Rijtest Audi A4 Avant 40 TFSI S Tronic 190 pk facelift (2019)Meer connectiviteit, rijhulp, technologie, veiligheid én vooral prestige voor de opgefriste Audi A4 waaronder de praktische A4 Avant. Niet voor niets één van Vlaanderen’s populairste middenklassers.

Al meer dan vier jaar is de huidige generatie Audi A4 (codenaam: B9) onder ons in berline, break (lees: Avant) en stoere A4 Allroad koetswerkvorm waardoor er ruimte is ontstaan voor een opfrisbeurt. Hetzelfde liedje bij de technisch gerelateerde A5 familie die de meer lifestyle A5 Coupé, A5 Cabrio en A5 Sportback uitvoeringen omvat. Op de (karakter)volle(re) grille na zijn de zichtbare verschillen met de voorgangers uit 2015 misschien eerder beperkt te noemen, onderhuids noteren we wel enige interessante nieuwigheden.


Rijtest Audi A4 Avant 40 TFSI S Tronic 190 pk facelift (2019)

De Audi A4 Avant is een degelijke, functionele en praktische middenklasser die hoge populariteitscijfers weet op te tekenen bij leasend Vlaanderen. Die hebben niet echt nood aan ingrijpende wijzigingen, op visueel vlak volstaat het om het verschil met de buurman/vrouw duidelijk te maken. Iets dat goed lukt dankzij het bredere/typerende singleframe radiatorrooster en strakkere karakterlijnen, vooraan prijken er nu ook altijd LED lichtblokken (optioneel: Matrix LED). De personalisatiegids telt 12 tinten waaronder de Terra Grey nieuwkomer, ga gerust eens voor iets spannender/kleurrijker dan de vele grijstinten.

Rijtest Audi A4 Avant 40 TFSI S Tronic 190 pk facelift (2019)Rijtest Audi A4 Avant 40 TFSI S Tronic 190 pk facelift (2019)

Het interieur van de Audi A4 is en blijft piekfijn afgewerkt met knappe materialen, ook hier zijn er diverse uitvoeringen mogelijk. Met het nodige budget tover je allerhande moderne gadgets tevoorschijn zoals een digitaal (haarscherp!) dashboard, head-up display, verkeersbordenherkenning, draadloze telefoonlader, verwarmde zetels, panoramisch zonnedak, Bang & Olufsen 3D audiosysteem, … Het centraal geplaatste infotainmentsysteem is volledig vernieuwd (nu mét touchscreen!) en werkt sneller, slimmer en efficiënter. Jammer genoeg is de handige touchpad – inclusief intuïtieve bediening – op de middenconsole verdwenen, in ruil prijkt er nu een piepklein opbergvakje. Via de optielijst (1.000 euro) kan je genieten van de handige Apple CarPlay / Android Auto functionaliteit.

Rijtest Audi A4 Avant 40 TFSI S Tronic 190 pk facelift (2019)

De praktische inborst van de A4 Avant blijft onaangeroerd met een ruim interieur en grote koffer die standaard over een elektrisch bediende kofferklep beschikt. Goed voor 495 liter tot maximaal 1.495 liter bagage.

Rijtest Audi A4 Avant 40 TFSI S Tronic 190 pk facelift (2019)Rijtest Audi A4 Avant 40 TFSI S Tronic 190 pk facelift (2019)

In analogie met de grotere S modellen van Audi kiezen de nieuwe S4 Berline en S4 Avant voor een 3.0-liter V6 TDI (347 pk / 700 Nm) wat de meest ingrijpende wijziging is, de RS4 Avant blijft gelukkig trouw aan zijn 2.9-liter V6 TFSI met 450 pk. Het reguliere TDI / TFSI gamma (2.0-liter viercilinders en 3.0-liter zescilinders, 150 pk tot 245 pk) komt standaard met een automatische transmissie met uitzondering van de instapversie, optioneel is er quattro vierwielaandrijving voorhanden. Nieuw is de introductie van een mild hybrid systeem (12V) dat zoveel mogelijk energie probeert te recupereren en te hergebruiken waar mogelijk. Afgezien van het riante plug-in hybride gamma van Audi is er momenteel geen zicht op een A4 met stekkertechnologie.

Rijtest Audi A4 Avant 40 TFSI S Tronic 190 pk facelift (2019)Rijtest Audi A4 Avant 40 TFSI S Tronic 190 pk facelift (2019)

We gingen op pad met de 40 TFSI S Tronic motorisatie wat in Ingolstadt-lingo wil zeggen dat er een 2.0-liter viercilinder turbobenzine met 190 pk / 320 Nm en 7-traps automaat met dubbele koppeling voorhanden is. Goed voor een 0-100 chrono van 7,5 seconden, topsnelheid van meer dan 200 km/u en brandstoftank van 54 liter. Daarmee is deze A4 Avant een aangename metgezel met een vlotte automaat, zuinige inborst (7,1 liter), werkbaar rijbereik (+700 km) en stille loopcurve .. tenzij je te enthousiast op het gas gaat. Dan durft de aandrijflijn te twijfelen, haperen en luidkeels weerklinken. Sportieve meerwaardezoekers opteren dus best voor de drieliter al ligt de focus van een A4 sowieso op comfort. De combinatie van het sportonderstel (23 mm lager), 19” velgen en slecht wegdek/drempels zorgen voor net wat teveel feedback in de onderrug.

