Rijtest: BMW 7-Reeks 740e iPerformance (2016)Luxe in stilte: de iPerformance varianten van de BMW 7-Reeks hang je gewoon aan de stekker.

Vier. Meer cilinders hebben de 7-Reeks iPerformance modellen volgens BMW niet nodig om hun verheven status te verdedigen. En het cliënteel twijfelt niet, want 50% van de verkopen worden ondertussen al opgetekend door een van deze stekkervarianten. De verklaring schuilt vanzelfsprekend in de Belgische fiscaliteit, want de 740e iPerformance toont op papier een CO2-uitstoot van amper 45g/km. Mercedes stond erbij en keek ernaar, want zij weigeren hun Sonderklasse met minder dan een V6 te verkopen. De S500e Plug-In is beslist een aantrekkelijke wagen, alleen kan de top van de bedrijfshiërarchie de slee uit München iets beter verantwoorden.


Uiterlijk zijn de verschillen tussen de 740e, 740Le of in ons geval 740Le xDrive iPerformance met de conventioneel aangedreven modellen uit het topgamma van BMW nauwelijks zichtbaar. Je krijgt eDrive badges op de C-stijl, een i-logo links en rechts en een typerende grille, maar je kan de Plug-In varianten probleemloos ook bestellen met een M Sportpakket of een van de andere uitvoeringen. Magisch wordt het design door de elektrificatie dus nog steeds niet, al wordt de fast lane op de snelweg nog steeds opmerkelijk snel vrijgegeven wanneer je in volle vaart je voorligger nadert. Zonder vlaggetjes of politie-escorte nochtans, de 7-Reeks blijft gewoon imposant. Zeker in deze variant met verlengde wielbasis (+14 cm) . Niet altijd even praktisch bij het parkeren, maar je draagt toch een strak, Duits maatpak van maar liefst 5,1 meter.

Binnenin gingen we al uitgebreid in op de nieuwe features of zelfs gimmicks (Gesture Control, Remote Control parking, …) die deze topper te bieden heeft, maar bij de iPerformance komt er ook nog eens extra luxe in de vorm van stilte. Hoewel de geluidsdichting in de diesel- en benzineverslinders al uitmuntend is, heeft deze 740Le in volledig elektrische modus immers nog een extra streepje voor. In theorie gaat dat bovendien tot 45 km ver, in realiteit zal je ergens tussen de 20 en 30 km afleggen op de lithium-ion batterij van 7,4 kWh (netto) vooraleer de vierpitter tot leven wordt gewekt. Niet dat je er, achterovergelegen in je massagezetel op de achterbank zoveel van zal merken. Bovendien werd de elektromotor volledig geïntegreerd in de achttraps automaat, wat de overgang tussen beide krachtbronnen nog vlotter laat verlopen en zowel een koppelomvormer als startmotor overbodig maakt.

Al rijdend is er wel een verschil, want puur elektrisch moet je de 2.075 kg wegende slee voortsleuren met een vermogen van 113 pk en 250 Nm. Dat kan desgewenst tot zelfs 140 km/u, maar in realiteit zal je meestal beroep doen op beide krachtbronnen samen. In harmonie zijn deze goed voor een systeemvermogen van 326 pk en maar liefst 500 Nm aan brute trekkracht. Amper 5,3 seconden heeft de 740 Le xDrive iPerformance nodig om de grens van 100 km/u omver te blazen en ook daarna gaat hij gezwind verder. Onze vooroordelen over de viercilinder waren ongegrond, want ook in de hernemingen tekent de plug-in dankzij een e-boost voortdurend present. De viercilinder moet er harder voor werken, maar presteert dankzij de elektrische hulp als een echte atleet en doet absoluut niet onder voor de traditionele zes-in-lijn. Ook dynamisch slaagt het chassis erin het meergewicht van de batterijen mooi weg te cijferen, verschillen konden we met de slechtste wil ter wereld niet aanvoelen.

Bovendien verrast deze hoogwaardigheidsbekleder in gebruikskosten: hoewel we vermoedelijk iets voorbeeldiger dan de doordeweekse klant de wagen dagelijks aan de stekker hingen, eindigden we onze testweek met een gemiddeld verbruik van amper 6,6 l/100 km. Van een totale 780 km legden we er maar liefst 100 puur elektrisch af. Maar ook op de snelweg, old fashioned purend uit de benzinemotor, houdt deze 7-Reeks zijn dorst in. Er valt maar één iets tegen: BMW vond blijkbaar maar plaats voor een minuscule benzinetank van 46 liter, waarmee de totale autonomie niet veel meer dan 600 km bedraagt. Een beetje weinig, voor een wagen als deze.

En de grootste aderlating is van financiële aard, want ondanks de gunstige fiscaliteit begint de vanafprijs van de Plug-in Hybride pas bij 98.200/106.320/109.770 euro (740 e/740Le/740Le xDrive). Voor velen blijft deze 7-Reeks dus een ver-van-mijn-bed-show, maar binnen zijn klasse is de 740 Le wel een tiental duizend euro goedkoper dan de S500e L van Mercedes. Nu goed, een tientje meer of minder zal in deze klasse niet zoveel uitmaken. Houd er bovendien maar enkele opzij voor de optielijst.

Conclusie
Een sportpaleis op wielen dat fiscaal ook nog eens te verantwoorden valt, zo zou je deze BMW 740e iPerformance wel kunnen noemen. De prestaties die deze slee neerzet doen je twijfelen aan de cilinderinhoud op de technische specificatie en de luxe voor zowel bestuurder als passagiers is exemplarisch. BMW biedt met deze plug-in hybride een aantrekkelijk totaalplaatje voor de hoogsten in de bedrijfshiërarchie. Het prijskaartje is natuurlijk navenant.

Overzicht:
+ Technologie
+ Rijcomfort
+ Verbruik (zeker bij regelmatig opladen)
+ Prestaties

– Kleine brandstoftank
– Nut van sommige gadgets
– Prijs & opties

 

Tekst: Tim De Baets