Rijtest: BMW 330e Plug-In Hybrid

Rijtest - BMW 330e - Header
Freude am ECO-Fahren:
 de BMW 330e kent geen toegevingen.

Ondanks de vele sceptici gaat de PIH-trein van BMW met volle vaart vooruit. Tussen een praktische familiewagen en een potige SUV vinden we de BMW 330e: een plug-in hybride met een elegant berline-voorkomen. Ondanks de ruim 200 kg aan ballast van batterijen en extra aandrijfcomponenten – die gelukkig laag in de vloer en mooi over voor- en achteras verspreid werden – is het de eerste plug-in hybride die de huisslogan met eer moet kunnen invullen. Een 50/50 gewichtsverdeling, achterwielaandrijving en een gecombineerd vermogen van maar liefst 252 pk klinken op papier alvast als de juiste ingrediënten.

Rijtest - BMW 330e PIH Plug-In Hybrid - 10

Rijtest - BMW 330e PIH Plug-In Hybrid - 01Rijtest - BMW 330e PIH Plug-In Hybrid - 04

Het is weliswaar niet de allereerste keer dat de BMW 3-Reeks elektrificatie ondergaat: de ActiveHybrid trachtte eind 2012 reeds om sportieve prestaties te koppelen aan een lage CO2-uitstoot. Alleen was de dikke 3.0-liter zes-in-lijn misschien niet de ideale keuze, bedroeg de volledig elektrische autonomie slechts 4 kilometer en was er ook nog eens een fiks prijskaartje van 54.250 euro. Een succes bleef weinig verrassend uit. De nieuwe 330e gooit het over een totaal andere boeg: de benzinemotor werd kleiner en ecologischer terwijl de elektromotor aan spierballen won. De 2.0-liter uit de 320i levert een vermogen van 184 pk dat aangevuld wordt door 88 elektrische paarden, goed voor een systeemvermogen van 252 pk en een overvloedig motorkoppel van  420 Nm. Het volledig elektrisch bereik bedraagt in de praktijk zo’n 30 kilometer (theoretisch: 40 km) en je kan de 330e nu ook aan de stekker hangen. De batterijen met een netto-capaciteit van 5,7 kWh zijn volledig volgeladen na een bescheiden 3 uur wachttijd, nog eens te verkorten tot 2 uur en 12 minuten met een specifieke BMW Wallbox.

Rijtest - BMW 330e PIH Plug-In Hybrid - 02

Qua rijmodi kent de 330e dezelfde mogelijkheden als de twee andere PIH’s die we onlangs aan de tand voelden: volledig elektrisch in MAX eDrive, het beste van twee werelden in AUTO eDrive en de SAVE Battery modus om onderweg het batterijniveau terug op te krikken. In de stad zelf kozen we resoluut voor MAX eDrive en kom je met de 88 elektrische pk’s nooit tekort, daarbuiten lieten we de intelligente software haar ding doen. Wat naadloos gebeurt, want beide krachtbronnen lijken door een meester dirigent aangestuurd. Als resultaat krijg je een tweeledig totaalcomfort: een fluisterstille aandrijving en een overschot aan potentie. Gezien de elektromotor net voor de achttraps automaat werd gepositioneerd, geniet je bovendien ook in volledig elektrische modus van de acht verhoudingen. Het enige wat we konden bemerken, was dat het geluid bij activatie van de thermische motor meer aanwezig klonk dan bij de andere PIH’s. Gedurende een fractie van een seconde, daarbuiten heb je daar natuurlijk weinig last van.

Rijtest - BMW 330e PIH Plug-In Hybrid - 07

Rijtest - BMW 330e PIH Plug-In Hybrid - 05Rijtest - BMW 330e PIH Plug-In Hybrid - 08

Aanvullend op de drie e-modi krijg je in de 330e de aanvulling van de traditionele Driving Experience Control: ECO Pro, Comfort of Sport wijzigen elk de bekrachtiging van stuur, gaspedaal en de schakelparameters van de automaat. In de laatstgenoemde stand worden verbrandingsmotor en elektromotor continu actief gehouden om hyperalert op elke gasinput te reageren. Uit stilstand sprint je dan in amper 6,1 seconden naar 100 km/u. Prestaties: Check! Natuurlijk zou de 330e zijn doel voorbij schieten zonder ecologische cijfertjes aan de andere kant van het spectrum: een CO2-uitstoot van gemiddeld amper 44-49 g/km en een gemiddeld verbruik van (op papier) 1,9-2,1 l/100 km. Wat klinkklare onzin is gezien de irrealistische EU testcyclus, maar dat we na 850 km aan divers parcours konden afklokken op een gemiddeld verbruik van slechts 4,2 liter per 100 km, is op zijn minst uitstekend te noemen. Vanzelfsprekend moet je daarvoor elke mogelijkheid tot opladen benutten: wij verbruikten in totaal zo’n 17 kWh elektriciteit (~3 volledige laadbeurten).