Rijtest Audi A4 Avant 40 TFSI S Tronic 190 pk facelift (2019)Rijtest Audi A4 Avant 40 TFSI S Tronic 190 pk facelift (2019)

De gefriste Audi A4 kan terugvallen op talrijke veilig- en rijhulpsystemen in de Tour (adaptieve cruise control, Traffic Jam Assist, …), City (uitstapwaarschuwing, achteruitrijcamera, Side Assist, …) en Park (Parking Assist) packs waarbij we de handige stop & go filemodus even willen bewieroken met de doordachte, slimme en comfortabele (uit)werking.

Rijtest Audi A4 Avant 40 TFSI S Tronic 190 pk facelift (2019)

Minimaal 33.100 euro vraagt Audi voor de A4 Berline in basisvorm, een A4 Avant is 1.850 euro duurder. De A4 Allroad en S4 TDI Avant zijn er respectievelijke vanaf 48.250 euro en 67.850 euro. Maar staar je niet blind op deze aantrekkelijke vanafprijzen, zoals steeds ben je aangewezen op een lange/prijzige optielijst (met de basis, advanced en S line uitrustingsniveau’s en basis, design selection en S line interieurpacks) om de configuratie van je dromen te maken. Zo was de testwagen zowaar 65.000 euro (!) waard zonder keyless entry, head-up display, elektrisch verstelbare zetels, Apple CarPlay, … Gelukkig zijn er speciale packs en uitvoeringen voor de zakelijke rijders die blijkbaar het nodige belang hechten aan het sterke (premium) imago van Audi en bijhorende restwaarde.

Rijtest Audi A4 Avant 40 TFSI S Tronic 190 pk facelift (2019)Rijtest Audi A4 Avant 40 TFSI S Tronic 190 pk facelift (2019)

De eeuwige rivalen van de Audi A4 Avant zijn de Mercedes C-Klasse Break en BMW 3 Reeks Touring. De Volvo V60 is anderzijds ook een premium kanshebber gezien het uitblijven van een Jaguar XE Break en/of Alfa Romeo Giulia SW. De Volkswagen Passat Variant en Skoda Superb Combi moeten qua gadgets, technologie en rijcomfort zeker onderdoen. Interne concurrentie is er van de Q5 die kan terugvallen op meer binnenruimte, een hogere zitpositie én is als plug-in hybride (lees: fiscaal nog interessanter!) beschikbaar.

Conclusie
Net zoals voordien is de Audi A4 Avant een verstandige keuze voor wie op zoek is naar een praktische (premium) kilometervreter met een hoogwaardige afwerking en de nodige gadgets op vlak van connectiviteit, veiligheid en rijhulp. In zijn vernieuwde vorm krijgt de A4 Avant een aangescherpte grille mee die voor een extra (best stevige) portie karakter zorgt, binnenin is de introductie van een nieuw infotainmentsysteem de grootste nieuwigheid. Jammer genoeg verliezen we (daardoor?) wel de handige trackpad op de middentunnel.

De 190 pk sterke tweeliter benzine komt zowel alert en vlot als zuinig en stil voor de dag, bij een sportieve rijstijl mag je al die superlatieven overboord gooien. En gezien de comfortabele inborst laat je die grote velgen en de sportophanging maar beter links liggen, beter gebruik je dat vrijgekomen budget om de Audi A4 op niveau te brengen. Eigenlijk schandalig hoe hoog het prijskaartje durft op te lopen … al zal dat leasend Vlaanderen nu eenmaal worst wezen. Maar misschien gaan die, gezien de afwezigheid van een plug-in hybride, nu wél overstag richting Passat GTE of Superb Combi iV?

Overzicht:
+ Frisse (meer “premium”) vormgeving
+ Hoogwaardige interieurafwerking
+ Ruim interieur/koffer
+ Aangename 40 TFSI benzinemotor (stil!) + automaat combinatie
+ Comfortabel weggedrag

– Prijs/optiebeleid
– Twijfelende automaat, luidruchtig en sloom onder snelle/stevige belasting.
– Ergonomisch gemis MMI touchpad
– Stugge ophanging (19” velgen + sportonderstel) op minder kwalitatieve asfalt

Rijtest Audi A4 Avant 40 TFSI S Tronic 190 pk facelift (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem