Rijtest: BMW 7-Reeks 730d xDrive (2015)Zelf rijden of gereden worden, ook bij de nieuwe BMW 7-Reeks blijft het een dilemma.

Al kruipen we van nature het liefst zelf achter het stuur, in de categorie der luxelimousines wordt een aanzienlijk deel van je rijtest verplicht op de achterbank vormgegeven. Dik twee jaar terug zetten we daarvoor de BMW 7-Reeks en Audi A8 naast de nieuwkomer van Das Haus: de S-Klasse. Een videoreview die – ondanks we duidelijk met andere talenten geboren zijn dan Clarkson, Harris, Metcalfe & Co – ondertussen zowat onze populairste bijdrage aan de online videocommunity is geworden. Na een bescheiden ‘facelift’ van de A8 heeft nu ook München haar antwoord klaar op de destijds gekroonde segmentkoning. De zesde generatie BMW 7-Reeks is een dodelijk efficiënte symbiose comfort-dynamiek met talrijke innovatieve technologieën en gimmicks.

Rijtest - BMW 7-Reeks (G11) 2015 05


Rijtest - BMW 7-Reeks (G11) 2015 11Rijtest - BMW 7-Reeks (G11) 2015 10

Buitenaf is daarentegen moeilijk te spreken van echte magie. De nieuwe 7-Reeks trekt dan wel een nóg strakker Duits maatpak aan, net als bij zijn concurrenten is de evolutie naar een homogener totaalportfolio nadelig voor het onderscheid met de kleinere modellen uit de familie. De variant met lange wielbasis (+14 cm) is meer dan ooit nodig om langszij de BMW 5-Reeks met zijn schaduw te bedekken. In lijn met de familiegeest werden de achterlichten weliswaar ranker en dynamischer, terwijl ook voorin de met de imposante nieren verbonden LED lichtunits – of optionele Laserlights – meer focus uitstralen. Zelfs een M Sportpakket behoort voortaan tot de mogelijkheden, al heeft de 7-Reeks nog altijd geen vlaggetjes nodig om zijn status aan de medeweggebruikers te communiceren. Ondanks de welig tierende afgunst voor de blauw-witte propeller staat iedereen merkwaardig genoeg de fast lane snel en nederig af aan de Duitse hoogwaardigheidsbekleder.

Rijtest - BMW 7-Reeks (G11) 2015 07

Rijtest - BMW 7-Reeks (G11) 2015 08Rijtest - BMW 7-Reeks (G11) 2015 09

Bovendien werd de 7-Reeks vooral onderhuids grondig aangepakt. Alle lessen uit het i-verhaal ten dank kwamen de ingenieurs met een unieke ‘Carbon Core’ passagierscel. De intelligente combinatie van koolstofvezel, aluminium en ultrahoogwaardig staal zorgt voor een dieet van 120 à 130 kilogram bij een tegelijk toegenomen comfort- en veiligheidsarsenaal. Ook het onafgeveerd gewicht nam af met maar liefst 15 procent en tezelfdertijd nam het veercomfort toe. Daarmee rijdt de 7-Reeks nu nóg strakker en laten de rails waarover hij glijdt een nóg hogere bochtensnelheid toe. Niet enkel het design, ook het rijgedrag leunt sterker aan bij dit van de wendbare 5-Reeks. En dat is hier als compliment bedoeld. Verder zijn er talrijke rijhulpsystemen zoals adaptieve cruise control met Stop&Go en zelfs Steeling & lane control assistant. Je mag nog nét niet zonder handen rijden, maar je trouwe vierwieler volgt wel de rijstrookmarkeringen én de voorgaande wagens. De head-up display van de nieuwe generatie is 75% groter en is esthetisch nóg verbluffender, de Driving Experience Control heeft naast Sport, Comfort en ECO PRO nu ook een ADAPTIVE modus die zich aanpast aan weg én bestuurderskenmerken aanleert. De balans weegt met dit alles door naar rijden eerder dan gereden worden…

