Officieel: Audi A6 (2018)De vijfde generatie Audi A6 is er klaar voor!

Op het Autosalon van Genève zal de gloednieuwe A6 in berlinevorm staan, reeds de vijfde telg van deze premium Duitser die de legendarische Audi 100 opvolgde. De A6 volgt ook mooi de (visuele) vernieuwingen die de A8 limousine en A7 Sportback reeds inluidde, op relatief korte termijn mogen we uiteraard opnieuw een praktische A6 Avant verwachten … en ook een sportieve RS6 Avant!

Audi spreekt zelf van een nieuwe designtaal, maar het lijnenspel volgt toch grotendeels dat van zijn voorganger met een moderne touch. Al is de nieuwe A6 wel iets groter met een lengte van 4,94 meter, een breedte van 1,89 meter en een hoogte van 1,46 meter. De wielbasis blijft nagenoeg ongewijzigd en meet 2,92 meter al gaat Ingolstadt er prat op dat de binnenruimte rianter dan ooit is.

In het premium E-segment mag je niet onderdoen qua technologie en gadgets, de nieuwe Audi A6 haalt hieromtrent alles uit de kast. Of beter gezegd, uit de A7 Sportback want op het eerste zicht lijkt alles hier identiek overgenomen. En dat is geen schande met de gekende hoogstaande afwerkingsgraad en premium materialen in diverse uitvoeringen. Het MMI infotainmentsysteem bestaat uit twee delen. Op het bovenste 8,6″ grote display valt het infotainment te raadplegen, het onderste centrale scherm geeft de airco, comfortfuncties en de tekstinvoer weer.

Inzake snufjes en gadgets rekent de nieuwe A6 op ondermeer Parking Pilot en Garage Pilot, systemen die de wagen automatisch in en uit een parkeerplaats of garage kunnen laten rijden. City Assist Package en Tour Assist Package ondersteunen dan weer een meer economische rijstijl.

Al de verkrijgbare motoren koppelt Audi aan haar nieuwste mild hybrid-technologie (MHEV) waardoor een startgenerator samenwerking met een ingebouwde lithium-ion batterij. Volgens de Duitsers vermindert deze MHEV het brandstofverbruik met maximaal 0,7 liter per 100 kilometer.

De nieuwe A6 wordt tegen zomer geïntroduceerd met een 3.0-liter TFSI V6 turbomotor met 340 pk / 500 Nm of een 3.0-liter TDI diesel met 286 pk / 620 Nm, eveneens voorzien van de nieuwe typenamingen (A6 55 TFSI en A6 50 TDI). Later volgen er uiteraard meerdere en minder krachtige krachtbronnen!

Audi spreekt overigens van een directere, scherpere en wendbaardere A6 dan ooit tevoren, dit hebben ze deels te danken aan de vierwielsturing die voor wendbaarheid én stabiliteit zorgt. Voor dat laatste rekenen ze uiteraard op de befaamde quattro vierwielaandrijving.

Een Belgische prijs van de nieuwe Audi A6 volgt snel.