Rijtest: Volkswagen Passat Variant GTE facelift (2019)

Rijtest: Volkswagen Passat Variant GTE facelift (2019)De Volkswagen Passat Variant GTE werd opgefrist met een grotere batterij waardoor het zuiver elektrisch rijbereik nu oploopt tot 54 km. En met een CO2 uitstoot van 31 g/km blijft het fiscaal ook zeer interessant!

Dankzij een ijzersterk (merk)imago, hoogwaardige uitstraling, moderne techniek en de nodige binnenruimte is de Volkswagen Passat al meer dan een decennium een graag geziene gast onder de Belgische leaserijders. Met de steeds strenger wordende milieu-eisen kwam VW in navolging van de Golf GTE met een soortgelijke Passat GTE plug-in hybride op de proppen. Voor je boekhouder hét logische TDI alternatief gezien de zuinige inborst en lage CO2 uitstoot.


Rijtest: Volkswagen Passat Variant GTE plug-in hybride facelift (2019)

Tezamen met de Passat vierdeurs, Passat Variant en avontuurlijke Passat Alltrack werd de Passat GTE (te verkrijgen in de Berline en Variant koetswerkvorm) opgefrist. Iets dat je zou moeten zien aan de herwerkte neus, nieuwe lichtblokken (optioneel LED Matrix), extra personalisatiemogelijkheden en volledige PASSAT inscriptie achterop. Tevens groeien de mogelijkheden van het digitale dashboard, het hightech infotainmentsysteem en de aanwezige veiligheid/rijhulp (oa Travel Assist).

Rijtest: Volkswagen Passat Variant GTE plug-in hybride facelift (2019)Rijtest: Volkswagen Passat Variant GTE plug-in hybride facelift (2019)

Desondanks bijna het volledige Volkswagengamma reeds overgeschakeld is op de moderne 1.5-liter TSI Evo benzinemotor rekent de opgefriste Passat GTE nog steeds op de 1.4-liter TSI turbobenzine (156 pk). Die werkt innig samen met een elektromotor (115 pk), lithium-ion accupack en zestraps DSG automaat. In optimale omstandigheden staat er 218 pk / 400 Nm paraat waardoor je in 7,6 seconden naar 0-100 km/u sprint en bij 222 km/u de topsnelheid bereikt.

Rijtest: Volkswagen Passat Variant GTE plug-in hybride facelift (2019)Rijtest: Volkswagen Passat Variant GTE plug-in hybride facelift (2019)

Interessanter voor de milieu/fiscaalbewuste doelgroep is de grotere batterij (13 kWh ipv 9 kWh), daardoor loopt het zuiver elektrisch rijbereik van de vernieuwde Passat GTE op tot 54 km (Variant) of 56 km (Berline). Zelf konden we slechts 32 à 38 km tevoorschijn toveren, met warmere temperaturen (+12°) zou je wel dichter bij het opgegeven WLTP (lees: realistisch) rijbereik moeten geraken.

Rijtest: Volkswagen Passat Variant GTE plug-in hybride facelift (2019)

Eveneens interessant is de beperkte CO2 uitstoot van 28 g/km (Berline) en 31 g/km (Variant) tezamen met de zuinigheid waarmee de Passat Variant GTE voor de dag komt. Hoe zuinig is 100% afhankelijk van je dagdagelijks verplaatsingen en hoe frequent je de stekker bovenhaalt. Wie thuis én op het werk kan laden en binnen het elektrisch rijbereik woont zal zo goed als emissieloos pendelen in alle (gemoeds)rust/stilte. Tevens zal je vermoedelijk flirten met een verbruik van minder dan 2 liter benzine per 100 km. Wie iets meer kilometers doet en/of minder kan laden zal ergens rond de 4 liter uitkomen, de boordcomputer bewees anderzijds dat ook lange/snelle afstanden zuinig kunnen gebeuren! Voor veelrijders zonder laadmogelijkheden lijkt een TDI dieselmotor wel nog steeds de logische keuze, de elektromotor en batterijen zorgen in de GTE voor bijna 200 kg extra gewicht.

Rijtest: Volkswagen Passat Variant GTE plug-in hybride facelift (2019)Rijtest: Volkswagen Passat Variant GTE plug-in hybride facelift (2019)

Hoelang je de Volkswagen Passat Variant GTE moet laden is afhankelijk van de infrastructuur, aanwezige batterijcapaciteit en de laadcyclus (zo begin je snel tov eerder traag te eindigen). Met een klassiek 240V stopcontact reken je best op ongeveer zes uur, met een Wallbox wordt dat al een uur minder en met een snellader moet het lukken in 3,5 uur. Volkswagen zet je hieromtrent graag op op weg via hun EDI partner (Electric D’Ieteren Solutions). Met een lege batterij geraak je bovendien ook nog 650+ km ver dankzij de 50 liter grote benzinetank.

