Rijtest: Audi RS5 Cabrio

Audi_RS5_Test
Wat er gebeurt als je Audi’s RS-afdeling een cabrio onder handen laat nemen? Magic!

’s Avonds laat mochten we bij D’Ieteren Import het op dat moment leukste speelgoed van de persparking gaan ophalen: de Audi RS5. Zijn grote grille met honinggraatmotief, met zilver bedekte zijspiegels en 20″ grote velgen verraden direct al dat het hier niet over een standaard Audi A5 Cabrio gaat. Ook de 2 ovalen uitlaten – die eigenlijk vier uitlaten verbergen – zijn een duidelijk teken dat Audi’s RennSport afdeling gemoeid was met de productie van deze alleskunner. We trekken de deur open van het met RS-logo’s bezaaide voertuig en ploffen ons neer in prachtige witte RS-zetels die behoorlijk laag tegen de grond schuren. Alles voor een laag zwaartepunt, zo hoort het ook! Een kleine druk op de magnifiek afgewerkte “Start Engine” knop wekt de 4.2 liter grote FSI-motor tot leven en brult tegelijkertijd ongeveer de hele buurt wakker.

Audi RS5 Cabrio Test

Audi RS5 Cabrio TestAudi RS5 Cabrio Test

We verlaten de persparking en rijden – voorlopig nog met gesloten stoffen kap – richting Gent. Een occasioneel recht stuk zonder al te veel verkeer laat ons toe de V8 in het vooronder te testen. Nul naar honderd doet het vierwielaangedreven monster in iets minder dan 5 seconden, wat ons tot de conclusie leidt dat 450 pk meer dan voldoende is om hopen plezier te beleven. Al hadden we uiteraard niets anders verwacht. Maar mogelijks nog impressionanter is de manier waarop de RS5 terugschakelt. De zeventraps S-Tronic automaat beschikt over een dubbele koppeling en reageert bliksemsnel. Het is wonderbaarlijk hoe de aandrijflijn erin slaagt eerst rustig tegen 90 km/u te rijden in zevende versnelling en bij de minste aanraking van het rechterpedaal in amper enkele milliseconden naar het tweede verzet grijpt, de naald van de toerenteller naar 6.000 toeren doet schieten en vervolgens helemaal doorgaat tot 8.250 toeren. En terwijl dat allemaal gebeurt in the blink of an eye weerklinkt er in het interieur een waar geschal van de uitlaatpijpen die het beste van zichzelf geven. En wanneer je de – trouwens schitterend afgewerkte – stoffen kap naar beneden doet, wordt je eargasm er alleen maar groter op.

Audi RS5 Cabrio Test

Audi RS5 Cabrio TestAudi RS5 Cabrio Test

Genoeg over snelheid in een rechte lijn, voor een wagen als deze is weggedrag cruciaal om zich te onderscheiden van de doorsnee Amerikaanse muscle car. Snel gaan in een rechte lijn is namelijk niet moeilijk, hetzelfde trucje klaarspelen in de bochten en terug tot stilstand komen zijn stukken moeilijker. Maar ook hier slaagt de RS5 met glans in. Als bestuurder kan je dankzij Audi’s Drive Select kiezen tussen ‘comfort’, ‘auto’, ‘dynamic’ en ‘individual’ standen, die elk hun eigen karakter hebben. In de comfortstand zijn zowel de ophanging, gasrespons, het stuurgevoel en het sperdifferentieel afgesteld op comfort. Al moet je comfort met een flinke korrel zout nemen, een RS5 is en blijft ten allen tijde natuurlijk uiterst sportief. In de autostand laat je de RS5 zelf kiezen wat de beste instelling is voor de rij-omstandigheden waarin je je bevindt, terwijl de Dynamic-stand ervoor zorgt het maximum uit de RS5 gehaald wordt. Individual laat je toe zelf te kiezen wat voor jou de ideale instellingen zijn. Een heleboel elektronica dus, die de wagen op de baan moet houden. En ook al zijn we niet bepaald fan van teveel elektronica, toch vonden we het moeilijk een situatie te vinden waarin ze ons in de steek liet of het rijgevoel aantastte. Enkel in een lange bocht naar rechts kwam de elektronica wat onzeker en besluiteloos over, maar des te meer kwam het geheel perfect tot uiting in korte bochten en lange rechte stukken. Het stuurgevoel is meer dan verfijnd en de samenwerking met de aandrijflijn is tot in de puntjes uitgewerkt. Mochten we zelf iets mogen verbeteren, zouden we het aangrijppunt van de remmen iets vroeger leggen. Maar vergis je niet, éénmaal je hard stampt op het linkse pedaal staat de RS5 zodanig snel stil dat je oogbollen spontaan uit hun oogkas beginnen vallen.

Audi RS5 Test (11)

Audi RS5 Cabrio TestAudi RS5 Cabrio Test

De Audi RS5 Cabrio voelt steeds zeer beheerst aan. En dat kan zowel een plus- als een minpunt zijn, afhankelijk van persoonlijke smaak. Audi’s directe concurrenten in dit segment zijn de BMW M3 en de Mercedes C63 AMG. En het grootste verschil tussen Ingolstadt en de rest is de Quattro vierwielaandrijving. Standaard gaat er 40% van het koppel naar de voorwielen, terwijl de achterwielen de overgebleven 60% voor hun rekening moeten nemen. Die verdeling hangt af van situatie tot situatie, het is mogelijk 75% naar de voorwielen te sturen en zelfs 85% richting de kont van de wagen te dirigeren. Maar in elke mogelijke omstandigheid is de RS5 vierwielaangedreven. En hoe speels en dynamisch de RS5 ook mag overkomen, zijn twee concurrenten zijn ongetwijfeld nog speelser. Iets wat je op een lege parking of een circuit weet te appreciëren, maar op een smalle bergpas of een bochtige bosweg is de RS5 ongetwijfeld de keuze bij uitstek.

