Rijtest: Mercedes C-Klasse 2014 [w205]Mercedes bevestigt haar vooraanstaande rol binnen de (Duitse) autoindustrie met de nieuwe C-Klasse. Zowel op het gebied van design, technologie en rijdynamiek werd het bestaande niveau opgekrikt!

Wat er in de lucht hangt nabij Stuttgart kunnen we niet direct vertellen, maar er zit wel een zeer vruchtbare bodem. Zowel Mercedes als Porsche zitten er met een imposant hoofdkwartier om hun slimme koppen te herbergen en halen steevast puike verkoopcijfers, al houden we het hier vandaag enkel bij die eerste. Sinds enkele jaren deinde hun gamma uit met diverse unieke nieuwkomers, terwijl de jongste telg, de A-Klasse, ook volledig vernieuwd werd met ook enkele afgeleide succesmodellen! Dertig jaar geleden had je zoiets nooit kunnen voorspellen, want toen draaide Das Haus nog op drie steunpilaren: de C-Klasse, de E-Klasse en de S-Klasse. Deze laatste werd in 2013 volledig vernieuwd en resulteerde in een kleine revolutie, maar dit jaar was de C-Klasse aan de beurt. Onze glazen bol – en wat logica – leert ons dat 2015 daarna het jaar wordt van de nieuwe E-Klasse. Met de C Berline en de reeds gelanceerde Break zijn de twee belangrijkste modellen al in omloop, later komt daar normaliter ook nog een Coupé en Cabriolet bij!

Rijtest: Mercedes C-Klasse 2014 [w205] C220 BlueTec

Met alreeds zeven miljoen geproduceerde C-Klasse’s sinds ’93 was Mercedes het zichzelf verplicht om alles uit de kast te halen bij de ontwikkeling van de vierde generatie (codenaam W205). Met de komst van de CLA-Klasse kon de C ook wat groeien: in vergelijking met de vorige generatie kreeg hij er 10 cm bij in de lengte en 4 in de breedte. Die komen de binnenruimte en de stabiliteit allemaal ten goede. Visueel zijn de gelijkenissen met de grote S-Klasse vanzelfsprekend, iets wat de C-Klasse eigenaars graag zullen horen. Afhankelijk van je smaak – en budget – zijn er heel wat uiterlijke verschillen, zo heb je vier uitrustingsmogelijkheden: standaard, Avantgarde (met heel wat chroom en aluminium accenten), Exclusive (mét ster op de motorkap) en de AMG Line (sportieve looks!). Ook voor het koetswerkkleur en velgen krijg je verregaande mogelijkheden, maar indien je belang hecht aan een comfortabele rit raden we je aan om de 18″ en 19″ exemplaren te mijden. Anderzijds: wie mooi wil zijn, moet nu eenmaal afzien..

Rijtest: Mercedes C-Klasse 2014 [w205] C220 BlueTec

Het interieurteam van Mercedes kreeg ongetwijfeld een schouderklopje – en opslag? – toen ze klaar waren met de nieuwe C-Klasse. Een indrukwekkend geheel met bijna een feilloze afwerkingsgraad, alle passagiers waren het er lovend over eens. De centrale middenconsole werd wat opgekuist waardoor het nu cleaner is, de wijzerplaten kregen chroom omlijsting en de zetels zitten bijzonder prinsheerlijk. Ook voor het interieur is er heel wat afhankelijk van de gekozen uitrustingsgraad. Hout, leder, chroom, alcantara, .. het kan allemaal! De zwevende iPad middenconsole maakt ondertussen ook zijn intrede bij de C-Klasse, al mocht die voor ons gerust ingewerkt worden in het dashboard. Voor de bediening ervan kan je beroep doen op stembediening of een mouse-controller, die weliswaar even gewenning vraagt. Achteraan is voldoende plaats voor twee volwassenen of drie kinderen, de koffer slikt daarnaast 480 liter bagage. Verder willen we zeker het Burmester Surround Sound System niet vergeten te vermelden, want wie fan is van een superieure geluidskwaliteit mag deze installatie absoluut niet vergeten aan te vinken in de optielijst (twv €940)!