Rijtest - BMW 330e PIH Plug-In Hybrid - 14Rijtest - BMW 330e PIH Plug-In Hybrid - 15

Rijtest - BMW 330e PIH Plug-In Hybrid - 16

Rijtest - BMW 330e PIH Plug-In Hybrid - 17Rijtest - BMW 330e PIH Plug-In Hybrid - 18

Prestaties enerzijds en ecologische capaciteiten anderzijds zijn onvoldoende om te spreken van écht rijplezier. Daarvoor springen de speelse achterwielaandrijving en de 50/50 gewichtsverdeling de prestaties bij. Na het selecteren van AUTO eDrive en SPORT komt het beest in de 330e volledig naar boven. De motor is dan in volle focus en de ook de neus duikt gewillig elke opeenvolgende bocht in. De extra ballast van ruim 200 kilogram blijft wel voelbaar en kon niet volledig weggefilterd worden, maar gezien het nauwelijks veranderde zwaartepunt kunnen de dynamische capaciteiten van de 330e nog steeds met overschot overtuigen. Dankzij de perfecte balans is een occasioneel stapje tot slot geen drama, de vierwieler is eenvoudig terug in het gareel te krijgen. Met andere woorden, de 330e is de eerste PIH die ons niet enkel ecologisch zijn kunnen bewees, maar ons ook met een glimlach wist te belonen op het scherpst van de snee.

Rijtest - BMW 330e PIH Plug-In Hybrid - 06

Zijn er ook nadelen verbonden aan de 330e? Uiterlijk ziet de wagen er op de extra tankklep na vooraan exact hetzelfde uit en ook binnenin is het dezelfde 3-Reeks die de Belgische fleet maar al te goed kent. De batterijen snoepen bovendien amper 10 liter aan bagageruimte af: het totale laadvermogen bedraagt nog steeds een comfortabele 370 liter. Alleen jammer dat de 330e er enkel als Berline is en niet als Touring. En dat je zo’n 7.000 euro bovenop een 320i moet neerleggen. Maar verwijzen we nog even naar de prijs van de ActiveHybrid destijds (€54.250), dan lijkt de 330e met een vanafprijs van 43.250 euro toch een stuk bereikbaarder. Bovendien is de 330e (in Vlaanderen!) vrijgesteld van BIV en bedraagt de VAA jaarlijks zo’n 700 euro minder. De opties zijn tot slot nogal duur, maar dat zijn ze voor elke BMW… Conclusie: weinig redenen tot klagen!

Rijtest - BMW 330e PIH Plug-In Hybrid - 12

Rijtest - BMW 330e PIH Plug-In Hybrid - 11Rijtest - BMW 330e PIH Plug-In Hybrid - 13

Conclusie
De BMW 225xe en BMW X5 xDrive40e mogen elk hun technologisch vernuft al bewezen hebben, de BMW 330e is de eerste PIH die ons adrenalineniveau opkrikte en met een glimlach beloonde. Echt rijplezier in een plug-in hybride: het kán! Ondanks de toegenomen ballast zorgt de 50/50 gewichtsbalans met de traditionele achterwielaandrijving voor een dynamisch geheel en leidt een perfect samenspel tussen elektromotor en verbrandingsmotor tot overschotten aan vermogen en motorkoppel. Dat alles zonder zijn oorspronkelijke doel voorbij te schieten: zuinig op de snelweg (<5 l/100 km) en volledig elektrisch door de stad, goed voor een opgetekend testgemiddelde van amper 4,2 liter benzine per 100 kilometer.

Overzicht:
+ PIH ecologie én écht rijplezier

– Enkel als Berline

Rijtest - BMW 330e PIH Plug-In Hybrid - 09

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...