Kort Getest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2016)De 510 pk sterke Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is de krachtigste Alfa sinds lang én eindelijk gearriveerd in België. Dankzij het immer sympathieke Gent Motors konden we hem al even uittesten!

Na jarenlang van (valse) hoop, grote uitspraken en het huidige gamma eindeloos trakteren op (minimale) facelifts hadden we het ooit zo grote Alfa Romeo misschien wel al ten dode opgeschreven. Met de 4C en 4C Spider gaven ze de vele Alfisti wereldwijd terug dat sprankeltje hoop. Maar om de 100 jaar oude autoconstructeur uit Milaan terug op de wereldkaart te zetten hadden wel een volumemodel mét uitstraling nodig, naast een compacte Giulietta en nog compactere MiTo. Ter ere van de wereldtentoonstelling toverde Alfa Romeo dan toch plotsklaps een productieklare Giulia uit de Italiaanse hoed mét achterwielaandrijving. Na een stevige portie levensvreugde en lovende woorden kwamen we tot besef dat ze voorrang hadden gegeven aan een potente Quadrifoglio Verde versie die later tot Quadrifoglio gedoopt werd.

Kort Getest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2016)

Goed om de aandacht te vestigen op de gloednieuwe – en veelbelovende – wagen en eveneens handig om de Alfisti uit hun winterslaap te halen maar van een productiemodel met volumepotentieel was er nog steeds geen sprake. Gelukkig werd dat eerder dit jaar op het Autosalon van Genève rechtgezet in de vorm van de introductie van de 2.2-liter JTDm turbodiesel (136 pk, 150 pk of 180 pk) die later dit jaar nog het gezelschap krijgt van een 2.0-liter turbobenzinemotor met 200 pk. Intussen beleefde de Giulia reeds zijn Belgische lancering wat binnenkort hopelijk moet resulteren in veel van die prachtige Italiaanse berlines op onze wegen. Plotsklaps stond daar ook een spierwitte Giulia Quadrifoglio, de allereerste in België, op de parking van Gent Motors mét de mogelijkheid om de wagen alvast eens aan de tand te voelen. Zowel de prestatie, marktlancering als de testritten verliepen hier behoorlijk onorthodox – of zeggen we beter op z’n Italiaans? – bij deze belangrijke Giulia, anderzijds heeft dat ook wel zijn charme..

Kort Getest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2016)

Kort Getest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2016)Kort Getest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2016)

Aan het lijnenspel van de Alfa Romeo Giulia zal het (aankomende?) succes sowieso niet liggen. Sinds de onthulling raakt het zelfs bij de minste autoliefhebber de juiste snaar. Tijdens onze kennismaking vielen de termen Ghibli en GranTurismo meermaals bij omstaanders, zeker in de krachtige Quadrifoglio verpakking kunnen we die ergens wel volgen. Blitse 19″ velgen, een hoop extra verluchting, koolstofvezel accenten, keramische remschrijven (optioneel, behoorlijk duur!), een Klavertje Vier op de zijflanken en een vierdelige uitlaat die mooi weggewerkt zit in een strakke diffuser. Vooraan zorgt een actieve luchtgeleider voor een optimale downforce, uniek in dit segment! We zagen de Giulia Quadrifoglio op het Autosalon van Brussel in het rood (Rosso Alfa of Rosso Competizione) en blauw (Blu Montecarlo) en vonden dat een pak beter staan dan de witte (Bianco Trofeo) koetswerkkleur van deze demowagen, met een resem personalisatiemogelijkheden kan iedereen ongetwijfeld een mooie configuratie maken.

Kort Getest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2016)

Kort Getest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2016)Kort Getest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2016)

De sportieve Giulia Q saus krijgen we ook binnenin met veel rode stiksels, Alcantara, leer en chroom. De afwerking is prima en de gebruikte materialen eveneens al is het duidelijk dat Alfa Romeo hier een andere strategie volgt – met meer passie en emotie – dan de Duitse concurrenten. Jammer genoeg is de hippe DNA schakelaar nu vervangen door een draaiknop, de Ferrari minded startknop op het stuurwiel maakt het gelukkig allemaal weer direct goed. Het uitgebreide UConnect intotainmentsysteem zit hier mooi ingewerkt in het dashboard en groeide bovendien nog wat, overigens werkt het zoals je zou denken. De optionele (lichte!) sportzetels hebben een lage zitpositie en omarmen het lichaam van de bestuurder + passagier en bieden zo voldoende steun in de bochten, op de achterbank ontbreekt er wel een armsteun. De koffer slikt  480 liter bagage en zoals steeds bij het klassieke berline concept moeten die allemaal door een smalle opening. Een Giulia SW of Giulia Wagon zou dat euvel kunnen oplossen en de praktische bruikbaarheid (inclusief Europese populariteit verhogen) maar die zou momenteel niet op de todo lijst van Alfa staan. Die Italianen toch..

