Rijtest: BMW 5-Reeks 530e iPerformance (2017)


Met de BMW 530e iPerformance krijgt ook de 5-Reeks Berline een plug-in hybride variant.

Met de meest recente generatiewissel kon BMW natuurlijk niet anders dan ook een plug-in hybride variant aan te bieden. Na de 225xe, 330e, X5 40e en 740e/740Le is er nu dus ook een 530e iPerformance. Op een volledig elektrische 5-Reeks moet je voorlopig nog niet rekenen, de plug-in hybrides zullen de overgang van conventionele energiebronnen naar volledig elektrisch langer op zich nemen dan sommige optimisten ooit voor ogen hielden. De burger ziet het bij mondjesmaat meer en meer zitten, maar de infrastructuur zal nog niet meteen op poten staan. Nu goed, de plug-in hybride is een fiscaal aantrekkelijk alternatief voor de diesels die nu toch wel steeds meer als krachtbron des duivels worden bestempeld.

Voor de 530e iPerformance moest BMW het warm water niet opnieuw uitvinden, de technologie stemt nagenoeg volledig overeen met die uit de 330e. Een 2.0-liter benzinemotor wordt gelinkt aan een elektromotor en beiden werden vóór de transmissie gemonteerd zodat de ratio’s van de achttraps automaat ook in volledig elektrische modus gebruikt kunnen worden. Dit maakt een koppelomvormer overbodig, wat scheelt op de weegschaal. Vanzelfsprekend komen er wel lithium-ion batterijcellen (9,2 kWh) bij die gemonteerd werden onder de achterbank en een deel van de koffer wegnemen. Het bagagevolume vermindert van 530 naar 410 liter, maar is gelukkig nog verre van bekrompen. Het systeemvermogen is tot slot goed voor 252 pk en 420 Nm koppel, wat als compensatie wel kan tellen.

Vermogen en koppel kom je dus nooit tekort. Noch bij een acceleratie, noch bij een herneming. Bovendien geniet je van een flinke dosis geluidscomfort. Als je een 2.0-liter dieselronk gewoon bent, zou je je in deze 530e af en toe kunnen afvragen of de motor(en) wel ingeschakeld zijn. In AUTO eDRIVE beslist de computer zelf welke combinatie het beste is, in de BATTERY CONTROL modus kan je als bestuurder zelf aangeven op welk niveau de batterijcapaciteit moet gehandhaafd blijven. De motor doet dienst als generator om het laadniveau desgewenst wat op te krikken, zodat je eens je de snelweg verlaat in MAX eDRIVE volledig elektrisch kunt bollen. Met een volledig opgeladen batterij lukt dat op papier tot 50 kilometer ver, in realiteit vaak slechts 30 tot 35 kilometer. Maar zelfs dat is genoeg om een groot deel onder ons volledig elektrisch naar het werk te sturen. Terug opladen lukt in 5 uur aan een normaal huishoudelijk stopcontact en in minder dan 3 uur aan een BMW i Wallbox.

De onderscheidende kenmerken van de 530e blijven zowel binnenin als buitenaf heel discreet. Blauwe strepen in de nieren, blauwe BMW-logo omlijstingen in de wielen, enkele badges en vanzelfsprekend een weggestopt laadcontact aan de zijkant. Binnenin lichten de instapdrempels “eDrive” op, heb je vanzelfsprekend een eDrive knop en heb je tot slot extra informatie en visualisatie op zowel het instrumentenpaneel als in de middenconsole.

Het verschil in de prijslijst is iets minder discreet. De BMW 530e iPerformance kost minstens 58.950 euro, 8.650 euro meer dan de conventionele 520i zonder elektromotor. En het is ook niet dat je zoveel extra uitrusting bijkrijgt, want dan begint de trip door de configurator nog maar. Ons Sport-line uitgevoerd model inclusief enkele packs kostte uiteindelijk 73.420 euro. Een smak geld. En neen, dat zal je niet meteen terug verdienen met een lager verbruik. Op papier 1,9 l/100 km, in realiteit zonder gek te doen 5 l/100 km. Een knappe prestatie, maar winsten zal je hier in het fiscale luik moeten zoeken.

Conclusie
De BMW 530e iPerformance is voor München een logisch nummertje. De technologie kenden we al, nu werd ze voor het eerst in een 5-Reeks gestopt. De 530e is een muisstille, comfortabele wagen die dankzij de e-boost heel vlot voor de dag kan komen. Met het huidige fiscale beleid is deze wagen een interessante optie, maar zodra daaraan gesleuteld wordt kan de fikse meerprijs de bovenhand halen. Hoeveel mensen zullen dagelijks daadwerkelijk met de laadkabel sleuren? Zelfs met de draadloze laadalternatieven in de nabije toekomst leg je best alle stukjes van de puzzel bijeen voor je naar de dealer gaat.

Overzicht
+ Merkimago
+ Comfortabel & Muisstil
+ Hoogtechnologisch
+ Prestaties

+/- Fiscaal > Ecologisch

– Fikse meerprijs
– 530e Touring niet beschikbaar

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...