Rijtest: Mercedes C-Klasse 2014 [w205] C220 BlueTec

De Mercedes C-Klasse is een volwaardig wereldproduct, vandaar dat men op vier verschillende continenten deze luxueuze sedan in elkaar schroeft. De Europese productie neemt de Mercedes Production Plant in Bremen voor zijn rekening, daarnaast produceren ze deze C-Klasse ook in Alabama, China en Zuid-Afrika. Om alle landen een gepast motorgamma voor te schotelen is er een breed aanbod voorhanden, al krijgt niet iedereen alle varianten. De Mercedes C-Klasse stuurt zijn kracht steevast richting de achterwielen, later zullen er ook nog 4Matic varianten bijkomen. Voor de transmissie is er een manuele zesbak voorhanden, al zal je het meeste genot hebben van de automatische versnellingsbak 7G-TRONIC PLUS. In bedrijfswagen-minded België zullen voornamelijk de dieselmotoren de verkoop op hun nemen, maar er zijn ook heel wat interessante benzinemotoren. De twee C 63 AMG varianten zijn ongetwijfeld de lekkerste … en de duurste!

Rijtest: Mercedes C-Klasse 2014 [w205] C220 BlueTec

Wij kregen de mogelijkheid om drie interessante motorisaties even aan de tand te voelen. Starten deden met de spierwitte C 220 BlueTec mét automaat van op de foto’s, voorzien voor een interessante 163 pk en 400 Nm. Goed voor een topsnelheid van 233 km/u, CO2 uitstoot van 111 g/km en een sprinttijd van 7,4 seconden aan het stoplicht. Officieel heeft deze C 220 voldoende aan 4,4 liter brandstof, maar wij deden het toch met een kleine 7 liter. Net zoals elke diesel is de soundtrack veel minder dan je zou hopen, met het brede koppel verkrijg je hier gelukkig wel een aangenaam karakter voor lange snelwegtrips. Voldoende snel is hij ook maar hij mist wat passie, daarvoor moe(s)ten we zijn bij de benzinemotoren!

Rijtest: Mercedes C-Klasse 2014 [w205] C220 BlueTec

Daarvan kregen we zowel de C 180 als de C 200 onder onze bips. De eerste (156 pk / 250 Nm) zag ooit het levenslicht bij Renault, maar werd vervolgens voor 40% aangepast door de Mercedes motorspecialisten. Hier bedraagt de topsnelheid slechts 225 km/u, doe je 8,2 seconden over de nul-tot-honderd-kilometer-per-uur en stoot je ongeveer 118 g/km CO2 uit. Met de soepel schakelde versnellingsbak met 6 verzetten moet je wel iets meer aan de bak en na enkele dagen misten we zelfs het gemak van de automatische transmissie. Als het budget het toelaat, ga voor die automaat (+ €2.541) en geniet wat meer van het leven! Het verbruik benaderde hier overigens bijna de 8 liter terwijl Mercedes het zelf bij slechts 5,1 liter houdt. De C 200 (183 pk / 320 Nm) reden we als laatste en konden we het meest appreciëren. De prestatiecijfers (topsnelheid: 237 km/u, chrono: 7,3 s, CO2: 127 g/km) zijn gelijklopend, maar het voelt allemaal iets vlotter terwijl ook het uitlaatgeluid wat meer tot de verbeelding spreekt. Met dit enthousiasme in het achterhoofd verstookten we toch iets meer dan de opgegeven 5,5 liter, een goede 7 lijkt ons dan weer meer de realiteit.

Rijtest: Mercedes C-Klasse 2014 [w205] C220 BlueTec

Naast het stijlvolle design en de onberispelijke interieurafwerking is de grootste nieuwigheid van de nieuwe Mercedes C-Klasse ongetwijfeld de (optionele) gestuurde AIRMATIC luchtgeving. Dankzij de AGILITY SELECT schakelaar heb je vijf rijprogramma’s ter beschikking waarmee zowel comfortabel als sportief kan worden gereden. Daarnaast is de lijst van beschikbare (actieve als passieve) rijhulp- en veiligheidssystemen gigantisch uitgebreid, gaande van rijbaanassistentie, intelligente cruisecontrol, hyperintelligente LED verlichting, … Standaard doe je het steeds met 7 airbags en een geavanceerde stabiliteits- en tractiecontrole, voor je eigen veiligheid kan die jammer genoeg nooit volledig uitgeschakeld worden.

