Na de 5-Reeks Berline is ook de nieuwe BMW 5-Reeks Touring toe aan een vijfde generatie. Tijd voor een diepgaande kennismaking met de 530d Touring!

Kort na de lancering van de nieuwe 5-Reeks Berline werd ons de vernieuwde break – Touring in BMW-jargon – voorgeschoteld op het Autosalon van Genève 2017. Deze geniet vanzelfsprekend van dezelfde grondige technologie-update en gewichtsbesparing, maar is dankzij zijn grote kofferklep nog een pak veelzijdiger. Nieuwe chassistechnologie moet er bovendien voor zorgen dat de 5-Reeks Touring opnieuw comfortabeler wordt zonder zijn sportieve insteek te verloochenen. Wij gingen op stap met de 530d, een getal dat aan de dieselzijde van het gamma nog steeds overeenkomt met een romige 3.0-liter zescilinder.



Zijn aangescherpte lijnen kunnen het wat wegsteken, maar de 5-Reeks Touring groeide in alle richtingen: 36 millimeter extra in de lengte, 8 mm in de breedte en 10 mm in de hoogte. Een trend die hopelijk stilaan een einde bereikt, want anders raak je binnenkort geen enkele ondergrondse parking nog binnen. Maar er zijn natuurlijk ook voordelen aan verbonden: de kofferuimte is met 570 liter nog 10 eenheden royaler en met de achterzetels plat groeit het volume zelfs met 30 liter tot 1.700 liter. En gelukkig slaagde BMW erin de groeispurt te rijmen met een dieetkuur, want in totaal weegt de nieuwkomer tot 100 kg minder dan zijn voorganger. Aluminium voor koetswerkpanelen en ophanging, magnesium voor dashboardsteunen tot een conceptuele hertekening van de parkeerrem en lichtere velgen zorgen voor dat totaalresultaat. Al komt er anno 2017 natuurlijk steeds meer hardwaren en software aan te pas, dus blijft hij met 1.895 kilogram best wel een lijvige jongen.

Wat BMW natuurlijk probeert te camoufleren met intelligente chassistechnologie. Het koetswerk werd stijver en ook alle onderstelonderdelen geven minder toe. Naast de standaard luchtophanging achteraan die zich automatisch nivelleert is er optioneel nog Dynamic Damper Control, Adaptive Drive met actieve rolstabilisatie, Integral Active Steering of de M-Sportophanging. Toch blijven er enkele pijnpunten die ons ook bij de Berline plaagden. De combinatie van weinig tot geen stuurgevoel zorgt met de variabele overbrenging gewoon voor onvoldoende vertrouwen en maakt dat je in snelle bochten al te vaak stuurcorrecties moet maken. Dat kan en moet gewoon beter, zeker met een Blauw-Witte propeller voorop. De lichter geworden voortrein brengt gelukkig wel een toegenomen speelsheid en kan zo wat compenseren.

In de niet zo verre toekomst maakt dat voor velen onder ons vermoedelijk minder uit, want dan rijden de auto’s gewoon zichzelf. Ook de 5-Reeks is met zijn technologische hulpsystemen goed op weg, maar daarop zoomden we al genoeg in bij onze vorige tests. Laat ons nog even stilstaan bij wat evenmin een oneindig leven gegund is: de 3.0-liter zes-in-lijn. Goed voor een vermogen van 265 pk en een allesoverheersend koppel van 620 Nm. In combinatie met – vanzelfsprekend – de achttraps Steptronic automaat, een oude bekende. Een droomcombinatie die comfort en prestaties naadloos aan elkaar naait zonder veel gulziger te zijn dan zijn kleinere tweeliter broertjes. Er is gewoon zoveel atletische overschot dat hij minder hard zijn best moet doen. Aan 150 km/u doet de 530d nog geen 2.000 toeren per minuut, op de Autobahn lukt 200 km/u met twee vingers in de neus. Dankzij de akoestische upgrade hoor je er nauwelijks iets van. Comfort met een bijzonder grote C.

Maar met ook een zekere financiële aderlating. Prijzen beginnen bij 51.250 euro voor de enige manuele variant in het lijstje: de 520d. Natuurlijk kan je dezelfde motorisatie ook met automaat kiezen (+ €2.300). De goedkoopste optie aan benzinezijde is de 520i Touring (automaat) met een prijskaartje van 52.750 euro. De 530d Touring begint weliswaar pas aan 63.399 euro en in combinatie met vierwielaandrijving zoals bij onze testwagen pas vanaf 66.100 euro. Geconfigureerd met enkele extraatjes hadden wij de sleutels in handen van een 86.480 euro kostende vierwieler. Dat kan al tellen, al doen de Mercedes E-Klasse Break, Audi A6 Avant en Jaguar XF Sportbrake niet beter.

Conclusie
Op mogelijks de sturing na doet de nieuwe BMW 5-Reeks Touring op alle vlakken beter dan zijn voorganger. De wagen is ruimer, stiller, lichter, efficiënter en zit (optioneel) volgestouwd met snufjes. De toegang tot de grote koffer is bij de Touring een stuk praktischer en ook de 40:20:40 indeling van de achterbank komt handig van pas. Dankzij de gewichtsbesparing werd de neus speelser en kan hij zijn atletische karakter verdedigen, doch missen we interactie en vloekten we meermaals op de levensloze besturing. De klemtoon ligt wat dat betreft duidelijk meer op comfort en tegelijk vragen we ons ook af of de schier oneindige hoeveelheid variabele en adaptieve systemen net niet meer kwaad dan goed doen.

Overzicht:
+ Ruimte
+ Comfort
+ Speelse, lichtere neus
+ Brilliante motor die van prestaties, comfort en verbruik een heilige drievuldigheid maakt

– Prijs/optiebeleid
– Besturing

Tekst: Tim De Baets