Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)Uiterlijk mogen de verschillen met zijn voorganger dan wel discreet zijn, onderhuids is de nieuwe BMW 5-Reeks Touring radicaal vernieuwd en bulkt het van de technologie.

Hoewel we de nieuwe 5-Reeks Touring (codetaal: G31) reeds op het Autosalon van Genève van dichtbij mochten aanschouwen, hadden we nog geen directe ervaring achter het stuur van deze Fünfer. Met de lancering van de break – Touring aldus BMW – waren we dan ook wat benieuwd naar de nieuwe, zevende generatie 5-Reeks en vijfde generatie 5-Reeks Touring in het bijzonder.

Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)

Zowel voor als achter de schermen werd flink geïnvesteerd om zowel het rijplezier als de efficiëntie en technologie verder te optimaliseren en/of verder uit te breiden. In de eerste plaats werd de nieuwe 5 daarbij lichter dankzij aluminium koetswerkpanelen en ophanging, maar ook het gericht gebruik van magnesium voor onder andere de dashboardsteunen of andere spitsvondigheden zoals een lichter achterdifferentieel, een parkeerrem die nu geïntegreerd is in de achterste remklauwen of een verdere reductie van onafgeveerd gewicht dankzij lichtere velgen en remklauwen. In het totaal verloor de 5-Reeks daardoor tot maximum 100 kg in vergelijking met zijn voorganger.

Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)

Met een lengte van 4,943 mm (+36 mm), 1,868 mm breedte (+8 mm) en 1,498 mm hoogte (+10 mm) groeit de nieuwe Touring opnieuw in alle richtingen. Het niet onbelangrijke koffervolume steeg van 560 liter naar 570 liter met de achterzetels op en van 1.670 liter naar 1.700 liter met de achterzetels plat. Ondanks de verbeterde efficiëntie op het vlak van gewicht en aerodynamica blijft ook deze 5 Reeks een lijvige jongen. Zeker wanneer je de optielijst plundert en kiest voor zaken zoals een panoramisch open dak, een potente zescilinder diesel of snufjes zoals de uitmuntende comfortstoelen. Alles samen afficheert het gelijkvormigheidsattest van onze 530d Touring M Sport daardoor een rijklaar gewicht van een niet te misverstane 1.868 kg. Maar gezien de grote hoeveelheid hard- en software is dat zeker geen schande.

Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)

Ook binnenin predikt de nieuwe 5 voorzichtige evolutie beter dan revolutie. Tenminste tot wanneer je het geheel van naderbij bekijkt. Met veel nieuwe, maar veelal optionele, technologie achter en in verscholen. Sleutelwoorden daarbij zijn Intelligent, Adaptive, Dynamic en Connected. Je kan het zo gek niet bedenken of je kan er de nieuwe 5 (Touring) met uitrusten. Gebleven zijn de (optionele) adaptieve dempers (Dynamic Damping Control), actieve antirolstangen (Adaptive Drive) en actieve vierwielsturing (Integral Active Steering). Vooral wanneer je de nieuwe 5 bij zijn nekvel pakt verschilt het met de vorige versie doordat het systeem nu veel subtieler functioneert maar minstens zo effectief is. Meer vertrouwen en agiliteit op hoge(re) snelheden en een kortere wielbasis bij lage(re) snelheden of tijdens het parkeren.

Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)

Een andere nieuwigheid is een vierde rijmodus die de reeds gekende modi Sport (inclusief Sport Individual waarbij je zelf de parameters kiest), Comfort en Eco Pro vervoegt onder de naam Adaptive. Hier toont de nieuwe 5 zich van zijn meest gesofisticeerde kant en gebruikt het data van zowel de GPS als het camerasysteem dat in real time de weg scant, en er vervolgens alle adaptief instelbare parameters op aanpast. Bijzonder slim en vooral gesofisticeerd. Zozeer zelfs dat je de werking nauwelijks waarneemt. De nieuwe 5 gebruikt diezelfde camera overigens voor het intelligente start/stop-systeem en zorgt er op die manier voor dat het systeem enkel actief wordt onder de juiste omstandigheden en bijvoorbeeld dus niet midden op een druk kruispunt.

Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)

Klinkt allemaal bijzonder knap maar hoe vertaalt zich dat naar de realiteit? BMW belooft een meer dynamische 5 Touring dan zijn voorganger en in zekere zin zijn ze daar ook in geslaagd. De nieuwe Touring heeft net zoals de 5-Reeks Berline de juiste ingrediënten dankzij zijn voorophanging met dubbele driehoeken en een vijf-link achterwielophanging. Minder (onafgeveerd) gewicht zorgt uiteindelijk voor een betere koetswerkcontrole en tegelijk profiteert de 5 van de meest recente generatie vierwielsturing die zorgt voor meer vertrouwen en stabiliteit op snelheid.

Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)

Toch blijven er enkele pijnpunten zoals de ronduit mediocre variabele besturing die wat ons betreft nog steeds niet op BMW-niveau is. De combinatie van weinig of geen stuurgevoel met de variabele overbrenging zorgt gewoon voor onvoldoende vertrouwen en maakt dat je in snelle bochten al te vaak stuurcorrecties moet maken. Dat moet gewoon beter. Tevens zijn we nog steeds niet wild van BMW’s obsessie met dikke stuurwielen. Te dik in het geval van het reguliere model, ronduit obees wanneer je het M Sport-pakket aankruist. Bijzonder jammer gezien de gekende, maar nog steeds erg fijne ergonomie van de rest van het interieur.

Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)

Alle 5-Reeks’en met M Sport-pakket (2.590 euro) krijgen naast de visuele opsmuk ook nog eens een koetswerk dat standaard 10 mm lager ligt. Voor de krachtigere, blauw gekleurde M Sport-remmen betaal nog eens 650 euro extra. In het geval van de 5-Reeks met Luxury Line (3.890 euro) zijn er dan weer andere specifieke addenda, inclusief bumpers rondom, accenten, velgen en interieuropties.

Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)

Bij de lancering in en rond BMW’s thuishaven München reden we zowel de 530d M Sport als de 520d Luxury Line. Twee modellen die bij ons ook garant staan voor het meerendeel van de verkopen/leasings. Met zijn typische geluid en een royale 260 pk en 620 Nm koppel tussen 2.000 en 2.500 tpm (CO2 uitstoot 124 – 149 g/km) blijft de 530d een machtige machine. Zeker in Duitsland waar je al die paarden en Newtonmeters nog eens de vrije loop kunt laten gaan. Cruisen op de Autobahn bij meer dan 200 km/h vormt dan ook het minste probleem. Daarbij valt op hoe stabiel en akoestisch gedempt de nieuwe 5 wel niet is. Comfort met een bijzonder grote C.

Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)

De kleine viercilinder turbo 520d doet wat dat betreft nauwelijks slechter. Zes cilinders worden er weliswaar vier en ook het vermogen en het koppel dalen tot 190 pk en 400 Nm (CO2 uitstoot 114 – 129 g/km). Maar dankzij de combinatie van de uitstekende geluidsisolatie, de slimme ZF-achttrapsautomaat en het maximumkoppel dat beschikbaar is tussen 1.750 tpm en 2.500 tpm, valt de 520d zeker niet door de mand.

Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)

Sterker nog, wanneer we de kaarsrechte Duitse snelwegen inruilen voor kronkelende Beierse B-wegen weet de 520d ons te verrassen met een merkelijk lichtere neus waardoor het allemaal net iets speelser wordt. Spelbreker blijft echter de zielloze besturing die onvoldoende transparant en consistent is voor de juiste dosis rijplezier. Wat dat betreft kunnen de Duitsers nog iets leren van de Italianen bij Alfa en diens Giulia in het bijzonder.

Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)

Ook BMW zit intussen op de populaire wagon van de zelfrijzende technologie en levert de nieuwe 5 met automatische sturing tot en met snelheden van maar liefst 210 km/h. Zelf houden we bij dat soort snelheden liever zelfs de teugels vast, maar indrukwekkend is het zeker. Voorts mag je ook rekenen op allerhande actieve en passieve veiligheidssystemen die ongevallen in de eerste plaats moeten voorkomen. Voor de volledige lijst verwijzen we je graag door naar de BMW-website waar BMW je vast ook graag informeert over de volledige waslijst Connected Services die je BMW helemaal interactief maken. Van communicatie met de smartphone over Microsoft Exchange ondersteuning tot een geïntegreerd Deezer-abonnement, het kan allemaal.

Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)

Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)

Prijzen voor de nieuwe BMW 5-Reeks Touring starten voorlopig bij 50.350 euro voor de 520d Touring terwijl de 530d Touring minstens 62.300 kost. Met de optionele vierwielaandrijving xDrive wordt dat minstens 64.950 euro. Bij de benzines is er voorlopig slechts de keuze uit de 530i Touring – nu een viercilinder (!) – vanaf 56.800 euro of de zescilinder 540i Touring vanaf 66.750 euro. En hoewel de nieuwe 5-Reeks Berline en Touring standaard rijkelijker zijn uitgerust dan hun voorgangers, mag het niet verbazen dat eenmaal je door de optielijst bent gegaan je al deze vanafprijzen makkelijk kunt verhogen tot zelfs verdubbelen. Het is maar waar je prioriteiten liggen. Een nieuwe 5 Reeks (Touring) samenstellen is er in ieder geval niet makkelijker op geworden. Andere motorisaties zoals de M550d volgen uiteraard later nog.

Conclusie
De nieuwe BMW 5-Reeks Touring doet op alle vlakken beter dan zijn voorganger en is wat dat betreft een waardige opvolger. De auto is ruimer, stiller, lichter, efficiënter, rijdt beter/scherper en heeft meer snufjes dan ooit. Maar perfect is de nieuwe 5 daarom lang nog niet. Zo missen we interactie, is het vloeken op de levenloze besturing en mist het geheel de scherpte die de versie van twee generaties terug nog wel aan de dag legde. De klemtoon ligt wat dat betreft duidelijk meer op comfort en tegelijk vragen we ons ook af of de schier oneindige hoeveelheid variabele en adaptieve systemen net niet meer kwaad dan goed doen. In sé blijft de BMW 5-Reeks een erg complete allrounder waar puur objectief gezien weinig op aan te merken valt maar subjectief gezien wel nog verder kan aan worden bijgeschaafd.

Overzicht:
+ Ruimte
+ Comfort
+ Hightech (snufjes, gadgets, connectiviteit, …)
+ Kwaliteit / materiaalkeuze
+ Prestaties vs verbruik
+ Algeheel raffinement

– Besturing
– Chassis mist nog steeds scherpte
– Eindeloze optielijst
– Prijs loopt snel op

Kort Getest: BMW 5-Reeks Touring G31 (2017)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye