Rijtest: Audi RS4 Avant 2.9 TFSI B9 (2017)De nieuwe generatie Audi RS4 Avant combineert op een indrukwekkende manier een enorm prestatiepotentieel met een functionele insteek.

Al sinds 1994 heeft Audi de A4 in de catalogus staan met ervoor een soortgelijk model onder de Audi 80 noemer. De moderne A4 (codenaam B9) is zowel als Berline en Avant (break) te verkrijgen en zeker die laatste wist een ijzersterk/begeerlijk imago op de bouwen als ideale leasewagen voor de hardwerkende Vlaming. Voor wie het wat sneller mocht is er een S4 Berline / S4 Avant beschikbaar met daarboven de RS4 Avant die al vier generaties lang zijn sportieve aspiraties niet onder stoelen of banken steekt! Sinds 2012 is deze er enkel als praktische RS4 Avant naast een technisch gerelateerde RS5 Coupé en dit jaar mochten we de RS5 Sportback verwelkomen.

Rijtest: Audi RS4 Avant 2.9 TFSI B9 (2017)

In het Nardo Grey grijs blijven de visuele verschillen tussen de nieuwe Audi RS4 Avant (codenaam: B9) en een A4 Avant S-Line met dikke velgen eerder beperkt. Kenners zien uiteraard de strakke grille met honinggraadgrille, extra koeling in de motorkap, uitgeklopte wielkasten met 20” lichtmetalen velgen en twee dikke ovalen uitlaatmonden. De nodige RS badges/inscripties mogen uiteraard niet ontbreken net zoals rode remklauwen, toch zouden we een kleurrijke configuratie aanraden als het duidelijk moet zijn dat je met een RS4 Avant rijdt!

Rijtest: Audi RS4 Avant 2.9 TFSI B9 (2017)Rijtest: Audi RS4 Avant 2.9 TFSI B9 (2017)

Zoals bij elke Audi A4 krijg je ook in de RS4 Avant een piekfijne afwerking met kwalitatieve materialen, om het sportieve karakter te benadrukken werd er niet gekeken op wat Alcantara, contrasterende stiknaden, chroom en koolstofvezel meer of minder. Op vlak van gadgets, multimedia en connectiviteit draait het grotendeels om het digitale dashboard, heads-up display en het zwevende infotainmentsysteem, gezien de leeftijd van het A4 platform kan deze Duitser niet tippen aan het hightech innerlijk van de hoger gepositioneerde A6, A7, A8 en SUV afgeleiden.

Rijtest: Audi RS4 Avant 2.9 TFSI B9 (2017)

Met de praktische koetswerkbouw profileert de RS4 Avant zich als hét dynamische alternatief voor de vlotte mama’s en papa’s. In de koffer past er minimaal 505 liter bagage, met de achterbank plat loopt dat op tot 1.510 liter.

Rijtest: Audi RS4 Avant 2.9 TFSI B9 (2017)Rijtest: Audi RS4 Avant 2.9 TFSI B9 (2017)

Onder de motorkap ligt er niet langer een 4.2-liter V8 maar een krachtige 2.9-liter zescilinder met twee turbo’s die ook in moderne Porsche’s huist. Goed voor 450 pk én 600 Nm (200 g/km CO2) waarmee je de 0-100 sprint in 4,1 seconden kan afleggen en vervolgens blijven knallen tot 250 km/u (of desgewenst 280 km/u)! Dat verloopt heerlijk vlot dankzij de 8-traps Tiptronic automaat die perfect afgesteld is voor de RS4 Avant, de slimme quattro vierwielaandrijving zorgt op zijn beurt voor de nodig grip en een baanvaste wegligging!

Rijtest: Audi RS4 Avant 2.9 TFSI B9 (2017)Rijtest: Audi RS4 Avant 2.9 TFSI B9 (2017)
Rijtest: Audi RS4 Avant 2.9 TFSI B9 (2017)

Het normverbruik van 8,8 liter benzine per 100 km zal je vermoedelijk niet halen, de speelvogel kan het zonder probleem zelfs verdubbelen. Een brandstoftank van 58 liter zorgt toch voor een werkbaar rijbereik van ongeveer 500 km. Dankzij de grijpgrage (optionele) keramische remschijven is de RS4 gezegend met een stevige portie stopkracht.

Rijtest: Audi RS4 Avant 2.9 TFSI B9 (2017)Rijtest: Audi RS4 Avant 2.9 TFSI B9 (2017)

De combinatie benzinemotor + automaat + vierwielaandrijving + rijhulpmiddelen is zodanig perfect dat je met het minste gemak – lees: in alle comfort – hoge(re) snelheden haalt, zelfs op een bochtenrijk parcours! De sportuitlaat voegt daar nog een stevige soundtrack aan toe maar zo sensationeel/intens de concurrentie – lees: hooligans – wordt het nooit. De grootste concurrent voor de RS4 Avant is dan ook de S4 Avant die dezelfde cocktail weet te brengen van vermogen, luxe, comfort en gebruiksgemak!

Rijtest: Audi RS4 Avant 2.9 TFSI B9 (2017)Rijtest: Audi RS4 Avant 2.9 TFSI B9 (2017)
Rijtest: Audi RS4 Avant 2.9 TFSI B9 (2017)

De Audi A4 Avant is de jouwe vanaf 34.050 euro terwijl de S4 Avant minimaal 62.550 euro kost. De RS4 Avant maakt zijn status als (peperdure) topversie waar met een vanafprijs van 84.700 euro maar zelfs hier moet je nog door de ellenlange/aantrekkelijke (schrappen wat niet past) optielijst en personalisatiecatalogus. De testwagen van dienst was op die manier 105.000 euro waard! De RS6 Avant start bij 118.410 euro.

Rijtest: Audi RS4 Avant 2.9 TFSI B9 (2017)

Binnenin het segment van de pijlsnelle compacte premium middenklassers vinden we naast de Audi RS4 Avant eveneens de BMW M3 (430 pk), Mercedes-AMG C63 (467 pk) en Alfa Romeo Giulia Q (510 pk) terug al is enkel de Mercedes als praktische C63 Break te verkrijgen. De Mercedes-C43 AMG (390 pk) komt met zijn V6 en vierwielaandrijving eveneens dicht in de buurt bij de RS4 Avant.

Conclusie
Met de nieuwe RS4 Avant brengt Audi een bijna perfecte mix van enerzijds dagdagelijkse bruikbaarheid, luxe, comfort, strakke looks én een stevige brok vermogen. De prestatiecijfers en comfortgehalte van deze RS4 Avant zijn zowel op papier als in de realiteit meer dan indrukwekkend te noemen, toch mist hij een sprankel die we wél terugvonden bij de concurrentie. Maar laat dat gemis geen afbreuk doen aan de ijzersterke kwaliteiten van de RS4 Avant!

Overzicht:
+ Prestatiepotentieel 2.9 TFSI V6
+ Vlotte Tiptronic automaat
+ Praktisch
+ Afwerking
+ Soundtrack
+ Remkracht
+ Wegligging

– Prijs/optiebeleid
– Stevig verbruik
– Mist wat speelsheid / té efficiënt?

Rijtest: Audi RS4 Avant 2.9 TFSI B9 (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem