Rijtest - BMW X5 xDrive40e - Header
SUV-comfort met getemperde uitstoot: BMW legt de X5 aan de stekker.

Het blijft een beetje hypocriet. Zwaaien met je laadsnoer en claimen dat je een groene jongen bent, maar toch achter het stuur kruipen van een SUV-mastodont. En eerlijk gezegd, zowel jij als ik weten dat 90% van de eigenaars hun wagen zelden tot nooit aan het stroomnet zullen koppelen. Het is anno 2016 gewoon de enige mogelijke manier om het rijden van de grootste categorie SUV’s ecologisch te verdedigen. En fiscaal te verantwoorden, natuurlijk. Desalniettemin is de BMW xDrive40e een stap in de goede richting. Een technologisch hoogstandje, onderdeel van een piekfijn uitgetekende strategie. En wat een comfort! Neen, we zouden geitenwollensokken – lees: volstrekt idioot – moeten zijn om een rijtest te weigeren.


Rijtest - BMW X5 xDrive40e PIH - 05
Rijtest - BMW X5 xDrive40e PIH - 06Rijtest - BMW X5 xDrive40e PIH - 02

Sinds de nieuwe fiscale wetgeving enkele jaren terug is het een bijna onbetaalbare luxe geworden, maar we zouden er meteen terug aan kunnen wennen. De nieuwe BMW X5 is immers nog steeds een paleis op wielen. Een heerlijk zitcomfort, boordevol ruimte, een mooi overzicht over het verkeer en een onaantastbaar gevoel van veiligheid. Het blijft dan ook een tank, weliswaar in een stijlvol en luxueus jasje. Uiterlijk verschilt de plug-in hybride, op de laadklep vooraan na, ook geen haar van de reguliere motorisaties.

Rijtest - BMW X5 xDrive40e PIH - 07

Binnenin slinkt enkel de kofferruimte een aardige 150 liter, maar met een bagagevolume van 500 liter uitbreidbaar tot 1.720 liter heb je niets te klagen. De laadvloer is vrij hoog, al kan je redeneren dat je onderrug daarvoor dankbaar zal zijn. Reden voor de afname is vanzelfsprekend de huisvesting van de 9.0 kWh lithium-ion batterij, die een volledig elektrisch rijbereik tot 31 kilometer mogelijk maakt. Wat bij een rustige rechtervoet en meezittende verkeerslichten echt wel te benaderen valt! Tot onze grote verbazing. De einzelgangers die de batterij thuis of onderweg ook echt willen opladen, kunnen dat in minder dan 3 uur en 50 minuten. Een BMW i Wallbox doet daar nog makkelijk een uurtje vanaf. Via de Wallbox Pro kan een e-rijder zelfs rapporteren hoeveel kWh hij verbruikt heeft bij het opladen en kan dit via een bijkomende teller automatisch worden doorgegeven aan de leasemaatschappij. Een aanvulling op de traditionele tankkaart, met andere woorden.

Rijtest - BMW X5 xDrive40e PIH - 13Rijtest - BMW X5 xDrive40e PIH - 14

Rijtest - BMW X5 xDrive40e PIH - 15

Rijtest - BMW X5 xDrive40e PIH - 16Rijtest - BMW X5 xDrive40e PIH - 17

Het andere onmisbare component van de aandrijflijn – de elektromotor – bevindt zich in tegenstelling tot bij de 225xe niet boven de achteras, maar werd zorgvuldig ingebouwd in de achttraps Steptronic automaat. Bijgevolg krijg je ook een permanente xDrive vierwielaandrijving, ongeacht de kracht van elektrische of fossiele aard is. In combinatie met de krachtigste 2.0-liter viercilinder benzine uit het gamma levert de X5 xDrive40e een daadkrachtig vermogen van 313 pk. Het totale motorkoppel van 450 Nm, beschikbaar vanaf 1.250 toeren per minuut, laat daarnaast ook niets meer te wensen over.

Rijtest - BMW X5 xDrive40e PIH - 11

Zoals bij de PIH-versie van de 2-Reeks Active Tourer die we onlangs testten, is er naast de traditionele rijmodi ECO, Comfort and Sport ook de keuze tussen AUTO eDrive, MAX eDrive en SAVE Battery. Na wat experimenteren kom je al snel terug bij Comfort – AUTO eDrive, met occasioneel een druk op de eDrive knop om volledig elektrisch door de stad te zoemen en de SUV bestaansreden te verdedigen. Als is de Sport-modus ook altijd leuk, al was het maar om vriend en vijand te imponeren met een sprinttijd van amper 6,8 seconden naar het eerste honderdtal. Dynamic Damping Control en het Adaptive Suspension Package met luchtvering achteraan behoort tot de standaarduitrusting, waarmee de X5 op elk parcours zijn mannetje kan staan.

Rijtest - BMW X5 xDrive40e PIH - 12

Na een weekje testrijden konden we de balans opmaken: 70,95 liter brandstof verbruikt en 93,65 kWh over 946 km. Omgerekend dus 7,5 l/100 km aangevuld met 9,9 kWh per 100 kilometer. Daarbij deden we extra ons best om zoveel mogelijk op te laden, maar kwamen we toch nog meer dan het dubbele verbruik uit dan op de EU testcyclus. Geen verrassing, weliswaar. Mensen die daarentegen dagelijks slechts een 50-60 km afleggen, zouden bij optimale laaddiscipline wel in de buurt moeten komen. Volgens BMW doet 70% van het X5-publiek dagelijks zelfs minder dan 30 km. De CO2-uitstoot van amper 77 g/km lijkt ons echter het belangrijkste cijfer in de specificatielijst voor het gros van de klanten. Ondanks de fikse meerprijs (vanaf 72.850 euro) ten opzichte van pakweg een xDrive35i (€62.900 – 306 pk – 197g) of xDrive 30d (€61.750 – 258 pk – 156g) ligt het Voordeel Alle Aard respectievelijk 443 en 329 euro per maand lager bij de PIH. De standaarduitrusting is tot slot ook een stukje rijkelijker.

Rijtest - BMW X5 xDrive40e PIH - 04

Conclusie

Een échte groene jongen ben je met deze X5 PIH bezwaarlijk te noemen. Op papier ligt je uitstoot lager, maar in realiteit rijd je rond met een benzineslurpende mastodont die nog eens 200 kilogram meer weegt dan de xDrive35i zescilinder . Toch doe je een verdienstelijke poging en is het een stap in de goede richting, zeker bij maximaal benutten van de elektromotor. Technologisch gezien is deze plug-in hybride daarnaast een meesterwerkje met naadloze overgang tussen elektromotor en benzinemotor. Het product benadert de perfectie. Een vraag is er ook, want het luxueuze comfort en de uitstraling van deze X5 SUV is heel begeerd. Wat fiscaal afgestraft en onmogelijk gemaakt werd, wordt met de X5 PIH terug bereikbaar.

Overzicht
+ Fiscaal aantrekkelijk
+ Overschot aan gecombineerd vermogen
+ Comfort

+/- ‘Groen’? Hoeveel klanten gaan het laadsnoer ook effectief gebruiken?

– Fikse meerprijs

Rijtest - BMW X5 xDrive40e PIH - 01

Tekst & Foto’s: Tim De Baets