Rijtest - BMW 7-Reeks (G11) 2015 06

Rijtest - BMW 7-Reeks (G11) 2015 01Rijtest - BMW 7-Reeks (G11) 2015 02

Qua vormgeving zelf is het dashboard weinig verschillend van andere BMW-producten. Natuurlijk zitten de zetels meer als vorstelijke fauteuils, is de kwaliteit van het leder iets hoger en zijn de inlegmaterialen exclusiever. Verwarmde armsteunen in de deuren vind je nu ook niet meteen terug in een 5-Reeks en het enorme infotainmentscherm ondersteunt voor het eerst aanraakbediening. Maar daar stoppen de gimmicks niet: inductief opladen van je smartphone, uitstappen en via Remote Control Parking je wagen autonoom laten parkeren met James Bond allures of het volume stiller zetten via gesture control. Niet allen even ‘nuttig’, wel uiterst innovatief en leuke hebbedingen om te vermelden aan de bar. Ministers en CEO’s achterin worden verwend met Bowers & Wilkins audio, een exclusieve Sky Lounge glaspartij met rustgevende lichtspectra, massagezetels, royale beenruimte en een 7-inch Samsung-tablet in de middelste achterzetel waarmee je de stoel van de voorste passagier naar voor dwingt, je raamblindering naar beneden haalt, klimaat naar wens regelt of je bestuurder zijn snelheid controleert. Natuurlijk zijn vele van de hierboven vermelde zaken optionele extra’s, maar de zelfregelende luchtvering met Dynamic Damping Control levert in standaarduitrusting wel reeds een boterzachte rit. Wil je toch nog elektromechanische anti-roll bars en een demping die zich aanpast aan de oneffenheden in het wegdek, dan kan dat natuurlijk ook. Eens geïnstalleerd zijn er sterke impulsen nodig om je van de achterbank te verwijderen…

Rijtest - BMW 7-Reeks (G11) 2015 15Rijtest - BMW 7-Reeks (G11) 2015 22

Rijtest - BMW 7-Reeks (G11) 2015 20

Rijtest - BMW 7-Reeks (G11) 2015 19Rijtest - BMW 7-Reeks (G11) 2015 12

Bestuurder of passagier, je komt even vlot aan op je bestemming. Als het van de motor en niet het verkeer afhangt tenminste, want de zes- en achtcilinders aan zowel benzine- als dieselzijde zijn rijkelijk van paarden en motorkoppel voorzien. De instapper aan dieselzijde beschikt zo over 265 pk en 620 Nm koppel, de topsnelheid bedraagt met 250 km/u dezelfde begrensde waarde als de 750i met zijn gulzige achtcilinder. Toch zeker vergeleken met het verbruik van de 730d (xDrive), want op de snelweg verbruik je pas om en bij de 7 liter en gemiddeld gezien kwamen meerdere journalisten samen uit bij 8,2 l/100 km. Betrekkelijk weinig voor een luxueuze slee als deze. Verplicht is de xDrive vierwielaandrijving voor de 730d en 740i niet, maar ze zorgt op de achtergrond wel voor hetzelfde comfortabel en gerust gevoel waarmee Bill Gates zich ’s nachts omdraait en denkt: ,,mmm, weeral een seconde voorbij en 100€ verdiend.” De achtcilinder benzine klinkt weliswaar stukken beter dan de diesel, maar voordeel van de dieselmotor is dan weer de laagtoerigheid waarmee hij elk kunstje klaart. Aan 160 km/u doet de krukas nog geen 2.000 omwentelingen.

Rijtest - BMW 7-Reeks (G11) 2015 23

Conclusie

De nieuwe BMW 7-Reeks bouwt verder op vier roemrijke decennia en legt een brug naar de toekomst. Hij biedt de luxe van grootsten en rijdt tegelijk even wendbaar als een 5-Reeks. Ondanks de afwezige magie buitenaf schuilen onderhuids ingrijpende carrosserie-aanpassingen en futuristische technologieën. Autonoom rijden nog nét niet, autonoom parkeren lukt wel al. Of eerder zweven, want de ophanging glijdt boterzacht over het wegdek. Motorisch is hij de efficiëntie zelve, goedkoop is hij niet (vanaf €84.400). En dat zijn de opties evenmin, maar in deze klasse is het publiek gelukkig iets minder prijselastisch. Is hij tot slot beter dan zijn concurrenten? Als je geen seconde achter het stuur mag kruipen, kiezen we misschien toch eerder de S-Klasse, maar vanaf je ook zelf het stuurwiel af en toe in handen neemt, dan kiezen we resoluut voor deze nieuwe 7-Reeks.

Overzicht

+ De meest dynamische
+ Boordevol innovatieve technologieën/gimmicks: massa’s camera’s, extreem geslaagde HUD, Gesture Control, indrukwekkende rijhulpsystemen, …

+/- Heel comfortabel, maar ook de comfortabelSTE?

– Strakker, doch weinig magisch uiterlijk

Rijtest - BMW 7-Reeks (G11) 2015 26

Tekst & Foto’s: Tim De Baets