Rijtest: Audi A6 Avant 40 TDI (2019)

Rijtest: Audi A6 Avant C8 40 TDI 204 pk (2019)De nieuwe Audi A6 Avant biedt luxe, comfort en hightech gadgets in een praktische premium verpakking.

Al sinds 1994 speelt Audi met de A6 enige rol van betekenis in het duurdere zakensegment waar ze de strakke vormgeving, hoogwaardig interieur en ijzersterke (merk)naam duidelijk weten te appreciëren. Eind 2018 werd de vijfde generatie A6 voorgesteld (codenaam C8), naast de klassieke A6 Berline en praktische A6 Avant koetswerkvorm is er opnieuw een avontuurlijke A6 Allroad. De A6 TFSI e plug-in hybride is gloednieuw en dat kunnen we eigenlijk ook zeggen over de S6 modellen die vanaf nu rekenen op een smeuïge 3.0-liter V6 TDI diesel in het vooronder (ipv 4.0 V8). Bovenaan de pikorde prijkt nog steeds de RS6 Avant met maar liefst 600 pk! En mocht je zo’n A6 net wat te saai/grijs vinden kan je terecht bij de technisch gerelateerde (en knappe!) A7 Sportback!


Rijtest: Audi A6 Avant C8 40 TDI 204 pk (2019)

Net zoals die andere gerenommeerde Duitse premiummerken blijft Audi generatie na generatie trouw aan het klassieke ontwerp van de bestsellers waardoor grote verschillen steeds uitblijven. Iets dat we niet direct kunnen zeggen van de nieuwe Audi A6 Avant die een véél prominentere trapeziumgrille (à la A8) meekrijgt.

Rijtest: Audi A6 Avant C8 40 TDI 204 pk (2019)

Uiteraard is er veel afhankelijk van de gekozen specificatie – je hoeft bijvoorbeeld niet voor één van de vijftig tinten grijs te kiezen – maar de nieuwe neus, dynamische LED lichtblokken, brede heupen, subtiele chroom accenten en aflopende daklijn staat deze praktische luxeslee uit Ingolstadt als gegoten. Valse uitlaten zijn nog steeds not done maar de designers zorgden hier zowaar voor een mooie/geslaagde oplossing.

Rijtest: Audi A6 Avant C8 40 TDI 204 pk (2019)Rijtest: Audi A6 Avant C8 40 TDI 204 pk (2019)

De moderne interieurlayout van de A8 limousine maakt hier zijn opwachting, iets wat je snel ziet aan de digitale tellerpartij met diverse weergavemogelijkheden en dubbel uitgevoerd touchscreen (inclusief haptische feedback). Het exemplaar bovenaan neemt de navigatie, connectiviteit en multimedia op zich, onderaan moet je zijn voor de comfortfuncties (zoals airco en zetelverwarming) of voor zelf geschreven MMI input. Audi heeft dat gebeuren doorheen de jaren écht weten te perfectioneren … maar door gebruik te maken van stemcommando’s laat je net wat minder vuile/vette vingerafdrukken achter. De multimediale medemens kan gebruik maken van Apple CarPlay … in ruil voor 330 euro en de bijhorende Audi Smartphone Interface.

Rijtest: Audi A6 Avant C8 40 TDI 204 pk (2019)Rijtest: Audi A6 Avant C8 40 TDI 204 pk (2019)

Zoals het een premium E-segmenter betaamt scoort de nieuwe Audi A6 hoog inzake materiaalgebruik en afwerkingskwaliteit, net zoals voor de buitenkant zijn er ook diverse personalisatiemogelijkheden voor het interieur. Achterin geen klachten omtrent hoofd- of beenruimte, in de koffer past er 565 liter tot maximaal 1.680 liter bagage onder de elektrische klep. Met rails/haken/netten blijven die ook mooi op hun plaats.

Rijtest: Audi A6 Avant C8 40 TDI 204 pk (2019)Rijtest: Audi A6 Avant C8 40 TDI 204 pk (2019)

De 40 TDI badge achterop werd frequent (foutief) geassocieerd met een vierliter zescilinder, een jammer gevolg van de nieuwe – en behoorlijk complexe – type-aanduiding die Audi nu hanteert. Niemand die het echt kan begrijpen maar in het geval van de A6 Avant is er een 30 TDI (136 pk), 35 TDI (163 pk) en 40 TDI (204 pk) die allemaal een 2.0-liter viercilinder in het vooronder hebben. De 45 TDI (231 pk) en 50 TDI (286 pk) doen het met een 3.0-liter V6 TDI. Benzinerijders moeten kiezen tussen de 45 TFSI (245 pk) en 55 TFSI (340 pk). Daarboven hebben we de 50 TFSI e (299 pk, 31 g/km CO2) en 55 TFSI e (367 pk, 35 g/km CO2) plug-in hybrides, S6 TDI (349 pk) en de eerdergenoemde RS6 Avant met 600 pk!

Rijtest: Audi A6 Avant C8 40 TDI 204 pk (2019)Rijtest: Audi A6 Avant C8 40 TDI 204 pk (2019)

Zelf schakelen is niet aan de orde, allen zijn ze voorzien van een zeventraps S Tronic (“normale” motoren) of achttraps Tiptronic (krachtigere motoren) automaat. Voorwielaandrijving is standaard al rekent de beter uitgeruste A6 Avant uitvoering op quattro vierwielaandrijving. Alle motorisaties krijgen mild hybride ondersteuning mee in de vorm van een 48V boordnet en startmotor-generator met riem dat waar mogelijk energie opslaat in een aparte lithium-ionbatterij. Later kan deze opnieuw gebruikt worden om zo het verbruik (ietwat) te drukken.