Rijtest: Mercedes C-Klasse 2014 [w205] C220 BlueTecRijtest: Mercedes C-Klasse 2014 [w205] C220 BlueTec

Voor een goedkope(re) Mercedes zijn er andere trajecten die je kan volgen dan langs te gaan bij je favoriete concessiehouder. Kwaliteit heeft zijn prijs en die vlieger gaat ook perfect op bij de C-Klasse. Zowel de diesel- als benzinebasisversie start bij €32.791, in ruil krijg je dan wel een C180 die qua uitzicht nogal ver van ons fotomodel ligt. Naast de extra kost voor aanvaardbare opties zoals een koetswerkkleur (vanaf €940), leuke velgen (vanaf €610), aangenaam interieur (vanaf €1.028) en wat veiligheidsopties kan je die basisprijs zonder enige moeite verdubbelen. Wat dacht je van een neerklapbare achterbank (€350), regensensor (€72), verduisterde achterruiten (€350), … Gelukkig voorziet Mercedes België standaard de grotere brandstoftank van 66 liter! Ter vergelijking, de vanafprijs en uiteindelijke waarde van onze testvloot: de zo goed als full option C 220 BlueTec (vanaf €37.631 // €63.720), de goed uitgeruste C 200 (vanaf €36.663 // €53.929) en de rationeel uitgeruste C 180 (vanaf €32.791 // €43.118).

Rijtest: Mercedes C-Klasse 2014 [w205] C220 BlueTec

De traditionele concurrentie van de Mercedes C-Klasse ziet het allemaal met lede ogen gebeuren. In Ingolstadt werkt men naarstig verder aan de ontwikkeling van de nieuwe Audi A4, want de huidige generatie kan sowieso geen vuist meer maken tegen de nieuwe C. De BMW 3-Reeks is nog niet zo lang op de markt, al maken ze zich ginder al gereed op een vroege facelift om de Bimmer concurrentieel te houden. Prijsmatig gezien is de Mercedes in basistrim alreeds een duizendtal euro duurder, als je gelijkwaardige – typisch Belgische – dieselconfiguraties maakt is het verschil nog groter. Toch lijkt de Mercedes C-Klasse op weg naar een succesverhaal, het prijsverschil kan hij duidelijk verklaren met zijn technologisch innerlijk en stijlvolle uitstraling … en het feit dat er met de CLA zich een nieuweling aanbiedt in hetzelfde segment. Minder voor de hand liggende segmentgenoten als de Opel Insignia, Lexus IS300h, Volvo V60, Infiniti Q50 en misschien zelfs de nieuwe Volkswagen Passat! Omtrent de Jaguar XE zijn de verwachtingen alvast hooggespannen, maar het is nog afwachten of die nieuwkomer weet te bevestigen.

Conclusie

Omtrent de nieuwe Mercedes C-Klasse kunnen we nog dagen aan een stuk vertellen, al gaan we er nu wel vanuit dat je het essentiële hebt gelezen. Met lichtere materialen, zuinigere motoren en een strak design zal deze C terug een bekend gezicht worden in het straatbeeld, enkel jammer dat je diep in de buidel moet tasten voor een beeldschoon exemplaar. Het rijcomfort werd bovendien volledig herzien in een positieve zin, met de luchtvering verplaats je jezelf een zijdezachte manier. Dankzij een uitgebreid motorengamma kan iedereen wel een krachtbron op maat vinden, maar in België verwachten we vooral een glansrijke carrière voor de C 200 en C 220 BlueTec’s gezien de stevige interesse uit de leasemarkt. De aanwezige veiligheidssystemen en gadgets gaan bijna te ver, de concurrentie heeft alvast een nieuwe benchmark voor dit segment..

Overzicht:

+ Knappe verschijning
+ Comfort
+ Afwerkingsgraad
+ Technologie

– Vraagt om een automaat
– Stevig prijskaartje/optiebeleid (zelfs naar Duitse normen)

Rijtest: Mercedes C-Klasse 2014 [w205] C220 BlueTec

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Russell McKellar