Audi RS5 Cabrio Test

Audi RS5 Cabrio TestAudi RS5 Cabrio Test

Daar waar de doorsnee Audi gekend staat om zijn ietwat saaie rijgedrag, maar uiterst verfijnde en smaakvolle interieur, is deze Audi RS5 Cabrio zowat het omgekeerde. Zoals we The Antichrist kennen, is de RS5 zowat “The Antiaudi”. Een overheerlijk sportief rijgedrag wordt hier gecombineerd met een interieur dat wat van het goede teveel heeft. Versta ons niet verkeerd, zoals steeds is het interieur piekfijn afgewerkt, maar werd het bedolven onder een zee van knoppen en koolstofvezel inlegplaten. Terwijl we eigenlijk voldoende zouden nemen met schitterende stuur met schakelflippers, het fraaie stel wijzerplaten, twee pedalen, een versnellingsbak en Audi’s Drive Select knop. Meer is er echt niet nodig om te genieten van Audi’s Vorsprung durch Technik. En ergens is dat ook wel goed nieuws. Want daar waar ons testmodel voor een gezapige €113.000 over de toonbank gaat met allerlei toeters en bellen, is het standaardmodel met z’n prijskaartje van €83.940 voor de Coupé en €94.500 voor de Cabrio betaalbaar en tegelijk ook voldoende compleet uitgerust. Al zijn de BMW M3 en de Mercedes C63 AMG Coupé beiden wel iets goedkoper.

Audi RS5 Cabrio Test

Audi RS5 Cabrio TestAudi RS5 Cabrio Test

Conclusie

Heerlijk, zo’n Audi RS5 Cabrio. Niet alleen omwille van de manier waarop hij in een rechte lijn de doorsnee muscle car kan bijhouden, maar ook omdat hij minstens even luid brult als gelijkaardige modellen, maar in de bochten wél naar behoren zal weten te presteren. Dankzij zijn Quattro vierwielaandrijving voelt de RS5 Cabrio ten allen tijde betrouwbaar aan. Iets wat in zijn voordeel speelt wanneer veiligheid vereist is, al zal de RS5-rijder jaloers kijken naar de doorsnee BMW M3 of Mercedes C63 AMG rijder wanneer er burnouts getrokken worden op een leeg parkeerterrein of gedrift wordt op circuit. Het geheel is naar Audi-gewoonte kostelijk, maar de glimlach op je gezicht je ervoor terugkrijgt, is onbetaalbaar.

Audi RS5 Cabrio Test

Audi RS5 Cabrio TestAudi RS5 Cabrio Test

Overzicht

+ Stuurgevoel
+ Bliksemsnelle automaat
+ Helemaal tot 8.250 toeren
+ Schitterende afwerking

– Interieur is van het goede teveel

Audi RS5 Cabrio Test

Audi RS5 Cabrio TestAudi RS5 Cabrio Test

Audi RS5 Cabrio TestAudi RS5 Cabrio Test

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

5 reacties op "Rijtest: Audi RS5 Cabrio"

  1. Wolf 01-07-2013 om 18:41

    Sinds wanneer heetf Mercedes een C klase cabrio? Kan toch geen concurent zijn , jongens. Kom op. De cabrio is daar veeeeel te zwaar voor. In Nl komt de RS5 vanwege het Nl belastingstelsel en de hoge optieprijzen in de buurt van de 911 Cabrio 4s!!! Ook geen vergelijk want de RS is veel meer een cruiser. Ondanks de dikke V8 is het wel een beetje jammer dat je om de oren gereden wordt door de nwe Mercedes A45 AMG die zowel in rechte lijn als in de bochten sneller is. Doe mij die dan maar dan koop ik voor het verschil wel een Golf Cabrio……..

  2. mrnix 02-07-2013 om 12:05

    Mooie test! alleen, zou je de M3 een directe concurrent kunnen noemen? 🙂 Deze is een veel groter ‘race’/’circuit’ beest dan de RS5.
    Misschien beter om te vergelijken met de alpina B3s? 🙂

    • TDB 03-07-2013 om 13:01

      Een M3 Cabrio is volgens mij perfecte concurrente van de RS5 Cabrio. Dat Audi voor quattro kiest in plaats van achterwielaandrijving is natuurlijk hun vrijheid, maar dat heeft inderdaad een zekere invloed op de beleving en het karakter van beide wagens.

  3. MRM 02-07-2013 om 12:54

    Op papier en qua positionering zijn de C63 en de M3 alleszins concurrenten. alledrie een V8 in het vooronder, maar een totaal ander idee over rijbeleving, dat is waar. 

  4. Wolf 02-07-2013 om 15:13

    Zogauw je het dak gaat afzagen van een , niet speciaal als cabrio ontwikkelde, auto ga je èn gewicht toevoegen èn de auto minder stijf maken. Een dichte RS5 is min of meer een C63 of M3 concurent maar als cabrio met een gewicht van ca 1900 kg!!! niet meer. Wel een gave auto maar geen sportauto  èn schreeeuwend duur (vooral in NL met onze ‘fijne’ milieutaxes) 
     

Reageer

Reactie aan het plaatsen...