Rijtest: Audi A6 Avant C8 40 TDI 204 pk (2019)Rijtest: Audi A6 Avant C8 40 TDI 204 pk (2019)

Stiekem wil je ongetwijfeld een RS6 of S6 maar de geteste A6 Avant 40 TDI hoeft zich met 204 pk / 400 Nm sterke tweeliter viercilinder turbodiesel (144 g/km CO2 WLTP) en bijhorende prestaties zeker niet te schamen. In 8,3 seconden sprint de Duitser naar de 100 en bij 241 km/u is de topsnelheid bereikt. Audi spreekt van een verbruik van ongeveer 6 liter, een waarde die je in de praktijk zeker kan benaderen met een normale rijstijl. Die zuinigheid zorgt in combinatie met een grote brandstoftank (65 liter) logischerwijs voor een riant rijbereik (+1.000 km). Voor wie graag/frequent verder dan St Tropez rijdt is zelfs optioneel een 73-liter grote brandstoftank (rijbereik 1.200+ km) voorhanden!

Rijtest: Audi A6 Avant C8 40 TDI 204 pk (2019)

Behalve de vele uiterlijke personalisatiemogelijkheden biedt Audi zowaar ook een arsenaal aan opties aan die een invloed hebben op het rijgedrag, denk aan adaptieve dempers, sportophanging, luchtvering, vierwielsturing, … In deze klassieke 40 TDI configuratie met passieve dempers draait het voornamelijk omtrent comfort en dat doet de A6 Avant voortreffelijk. De 2.0 TDI blijft het merendeel van de tijd ook mooi op de achtergrond, enkel bij koudstart of stevige belasting laat hij zich ietwat horen. De vierwielsturing is alvast een aanrader aangezien deze merkbaar helpt om met de riante buitenafmetingen vlot te manoeuvreren in de stad (en bijhorende smalle parkings), op snelheid zorgt deze voor extra stabiliteit.

Rijtest: Audi A6 Avant C8 40 TDI 204 pk (2019)Rijtest: Audi A6 Avant C8 40 TDI 204 pk (2019)

De A6 Avant komt standaard met Active Lane Assist, snelheidsregelaar en Pre Safe Front (noodremhulp) maar via de Assistance “City” en “Tour” Packs profiteer je van een resem handige veiligheidssystemen en rijhulpmiddelen. Via de optielijst tover je nog extra comfortverhogende items tevoorschijn, denk aan automatische parkeerhulp, 360° camera mét 3D projectie, head-up display, Bang & Olufsen Premium Sound System (16 luidsprekers!), Night Vision, dynamische Matrix LED koplampen tot zelfs een dvd speler! Jammer genoeg is er nog steeds geen oplossing voor de onhandige/minuscule bediening van de cruise control, waarom kan dat niet via het multifunctioneel stuurwiel?

Rijtest: Audi A6 Avant C8 40 TDI 204 pk (2019)Rijtest: Audi A6 Avant C8 40 TDI 204 pk (2019)

Met een lange/aantrekkelijke optielijst loop je snel het gevaar om ver boven de geafficheerde vanafprijzen van de A6 Avant (vanaf 50.950 euro) uit te komen. Voor ongeveer 2.000 euro minder kan dat wel een A6 Berline zijn. De geteste A6 Avant 40 TDI S Tronic startte bij 54.470 euro en was uiteindelijk (met oa blitse 19” lichtmetalen velgen, akoestische dubbele beglazing, DAB, volledig lederen bekleding, …) meer dan 78.000 euro waard.

Rijtest: Audi A6 Avant C8 40 TDI 204 pk (2019)

Desondanks een steeds grotere SUV fanclub blijft de succesvolle Belgische manager (m/v/x met talent) duidelijk trouw aan de break koetswerkvorm als we het verkeer op de E40 en Brusselse Ring als graadmeter nemen. Als alternatief voor een A6 Avant kijken we richting de Mercedes E-Klasse (vanaf 55.170 euro) en BMW 5 Reeks Touring (vanaf 50.900 euro). Met respectievelijk 640-1.820 liter en 570-1.700 liter zijn deze wel betere pakezels dan de Audi. Laat je de Duitse premiumklassiekers liever voor wat ze zijn? Dan is er nog een Volvo V90 Break of Jaguar XF Sportbrake!

Conclusie
Al meer dan vijfentwintig jaar bouwt Audi de A6 alsof ze voor hunzelf zouden zijn, iets dat je snel ziet aan hun geperfectioneerd succesnummer. De A6 Avant legt extra (praktische) troeven in de schaal naast een hoogwaardige afwerking en comfortabel weggedrag. De nieuwe generatie Audi A6 Avant (C8) introduceert een modern interieur en hedendaagse rijhulp/veiligheid terwijl er nu ook een fiscaal interessante plug-in hybride en snelle S6 mét TDI diesel in de catalogus prijkt. Mocht je (lease)budget slechts een 40 TDI toelaten is er geen enkele reden tot paniek gezien de fijne aandrijflijn, zuinige inborst en riant rijbereik.

Overzicht:
+ Strakke vormgeving
+ Hightech/strak interieurdesign
+ Praktisch/ruim
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Perfecte samenwerking tussen 2.0 TDI en automaat
+ Zuinige prestaties én groot rijbereik (meer dan 1.200 km)
+ Comfortabel
+ Veiligheid, gadgets en rijhulpmiddelen
+ Wendbaarheid (vierwielsturing)

– Prijs/optiebeleid
– Gevoeligheid touchscreens voor vuile vingers
– Dieselsoundtrack onder belasting
– Onhandige bediening cruise control

Rijtest: Audi A6 Avant C8 40 TDI 204 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...