Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)

Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)De nieuwe Audi A3 Sportback komt frisser, strakker en vooral moderner voor de dag. Volstaat dat – tezamen met ijzersterke merkimago – voor een vervolg van het Duitse succesverhaal?

Daar waar Audi sporadisch eens de (gewaagde?) lifestyle kaart trekt met bijvoorbeeld de Q3 Sportback en A1 Citycarver blijven ze voor hun kernmodellen trouw aan een eerder conservatief “evolutie in plaats van revolutie” lijnenspel, zeker qua exterieurdesign. Zo ook bij de vierde generatie A3 Sportback (codenaam: 8Y) die wel een pak karaktervolle/frisser oogt met de prominente grille en scherpe(re) lijnen rondom.

Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)

De driedeurs A3 zal niet meer terugkomen en de levensvatbaarheid van een nieuwe A3 Cabrio is vrij nihil, wel biedt Audi met de A3 Berline een alternatieve vierdeurs koetswerkvorm aan die nog wat karaktervoller voor de dag komt. Desgewenst als potente S3 en S3 Berline, wie enkel de sportieve looks wenst kan terecht bij de S-Line uitvoering.

Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)

Met de opgewaardeerde looks kan de nieuwe A3 Sportback volmondig meespelen met de grotere jongens, iets dat de populaire hatchback ook kan dankzij de hoogwaardige afwerkingskwaliteit, degelijke materialen en vooral moderne interieurindeling. De mix tussen hightech (haarscherpe!) schermen en handige functietoetsen creëert een gebruiksvriendelijk en intuïtief geheel. De subtiele LED sfeerverlichting (met 30 mogelijkheden) zorgt net voor dat tikkeltje extra ambiance.

Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)

Net zoals bij de hoger gepositioneerde Audi modellen krijg je hier (standaard!) een digitaal 10,25” dashboard (met menig weergavemogelijkheid, optioneel 12,3” groot) en functioneel 10,25” MMI infotainmentsysteem (met veel moderne functies/gadgets en een pak sneller/slimmer als voordien). Het enige nadeel hierbij is dat het (vuile) vingerafdrukken te zichtbaar opspaart, zoveel mogelijk gebruik maken van de spraakassistent dus! Draadloos tover je Apple CarPlay / Android Auto tevoorschijn en kan je beroep doen op je slimme telefoon inzake muziek, navigatie en/of connectiviteit. De ietwat onhandige/omslachtige bediening van de cruise control  is jammer genoeg nog steeds aanwezig…

Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)

De nieuwe Audi A3 Sportback is iets langer (+30 mm) en breder (+40mm) dan zijn voorganger terwijl de wielbasis identiek blijft en dat kunnen we ook zeggen omtrent de binnenruimte. Voorin is er meer dan voldoende hoofd- en beenruimte en het nodige comfort, zeker wanneer je opteert voor de sportzetels die aangenaam zitten én de nodige steun bieden. Achterin is er een marktconforme hoeveelheid ruimte voorhanden waarbij zeker drie kinderen kunnen plaatsnemen. De koffer biedt plaats voor 380 liter tot 1.200 liter bagage. Nieuw is de elektrische kofferklep (optioneel), desgewenst te activeren met een voetzwaaibeweging.

Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)

De Audi A3 Sportback komt initieel met klassiek motorenaanbod, ook hier met de behoorlijk complexe benamingen. Aan benzinezijde is er de 30 TFSI (110 pk) en 35 TFSI (150 pk), dieselen kan met de 30 TDI (116 pk) of 35 TDI (150 pk). Momenteel allemaal voorwielaangedreven maar vierwielaangedreven (quattro) versies staan op de planning. Naast de manuele 6-versnellingsbak is er ook een zeventraps S Tronic automaat met dubbele koppeling (en mild hybride techniek) voorhanden. Tevens mogen we nog twee (fiscaal aantrekkelijke) plug-in hybrides en een milieuvriendelijke aardgas (CNG) versie verwachten, sportievelingen worden dan weer enthousiast van de nieuwe S3 (310 pk) en toekomstige RS3 (430+ pk?).

Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)

Achterop de Glacier White testwagen van dienst stond de 35 TFSI badge wat repliceert dat er een 1.5-liter benzinemotor onder de motorkap ligt, hier met de manuele transmissie. De gekende viercilinder is 150 pk / 250 Nm sterk (134 g/km CO2 WLTP), doet de 0-100 sprint in 8,4 seconden en haalt een topsnelheid van 224 km/u. Prima prestaties zijn, zeker voor dagdagelijks gebruik. Met 6,5 liter per 100 km konden we zowaar het theoretisch verbruik benaderen in onze praktijktest, dankzij de 50 liter grote brandstoftank moet je 750 km ver geraken.

Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)

Het was (bijzonder) lang geleden dat we nog eens in een Audi met manuele versnellingsbak reden maar ook dan heb je geen reden tot klagen gezien de strakke bediening. Op deze manier creëer je – samen met de lage(re) zitpositie – ook een grotere betrokkenheid bij het rijden in tegenstelling met de grotere Audi’s eerder comfort prediken. Met de S-Tronic automaat verhoog je wel het gebruiksgemak, niet onbelangrijk op een filegevoelig traject.

Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)

Niet dat deze generatie A3 gelauwerd zal worden voor zijn rijdynamiek maar hij stuurt merkbaar beter, zeker wanneer je opteert voor Progressive Steering, S-Line sportonderstel (-15mm) en adaptieve dempers. Zelfs met de bijzonder blitse 19” lichtmetalen velgen blijft de balans tussen comfort en dynamiek steevast behouden. De aangedikte geluidsisolatie zorgt er ook voor dat de viercilinder op de achtergrond blijft, de reactietijd op de input van je rechtervoet is direct.

Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)

De nieuwe A3 rekent sowieso op de Pre Sense Front (noodremfunctie) en Lane Departure Warning (rijbaanassistentie) hulpsystemen, optioneel tover je alle hedendaagse rijhulp/veiligheid tevoorschijn terwijl er daar ook een hoop aantrekkelijke gadgets terug te vinden zijn. Denk aan superslimme/dynamische Matrix LED koplampen, Side Assist, adaptieve cruise control (al dan niet met Active Lane Assist), achteruitrijcamera, verkeersbordenherkenning, Alexa integratie (Amazon), Bang & Olufsen Premium 3D Sound System, volautomatische parkeerhulp en een head-up display.

Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)

De Car2X (car-to-x) technologie is – op termijn – mogelijk nog interessanter. Zo kan je automatisch informatie uitwisselen met nabijgelegen medeweggebruikers zoals het verkeersproblemen en/of snelheidsbeperkingen doorgeven, de zoektocht naar een beschikbare parkeerplaats vergemakkelijken of intelligent anticiperen op een nakend verkeerslicht. Momenteel staat Car2X nog in zijn kinderschoenen en vraagt het logischerwijs om een aanpassing van bestaande infrastructuur maar het uitrusten van een volumemodel zoals de nieuwe A3 Sportback kan de zaak goed vooruithelpen.

Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)

De vierde generatie Audi A3 Sportback komt steevast met LED koplampen, multifunctioneel stuurwiel, DAB radio, licht/regensensor digitaal dashboard, neerklapbare achterbank (60:40) en meer waardoor er een relatief royale basisuitrusting voorhanden is. Dat positieve gevoel verdampt vervolgens als sneeuw voor de zon met het optiebeleid dat stevige (premium) prijzen hanteert.

Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)

Zo kijk je best niet naar de geafficheerde vanafprijs van 26.100 euro (30 TFSI) of 27.850 euro (30 TDI), de testwagen (35 TFSI S-Line) begon bij 30.700 euro en strandde uiteindelijk bij 49.000 euro … dit zelfs zonder elektrisch verstelbare zetels, panoramadak of keyless entry. Al zal dat niet de grootste zorg zijn van menig young potential die het allerliefste een premiumbadge voorop heeft … en vervolgens naar Radio 1 kan luisteren in de file op de E40, E17 of Brusselse Ring.

Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)

Hoe aantrekkelijk (en goedkoper) het totaalpakket van zo’n Ford Focus, Toyota Corolla, Fiat Tipo, Hyundai i30, Renault Mégane en Kia Ceed ook mag zijn, in deze klasse speelt het (merk)imago dé bepalende factor. Audi zal hier dus opnieuw de degens kruisen met BMW en Mercedes en hun vloot compacte modellen. Binnen de VAG groep zien we dat de nieuwe A3 Sportback het MQB Evo platform (en een hoop onderdelen/technologie) deelt met de Volkswagen Golf, Seat Leon en Skoda Octavia.

Conclusie
De nieuwe Audi A3 Sportback komt nog zelfverzekerder voor de dag met een frisse (maar herkenbare) vormgeving, moderner interieur, handige rijhulpmiddelen (die sporadisch wel wat te enthousiast reageren/ingrijpen) en comfortabele rij-eigenschappen, de gekende (hoogwaardige) afwerking/materiaalkeuze en doordachte ergonomie bleven gelukkig mooi op post. De geteste 35 TFSI biedt adequate prestaties met een soepele en stille loopcurve terwijl de manuele versnellingsbak heerlijk strak schakelt. De optielijst is lang/aantrekkelijk waardoor je (pijl)snel het prijskaartje de hoogte injaagt. Anderzijds is dat anno 2020 jammer genoeg geen verrassing meer.

Audi heeft haar vierde generatie A3 Sportback goed bewapend om de bitse (fleet)strijd aan te gaan met de gedoodverfde (Duitse) premiumconcurrentie … al lonken er ook heel wat klasbakken uit eigen stal die gebaseerd zijn op dezelfde basisingrediënten!

Overzicht:
+ IJzersterk (merk)imago
+ Frisse vormgeving
+ Aangename 35 TFSI benzinemotor (vlot, stil, alert, soepel, …)
+ Strakke manuele versnellingsbak
+ Modern interieur
+ Afwerkingskwaliteit/materiaalkeuze
+ Comfortabel
+ Betrokken rijgedrag

– Prijs/optiebeleid
– Afstelling rijhulpmiddelen / onhandige bediening cruise control
– Stevige (interne) concurrentiestrijd

Rijtest: Audi A3 Sportback 35 TFSI 150 pk (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...