Officieel: Audi A6 55 TFSI e quattro plug-in hybride (2019)Ook de Audi A6 Berline krijgt een TFSI e logo achterop wat wijst op efficiënte/zuinige plug-in hybride techniek!

In navolging van de Q5, A7 Sportback, Q7 en A8 limousine ziet – zoals aangekondigd in Genève – nu ook de Audi A6 55 TFSI e quattro het levenslicht. Momenteel wel enkel in de vierdeurs Berline configuratie, de kans dat we daar later een Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro mogen bijrekenen is eerder klein. De technisch gerelateerde Q5 en A7 bieden al een praktisch alternatief.

Onder de motorkap van de Audi A6 55 TFSI e quattro ligt de gekende 2.0-liter TFSI (252 pk) viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een elektromotor (140 pk) en een lithium-ion batterij (14,1 kWh). Goed voor 367 pk / 500 Nm, een zuiver elektrisch rijbereik van 53 km, 0-100 sprinttijd van 5,6 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Reken daarbij op een fiscaal interessante CO2 uitstoot van minimaal 43 g/km en dat je ongeveer 2u30 nodig hebt om de batterijen volledig op te laden. De quattro vierwielaandrijving en zeventraps S-Tronic automaat zijn eveneens aanwezig.

Grote visuele verschillen zijn er niet op de extra laadklep, binnenin krijg je een extra meter voor het elektrisch rijbereik en een aangepaste boordcomputer waar je de energie kan meevolgen. Om alle energie zo optimaal mogelijk te gebruiken zijn er drie aangepaste rijmodi (EV, Hybrid of Hold) voorhanden. Audi benadrukt bovendien het potentieel van de MyAudi app (voorverwarming/routeplanning) en ingebouwde navigatie (dynamisch energieverbruik), wederom om zo milieuvriendelijk van A naar B te reizen in alle gekende luxe en comfort.

De Audi A6 Berline met plug-in hybride technologie staat tegen het einde van het jaar in de showroom, vermoedelijk met een Belgische vanafprijs van 70.000 euro. Daarvoor krijg je ondermeer het S-Line exterieurpack, Matrix LED koplampen, sportzetels, airco met vier zones, digitaal dashboard, sportophanging, 19” lichtmetalen velgen en rode remklauwen.