Kort Getest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2016)

Kort Getest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2016)Kort Getest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2016)

Onder de motorkap van koolstofvezel ligt dé bezienswaardigheid van de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, namelijk een 2.9-liter grote V6 turbobenzinemotor die heel wat techniek deelt met een de krachtbron die in de Ferrari California T ligt (en dus ook de 488 GTB!). Hier goed voor 510 pk en 600 Nm die allemaal naar de achterwielen vloeien via een handgeschakelde zesbak (gelimiteerde productie tot 1.200 stuks) of via de achttraps ZF sportautomaat. Waneer de omstandigheden optimaal zijn zou je in 3,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u kunnen sprinten, bij 307 km/u bereik je de topsnelheid. Dat allemaal in combinatie met een CO2 uitstoot van 198 g/km en een normverbruik van 8,5 liter aldus Alfa Romeo. We konden het niet verifiëren maar mits enig enthousiasme mag je daar vrij gemakkelijk enkele liters loodvrije benzine (bij voorkeur RON 98) bijrekenen. De brandstoftank van slechts 52 liter (58 inclusief reserve) fnuikt het rijbereik op die manier wel wat..

Kort Getest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2016)Kort Getest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2016)

Kort Getest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2016)

Bij het eerste auditieve contact met het topmodel van de Alfa Romeo Giulia moesten we toch tweemaal luisteren of dat we hier wel een V6 aan het werk hoorden. Eens op bedrijfstemperatuur weerklinkt er al heel wat meer animo, naar mate het toerental oploopt wordt het beter en beter tot aan de grens van net onder de 4.000 tr/min. Dan gaan de kleppen volledig open en is het feest compleet.. De zescilinder schreeuwt het uit alsof het een lieve lust is, wat een heerlijke, karaktervolle soundtrack! Omtrent de beperkte productie van de Giulia Quadrifoglio hoef je zeker niet rouwig te zijn, zo werden we niet warm van de lange koppeling en slappe handbak. Zo’n brok vermogen in een strakke verpakking moet gewoon beter zijn met de automaat, daar twijfelen we niet aan.. Wat minder puristisch dan weleer maar ZF bewees in het verleden alreeds dat ze een parel van een transmissie wist neer te zetten!

Kort Getest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2016)Kort Getest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2016)

Kort Getest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2016)

De Giulia Quadrifoglio komt met een vierdelig DNA(R) systeem. Advanced Efficiency spaart het milieu – en brandstof – waar het kan door een halve cilinderbank uit te schakelen, Normal doet dat met zes cilinder en ook allemaal rustig(er). Dynamic geeft vuurwerk met een vlot reagerend gas/rempedaal en een straffe demping plus dito soundtrack, wil je NOG meer kan je opteren voor de Race setup waarbij alles nog zotter wordt en de hulpmiddelen (bijna) volledig uitgeschakeld worden. Enkel voor de specialisten en op het circuit, bij voorkeur dan per direct in combinatie met de eerder aangehaalde keramische remschijven! Geen overbodige luxe voor het Belgische wegdek: een bumpy road modus die de ophanging een pak comfortabeler maakt en welke in elke DNA stand kan geactiveerd worden!

Conclusie
Met slechts een beperkt aantal kilometers achter de kiezen is het moeilijk om een finaal oordeel over deze Italiaanse hooligan te vormen. Maar de aangename cocktail van het capabele onderstel, een perfecte gewichtsverdeling, strakke en directe sturing en een karrenvracht aan vermogen (in het hogere toerental) smaakt naar meer. Véél meer! Goed nieuws voor gelijkgezinden met eenzelfde smaakpatroon is dat deze Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio een vanafprijs van €76.000 meekrijgt en zelfs full option zou deze de 100.000 euro grens niet mogen bereiken. Dat is een mooie prestatie gezien het extreem dure optiebeleid van bijvoorbeeld een Mercedes-AMG C63 of BMW M3 Berline.

Voornamelijk op die tweede richt Alfa Romeo zijn pijlen en willen de Italianen het doordachte alternatief zijn voor wie het wel wat meer passievol mag zijn. Daar durven we na deze eerste kennismaking zeker niet meer aan twijfelen, net zoals we onze Giulia Quadrifoglio toch wel in het rood zouden bestellen.. Nu hopen dat de reguliere Giulia’s even hard weten te overtuigen en zo de Belgische wegen in de komende jaren wat opfleuren met de prachtige looks!

Overzicht:
+ Eindelijk is het Alfa Romeo van weleer daar terug!
+ Looks
+ Rijplezier met een hoofdletter R (directe sturing, goede demping, vermogen, …)
+ Soundtrack
+ Ruim interieur
+ Interessant prijskaartje

– Handbak mist wat precisie
– Beperkt rijbereik (stevig verbruik + kleine brandstoftank)

Kort Getest: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Met dank aan Gent Motors!