Officieel: Audi A6 Avant C8 (2018)In navolging van de nieuwe A6 Berline lanceert Audi relatief snel de praktische A6 Avant evenknie met een laadvolume van 565 liter tot maximaal 1.680 liter!

Geheel volgens de logica krijgt de nieuwe Audi A6 Berline het gezelschap van de praktische A6 Avant die in onze regio’s het merendeel van de verkoop op zich neemt. Zowel qua design, interieurindeling (met véél digitale schermen!), motoren, velgen (max 21″), rijhulpsystemen en gadgets zijn de A6 Berline en A6 Avant aan elkaar gewaagd, het grote verschil zit hem in de koffer die bij de nieuwe A6 Avant plaats biedt aan 565 liter tot maximaal 1.680 liter bagage. De kofferklep en het rolscherm in de bagageruimte zijn elektrisch te openen en te sluiten.

De nieuwe Audi A6 Avant komt in eerste instantie met twee 3.0-liter V6 motoren op de markt, een 55 TFSI benzineversie met 340 pk / 500 Nm en een 50 TDI diesel, goed voor 286 pk / 620 Nm. Meer motorvarianten volgen later, zoals een supersportieve RS6 Avant, een plug-in hybride en viercilinder instapversies.

Elke A6 Avant beschikt standaard over een mild hybrid-systeem (MHEV). Het systeem kan bij 48V tijdens het remmen tot wel 12 kW terugwinnen en opslaan in een lithium-ionbatterij. De vrijloopmodus bij uitgeschakelde motor werkt in de nieuwe Audi A6 Avant tussen 55 en 160 km/u, terwijl de start-stopfunctie al vanaf 22 km/u actief is. Allemaal tovermiddelen om de zakelijke Duitser zo zuinig mogelijk te maken inzake brandstofverbruik!

Ook hier heb je de keuze uit vier verschillende onderstellen waardoor je het uiteindelijke rijgedrag volledig in de hand hebt. Naast de basisversie met stalen veren is er keuze uit een sportonderstel, een wielophanging met instelbare schokdempers en tot slot nog adaptieve luchtvering! Met de optionele vierwielsturing vergroot je de wendbaarheid op lage snelheid en stabiliteit bij hoge snelheden.

Bestellen kan vanaf de zomer, vermoedelijk aan een Belgische vanafprijs van ongeveer 62.000 euro!