en het zwevende (10,25”, eveneens haarscherp) infotainmentsysteem dat extra functionaliteit en snelheid meekreeg. Wel geen touchscreenvariant wat tijdens onze (relatief korte) testperiode vloekte in combinatie met Apple CarPlay. Nog nieuw is het grotere head-up display én het megafunctionele stuurwiel uit de E-Klasse en S-Klasse. Daarop prijkt er links/rechts een aanraakgevoelige knop/touchscreen waarmee je door de vele menu’s swipe’t. Initieel ietwat vreemd in gebruik maar voor je het weet ben je er zo mee weg. En anders maak je gewoon gebruik van de LINGUATRONIC stemcommando’s waarbij bijvoorbeeld de zetelverwarming geactiveerd kan worden. Omtrent de afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze doet Mercedes haar onberispelijk imago wederom alle eer aan, ook hier zijn er nieuwe personalisatiemogelijkheden qua uitvoering, inlegmateriaal, zetelbekleding, …

Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 Coupe facelift (2018)Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 Coupe facelift (2018)
Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 Coupe facelift (2018)

Naast de potente C43 (390 pk), C63 (476 pk) en C63 S AMG (510 pk) uitvoeringen omvat het motorengamma van de vernieuwde C-Klasse Coupé aan benzinezijde een C200 (184 pk), C300 (258 pk) en C400 4MATIC (333 pk). Dieselen kan met de C220d (194 pk) of C300d 4MATIC (245 pk). Allemaal zijn ze gekoppeld aan de 9G-TRONIC PLUS automaat.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 Coupe facelift (2018)Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 Coupe facelift (2018)

De C200 Coupé komt standaard met achterwielaandrijving, voor wie dat wenst is er een vierwielaangedreven 4MATIC variant voorhanden (+ 2.800 euro). Onder de motorkap ligt – in primeur! – een gloednieuwe 1.5-liter viercilinder met 184 pk / 280 Nm (140 g/km CO2) die kan rekenen op EQ Boost ondersteuning (elektromotor, 48V boordnet, …) van 14 pk én 160 Nm. Deze mild hybride technologie zorgt niet enkel voor een beperkt(er) verbruik, ook is deze C200 Coupé in staat om zo net iets vlotter te accelereren (vanuit stilstand) dankzij de elektrische startdynamo. Zeker niets wereldschokkend maar wel zeer aangenaam in het dagelijkse verkeer net zoals de doorgedreven remenergierecuperatie. Met een praktijkverbruik van 7,2 liter benzine waren we dan ook direct overtuigd van de nieuwe C200 motorisatie, met de 66 liter grote brandstoftank krijg je tevens een riant rijbereik.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 Coupe facelift (2018)

Om het prestigieuze imago van de C-Klasse wat kracht bij te zetten mag hij in vernieuwde vorm beroep doen op allerhande rijhulpmiddelen van hoger gepositioneerde E/S modellen. Dankzij een resem camera’s en sensoren kan deze premium Duitser semi autonoom rijden en wordt er actief gebruik gemaakt van navigatiegegevens om zo bijvoorbeeld de correcte snelheid te hanteren op de snelweg, nabij een rondpunt, … Standaard is de C nu voorzien van Active Brake Assist die moet ingrijpen in geval van nood, ook hier kan je het geheel nog wat aandikken met ondermeer Active Lane Change Assist, Active Emergency Stop Assist en Active Steering Assist.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 Coupe facelift (2018)

Op vlak van rijdynamiek komt de C-Klasse Coupé wederom net wat scherper voor de dag dan zijn broers/zussen, toch verliest hij nooit het comfortgehalte uit het oog. Al dan niet met behulp van adaptieve dempers of luchtvering. Een afweging die je wat kan bijsturen met het Dynamic Select systeem en diens Comfort, Sport en Sport+ afstelling van de gasrespons, stuurgevoel en automaat. Die 9-traps automaat met dubbele koppeling doet op lage snelheid soms tevéél zijn best waardoor het allemaal wat minder vlot loopt, idem bij een plotsklaps actiemoment. In het geval van die laatste hoor je de C200 benzinemotor hard werken/weerklinken, op andere momenten blijft de viercilinder mooi op de achtergrond.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 Coupe facelift (2018)Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 Coupe facelift (2018)
Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 Coupe facelift (2018)

De nieuwe Mercedes C-Klasse C200 Berline is de jouwe vanaf 40.535 euro, voor de C200 Coupé ben je genoodzaakt om minimaal 43.802 euro te investeren. Met allerhande personalisatie, opties, gadgets, rijhulp, veiligheid, connectiviteit en dergelijke zal het moeilijk zijn om de aantrekkelijke optielijst te weerstaan. Met het gekende – lees: dure! – optiebeleid van de Duitse premiumconstructeurs voorzie je best het nodige budget. Met slechts enkele opties zoals adaptieve cruise control, verwarmde zetels en het Media Display (lees: grote versie van de infotainment) kwam de testwagen uit op ongeveer 49.000 euro voor ondermeer manueel verstelbare (stoffen!) zetels en 17″ velgen.

Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 Coupe facelift (2018)

Naast deze C-Klasse Coupé vissen ook de Audi A5 Coupé en BMW 4-Reeks Coupé in de (beperkte) vijver van premium coupé’s al kan die laatste gezien zijn gezegende leeftijd niet op tegen de modere concurrentie. Als YOLO alternatief is er nog de Ford Mustang EcoBoost maar van de V60, Giulia en XE is er (momenteel) geen sexy coupé variant beschikbaar… Binnen de Mercedes gammafolder is er nog een CLA Coupé en E-Klasse Coupé.

Conclusie
Achter de nauwelijks gewijzigde vormgeving van deze Mercedes C-Klasse Coupé schuilt héél wat vernieuwing naast nieuwe velgen, lichtblokken en koetswerkkleuren. Zo is er niet enkel een reusachtig breed/functioneel digitaal dashboard, nieuw stuurwiel/touchpad en een resem handige rijhulpmiddelen die het premiumkarakter verder onderstrepen. Onder de motorkap van de C200 zit een héél interessant alternatief voor menig dieselrijder. Dankzij de EQ Boost hybridehulp geniet je zo van vlotte prestaties, zuinigheid … en de nodige motorklank onder belasting. Hierdoor is de C-Klasse Coupé – en zijn Berline, Break en Cabrio equivalent – ongetwijfeld voldoende aangesterkt om de komende jaren opnieuw een prominente rol te spelen.

Overzicht:
+ Sexy looks
+ Comfortabel rijplezier
+ Afwerking/materiaalkeuze
+ Hoogwaardige/moderne motorisaties
+ Vlotte prestaties
+ Zuinig (± 7,5 liter) / groot rijbereik (± 750 km)
+ EQ Boost starthulp
+ Gadgets/rijhulpsystemen/connectiviteit

– Weinig visuele verschillen met voorganger
– Prijs/optiebeleid
– Stevige motorklank (onder belasting)
– Twijfelende automaat (onder belasting of lage snelheid)

Rijtest: Mercedes C-Klasse C200 Coupe facelift (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...