Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring (2017)De nieuwe BMW 5-Reeks Touring wordt nog beter wanneer je kiest voor de 525d motorisatie, al kiest de Belg traditioneel voor een 520d Touring. Een jammere zaak!

Sinds de onthulling van de allereerste BMW 5-Reeks in 1972 schopte deze Duitser het tot meestverkochte premiumberline ter wereld met meer dan 7,5 miljoen verkochte exemplaren. Daarvoor rekende hij op zeven succesvolle jaargangen en een bijzonder trouw koperspubliek, naast de reguliere 5-Reeks Berline is er nog steeds een praktische 5-Reeks Touring – die vooral bij ons populair is – en was er even een 5-Reeks Gran Turismo. Die is intussen gepromoveerd en doet het met een 6 in zijn typebenaming, voor de functionele premium combinatie moet je anno 2018 dus bij de nieuwe 5-Reeks Touring zijn.

Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)

Voor de kernmodellen zijn de Duitsers nog conservatiever dan de Paus op vlak van design en dat zie je perfect bij deze 525d Touring. Het verschil zit hem hier in bredere nieren die mooi overvloeien in de smalle lichtblokken (standaard LED) en de ietwat anders gestileerde voorbumper zoals een 3-Reeks / 7-Reeks. Achteraan bespeuren we uit de kluiten gewassen lichtblokken en een subtiele spoiler. Een BMW 5-Reeks krijgt steevast twee uitlaatmonden mee al is de vormgeving/positionering (rond, trapezium, gegroepeerd, …) afhankelijk van de gekozen motorisatie. Naar goede gewoonte kan je het uiterlijk volledig op smaak brengen dankzij een riante personalisatiecatalogus waarbij er gestart wordt met diverse uitrustingslijnen. Dit testexemplaar was op zijn (haar?) beurt voorzien van de Sport Line, 19″ velgen, een Sophistograu Brillianteffekt lak en zwarte accenten.

Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)
Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)

In vergelijking met de vorige generatie groeit de nieuwe BMW 5-Reeks Touring op alle vlakken (lengte, breedte, hoogte, wielbasis) en dat is – behalve tijdens de zoektocht naar een parkeerplaats in de stad – goed nieuws voor de inzittenden. Deze profiteren namelijk van een genereuze hoeveelheid been/hoofdruimte terwijl je in de koffer 570 liter bagage krijgt wat maximaal 1.700 liter wordt met de achterbank plat (40:20:40). De kofferklep zelf opent automatisch en desgewenst in twee delen (de achterruit). Onder de vlakke laadvloer zit er een opbergvak speciaal voor het afdekzeil.

Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)
Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)

Behalve de meer praktische achterzijde zijn er geen interieurverschillen te bespeuren tussen de 5-Reeks Touring en de reguliere 5-Reeks Berline. Qua bouwkwaliteit doet BMW uiteraard wat je van een premium Duitser verwacht, ook hier heb je heel wat keuze inzake afwerkingen, kleuren en materialen. Het scherpe 10″ infotainmentsysteem is voorzien van de nieuwste variant (tegellayout + touchscreen) maar laat zich even gemakkelijk bedienen via stemcommando’s, centrale rotator of Gesture Controls (handbewegingen). De goede (sport)zetels zitten comfortabel en dat geruststellend gevoel kan je nog versterken dankzij het handige head-up display of draadloze inductielader voor smartphones. Over die slimme telefoons gesproken, de nieuwe 5-Reeks Touring geniet van een doordachte ergonomie maar kan – zeker bij de initiële kennismaking! – nogal complex overkomen. En dan helpt de overdaad aan functietoetsen op het stuurwiel en dashboard niet echt natuurlijk…

Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)
Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)

Onder de geaccentueerde motorkap van de 5-Reeks Touring is er plaats voor een breed gamma aan gekende BMW motoren, enkel de M5 Touring (600 pk sterke 4.0-liter V8) en 530e Touring (184 pk + 113 pk) ontbreekt hier. Die eerste wegens eigenzinnigheid overtuiging (of komt hij dan toch?) terwijl bij de 530e Touring de standaard luchtvering achteraan niet te combineren viel met de elektromotor. Zeker in België waar de 530e’s en de Touring’s bijzonder populair zijn een gemiste kans.

Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)

Daardoor blijft de keuze voor de BMW 5-Reeks Touring (G31) beperkt aan dieselzijde tot een 520d (190 pk), 525d (231 pk), 530d (265 pk), 540d xDrive (320 pk) en M550d xDrive (400 pk), benzinerijders mogen kiezen uit een 520i (184 pk), 530i (252 pk), 540i (340 pk) en M550i xDrive (462 pk). Een manuele versnellingsbak is enkel de verkrijgen bij de 520d Touring, de rest schakelt steevast automatisch. De meerderheid blijft bij de standaard achterwielaandrijving maar wie wil kan opteren voor xDrive vierwielaandrijving.

Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)
Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)

De geteste 525d is voorzien van de 2.0-liter TwinPower Turbo viercilinder met 231 pk en 500 Nm (124 g/km CO2). De 0-100 sprint neemt 6,8 seconden in beslag terwijl de topsnelheid van 245 km/u moet volstaan. Het normverbruik halen van 4,7 liter diesel per 100 km zal een serieuze uitdaging zijn, in de praktijk reken je best op een 6 à 7 liter afhankelijk van je rijstijl. Dankzij die relatief zuinige inborst en grote brandstoftank van 66 liter geniet je van meer dan 1.000 km rijbereik in de 525d Touring!

Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)

Met een dergelijke brok vermogen, een superefficiëntie 8-traps automaat en een comfortabele afstelling van stuurcommando’s ben je (bijna) nergens beter af voor lange afstandsritten dan in deze 5-Reeks Touring. En dit opmerkelijk stil, zelfs onder belasting blijft de viercilinder – eens op bedrijfstemperatuur – volledig op de achtergrond. De optionele Integral Active Steering (achterwielsturing) zorgt voor extra wendbaarheid op lage snelheid en stabiliteit wanneer het wat sneller mag terwijl er nog een resem rijhulpmiddelen zijn zoals Dynamic Damper Control, Adaptive Drive met actieve rolstabilisatie en een M Sport ophanging om de rijdynamiek te versterken. Toch ligt de focus van de nieuwe Fünfer bij een meer (afstandelijke) comfortabele setup, dat terwijl BMW normaliter dé dynamische keuze was! Ongetwijfeld geen probleem voor de Top Executive’s die voornamelijk op de E40, E17 en E19 terug te vinden is, anderzijds verliest München wel wat van haar USP ten opzichte van Stuttgart en Ingolstadt.

Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)

BMW maakt dat goed met technologie, véél technologie. Niet enkel onder de motorkap of in de aandrijflijn maar vooral in het interieur. Met een leger aan sensoren en camera’s krijg je een perfect 360° zicht dat zelfs instelbaar is, ideaal voor krappe parkeermanoeuvres. Al lijkt die stress volledig verleden tijd met de automatische parkeerhulp, via de hightech Display Key kan je dat zelf klaarspelen zonder fysiek in de wagen te zijn! BMW levert met Driving Assistant Pack Plus eveneens mogelijkheden tot semi-autonoom rijden, zeker op de snelweg. De 525d Touring houdt dan zelfstandig koers tussen het rijvak, remt af en trekt op afhankelijk van het gedrag van de voorganger en neemt in files ongeveer alles over. Waarom zou je sporty zijn als comfy ook perfect kan?

Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)

BMW België gunt jou de nieuwe 5-Reeks Touring vanaf 51.250 euro wat €2.500 bovenop de reguliere 5-Reeks Berline is. Het stevige prijsverschil met zijn voorganger wordt ietwat goedgemaakt dankzij de rijkelijke(re) basisuitrusting zoals de luchtvering, LED verlichting en navigatie. Maar toch zal je nog de nodige euro’s moeten investeren om een begeerlijke configuratie te kunnen maken. Zo start de 525d Touring bij 59.200 euro en daar kan vlotjes 20.000 euro bijkomen zo getuige ons testmodel die rekent op een Business Pack, Comfort Pack Plus, Innovation Pack, Safety Pack, ….

Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)

Dé concurrent voor de BMW 5-Reeks Touring is vandaag de dag nog steeds de Mercedes E-Klasse Break (vanaf 49.489 euro) die eveneens geniet van een bijzonder modern en hoogtechnologisch interieur naast zijn praktische inborst. De huidige Audi A6 Avant (vanaf 44.420 euro) kan niet wedijveren met zijn Duitse collega’s maar maakt zich klaar voor een nieuwe generatie. Met de Jaguar XF Sportbrake (vanaf 43.290 euro) en Volvo V90 Break (vanaf 42.000 euro) zijn nog praktische (en stijlvollere?) alternatieven terwijl er ook wel heel wat praktische SUV’s terug te vinden zijn.

Conclusie
De nieuwe BMW 5-Reeks Touring is minstens even hoogtechnologisch, comfortabel en premium afgewerkt als de 5-Reeks Berline maar levert een extra portie gebruiksgemak dankzij de grote koffer. Wegens het ontbreken van een 530e plug-in hybride versie van de break zal de 520d vermoedelijk (opnieuw) de verkooplijsten aanvoeren, wie 5.650 euro extra investeert geniet van al het goede dat de 525d extra weet te bieden (+41 pk en +100 Nm). Al komt die wel dicht in de buurt van de 530d die de befaamde drieliter zes-in-lijn vooraan heeft liggen… Het sportieve randje dat de BMW 5-Reeks zolang karakteriseerde is opgeofferd voor het comfortgehalte, met de nodige M Sport opties en de Sport modus moet dat gemis wel wat te verzachten zijn. Wie het nodige budget ter beschikking heeft kan op vlak van technologie, gadgets, veiligheid en rijhulpmiddelen extreem ver gaan bij de 5-Reeks Touring. Laat je daarbij niet afschrikken door de leercurve waar je sowieso door moet, na verloop van tijd zit alles zo in je vingers en kan je nog meer genieten van deze praktische hightech premium Bimmer!

Overzicht:
+ Sterk (merk)imago
+ Afwerkingskwaliteit
+ Praktisch
+ Geluidsisolatie (!)
+ Zeer aangename 525d krachtbron (zuinig, vlot, efficiënt, krachtig, …)
+ Soepele automaat

+/- Meer comfy dan sporty
+/- Zodanig hoogtechnologisch dat het (té) complex begint te worden

– Prijs/optiebeleid
– 530e Touring niet beschikbaar
– Weinig visuele verschillen met voorganger en/of 3-Reeks Touring (en 7-Reeks)

Rijtest: BMW 5-Reeks 525d Touring G31 (2017)

Tekst + Foto’s: Benjamin Van Maldergem