Rijtest: Volkswagen Passat Variant GTE plug-in hybride facelift (2019)

De vernieuwde Passat GTE doet het met slechts drie rijmodi ipv vijf voordien. Bij de GTE modus ligt de focus op het volledige systeemvermogen wat logischerwijs voor vlotte prestaties zorgt … jammer genoeg in combinatie met een fake soundtrack die de pret bederft. Om nog maar te zwijgen van de beperkte (lees: onbestaande) sportieve ambities die een Passat bezit. In de E-Modus rij je (zolang mogelijk) zuiver elektrisch en bij Hybrid werken beide motoren samen op een intelligente manier. Via de e-Sound Generator wordt je aanwezig kenbaar gemaakt bij (zwakke) weggebruikers.

Rijtest: Volkswagen Passat Variant GTE plug-in hybride facelift (2019)

Daarnaast kan je ook de remenergierecuperatie instellen (D of B) waardoor je meer/minder snel afremt en zodanig energie kan besparen, iets dat – zeker in B – wel de nodige aanpassingstijd vraagt. Nieuw is ook de mogelijkheid om eenvoudigweg batterijcapaciteit te “reserveren” (lees: te behouden) om dan later elektrisch te kunnen rijden. Niet onbelangrijk voor in emissievrije steden zoals Parijs, Londen en Berlijn. Handige Apple CarPlay (inclusief Waze) integratie of niet, voor zo een optimaal energieverbruik stel je best de Volkswagen navigatie (ook) in om zo het systeem je route (wanneer stad, wanneer autosnelweg, …) te laten analyseren.

Rijtest: Volkswagen Passat Variant GTE plug-in hybride facelift (2019)Rijtest: Volkswagen Passat Variant GTE plug-in hybride facelift (2019)

In ruil voor 46.280 euro krijg je de sleutels van de Passat GTE, wie een Passat Variant verkiest moet minimaal 48.700 euro op tafel leggen. Gezien het praktische potentieel (483 liter tot 1.613 liter bagageruimte, slechts 160 liter minder dan bij een TDI/TSI) van die laatste lijkt dat ook dé aangewezen keuze. De eindfactuur van de testwagen liep op tot 58.320 euro, dit zonder keyless entry of een head-up display! Ecologisch rijden vraagt hier duidelijk om een stevige financiële investering.

Rijtest: Volkswagen Passat Variant GTE plug-in hybride facelift (2019)

Specifieke plug-in alternatieven vinden we bij de Volvo V60 T6 Twin Engine (vanaf 57.780 euro), BMW 330e Touring (vanaf 52.150 euro), Mercedes C300e Break (vanaf 51.667 euro) en in mindere mate de Kia Optima SW PHEV (vanaf 45.540 euro). De technisch gerelateerde Skoda Superb Combi iV is de jouwe voor minimaal 38.760 euro!

Conclusie
De (zakelijk) populaire Volkswagen Passat doet het met een frisse neus, méér technologie en extra (hightech) rijhulp/gadgets terwijl het riante ruimtegevoel, hoge afwerkingskwaliteit en comfortabel weggedrag onaangeroerd blijven! De Passat GTE gaat er nog sterker op vooruit dankzij een grotere batterij (inclusief elektrisch rijbereik) en eenvoudigere bediening. Dagdagelijks laden is en blijft dé boodschap bij deze Passat GTE (met extreem lage verbruikscijfers als gevolg), mocht dat niet mogelijk zijn is er ook nog die vernieuwde, zuinige en efficiënte 2.0 TDI Evo dieselmotor!

Overzicht:
+ IJzersterk imago
+ Gigantische binnenruimte + laadvolume
+ Afwerkingskwaliteit
+ Comfort
+ Doordachte plug-in hybride aandrijflijn met gezonde prestaties
+ Zeer zuinig met véél opladen
+ Fiscaal aantrekkelijk (38 g/km CO2)
+ Nieuwe technologie, gadgets, rijhulp, connectiviteit en veiligheid

– Prijs/optiebeleid
– Fake GTE soundtrack onder belasting
– Stevig gewicht

Rijtest: Volkswagen Passat Variant GTE plug-in hybride facelift (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...