Rijtest: Fiat Tipo Sport 1.4 Turbo 120 pk (2020)De rationale Fiat Tipo oogt direct een pak sportiever in de Sport uitvoering. Maar hoop niet direct té enthousiast van stapel…

Met de 500’s, 124 Spider’s en luidkeelse Abarth’s heeft Fiat een behoorlijk spraakmakend lifestyle aanbod, een pak rationeler is de Tipo. Deze no nonsense stadswagen is er als compacte hatchback, praktische Stationwagon (SW) break en de vierdeurs Berline, afhankelijk van het koetswerktype zijn er diverse speciale versies voorhanden zoals de Street, Mirror, S-Design, Lounge en Sport. Intussen is de Fiat Tipo reeds goed voor een half miljoen verkochte exemplaren!

Rijtest: Fiat Tipo Sport 1.4 Turbo 120 pk (2020)

De Fiat Tipo Sport uitvoering is exclusief voorbehouden voor de vijfdeurs hatchback en doet het met een hertekende bumper, lichtmetalen 18” Diamond velgen, bi-Xenon lichtblokken, zwarte Glossy Black accenten rondom, getinte achterruiten en een subtiele spoiler/diffuser achteraan. De Passione Red kleur is nieuw naast de Metropoli Grey, Nero Cinema, Bianco Gelato en Grigio Colosseo mogelijkheden, desgewenst in combinatie met een zwart dak (+500 euro). Qua personalisatiemogelijkheden is er nog keuze tussen een matte Grigio Opaco koetswerkkleur en 18” velgen uit de MOPAR catalogus.

Rijtest: Fiat Tipo Sport 1.4 Turbo 120 pk (2020)Rijtest: Fiat Tipo Sport 1.4 Turbo 120 pk (2020)

Binnen gaan de Italianen minder ver als aan de buitenzijde, zo noteren we een hier een zwarte hemelbekleding, sportieve zetelbekleding en eveneens een zwarte afwerking voor het stuurwiel en versnellingspook. Allemaal helpen ze om de interieursfeer tot een hoger niveau te brengen, een nobele poging gezien de sobere materialen.

Rijtest: Fiat Tipo Sport 1.4 Turbo 120 pk (2020)

De royale basisuitrusting omvat alvast het 7” UConnect infotainmentsysteem (touchscreen, realtime diensten, DAB radio, Apple CarPlay / Android Auto, …), het werkt bovendien véél beter dan het er uitziet. Achterin is er een “marktconforme” hoeveelheid beenruimte, de koffer is behoorlijk ruim met maar liefst 440 liter bagage!

Rijtest: Fiat Tipo Sport 1.4 Turbo 120 pk (2020)

Officieel is de Fiat Tipo Sport te verkrijgen met zowel de 1.3-liter MultiJet (95 pk) en 1.6-liter MultiJet (120 pk) diesels of de 1.4-liter MPI (95 pk) en 1.4-liter Turbo (120 pk) benzinemotoren, in de online configurator prijkt enkel die laatste en daarmee gingen we ook op pad. De viercilinder benzinemotor is 120 pk / 215 Nm (167 g/km CO2) sterk en gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met zes verzetten. Vanuit stilstand duurt het tien seconden om 100 km/u te bereiken met de Tipo Sport 1.4 T-Jet, net boven de 200 km/u bereik je de topsnelheid. Hou rekening met een praktijkverbruik van minstens 8 liter benzine per 100 km, met een brandstoftank van 50 liter ligt het rijbereik op ongeveer 600 km.

Desondanks de veelbelovende Sport benaming voorziet Fiat hier geen mechanische of motorische aanpassingen. Het rijgedrag is dus identiek aan dat van een reguliere Tipo en tegelijk zoals de meeste concurrenten: doordacht, degelijk, stabiel en comfortabel maar zonder ergens te inspireren. Het stuurgevoel is aan de lichte kant (nog lichter zelfs met de City knop!) waardoor sportieve intenties direct de kop ingedrukt geworden. De manuele versnellingsbak schakelt vlot/direct, de demping is voldoende en de benzinemotor levert gezonde prestaties met een normale rijstijl.

Rijtest: Fiat Tipo Sport 1.4 Turbo 120 pk (2020)

De Tipo Sport komt standaard met de Pack City, Pack Comfort Plus en Pack Safety Plus waardoor je dus kan genieten van een achteruitrijcamera, regen/lichtsensor, elektrische lendensteunregeling, adaptieve cruise control en Brake Control System (noodremfunctie).

Rijtest: Fiat Tipo Sport 1.4 Turbo 120 pk (2020)

De goedkoopste Fiat Tipo op de markt is momenteel de 1.4 MPI Pop (vanaf 16.490 euro), voor een Tipo hatchback met de 120 pk sterke T-Jet benzinemotor betaal je minstens 20.390 euro. De bijna full option Tipo Sport is er vanaf 24.890 euro, exclusief veelvoorkomende promoties.

Rijtest: Fiat Tipo Sport 1.4 Turbo 120 pk (2020)

Elke C-segmenter heeft wel een sportief ogende uitvoering, denk aan de Volkswagen Golf (R-Line), Renault Megane (GT Line), Ford Focus (ST Line), Opel Astra (GSi Line), Toyota Corolla (GR Sport), Hyundai i30 (N-Line), Kia Ceed (GT Line), …

Conclusie
Tevergeefs hoopten we op een hete Abarth Tipo maar het is een Tipo Sport geworden slechts met een sportieve(re) vormgeving. De rationele Italiaan wordt daardoor een pak knapper, wel jammer dat Fiat binnenin niet een stapje verder ging. Inzake afwerking, materiaalkeuze, rijhulp en gadgets moet de Fiat Tipo nog steeds onderdoen ten opzichte van de vele concurrenten, gelukkig oogt de scherpe vanafprijs (en vele promoties), comfortabele inborst en de nodige binnenruimte nog steeds aantrekkelijk.

Overzicht:
+ Sportieve looks
+ Comfort
+ Vlotte motor/versnellingsbak
+ Rijkelijke basisuitrusting (lees: full option!)

– Desondanks de Sport benaming, weinig tot niet sportief
– Materiaalmix interieur
– Stevige concurrentie(strijd)

Rijtest: Fiat Tipo Sport 1.4 Turbo 120 pk (2020)

Tekst: Benjamin Van Maldergem