Officieel: BMW 7-Reeks 2015 [740e Plug-in hybrid]BMW presenteert eindelijk de volledig vernieuwde 7-Reeks Limousine waarbij de focus nog steeds op rijdynamiek, efficiëntie en technologie ligt!

Na een gezegende carrière (inclusief deugddoende facelift) van precies zeven jaar mag de huidige generatie BMW 7-Reeks – codenaam F01 en F02 (verlengde wielbasis) – op pensioen, zijn opvolger mag na een lange ontwikkelingsperiode eindelijk van onder het doek. Dat gebeurde eerder deze week iets vroeger dan voorzien met gelekte foto’s en informatie maar in deze digitale tijd kan je zoiets bijna niet meer voorkomen. De nieuwe 7-Reeks (codenaam G11 en G12) is al de 6e generatie toplimousine en tegelijk BMW vlaggenschip tijdens een periode van bijna 40 jaar, ook nu hopen ze in München dat deze zijn pioniersrol kan volbrengen in dit segment met veeleisende (en vermogende) consumenten.

Designmatig is er heel wat gewijzigd al blijft het een behoorlijk herkenbaar geheel, klanten in dit segment hoeven niet persé te koop lopen met alle luxe en weelde. Onderhuids werd er wél heel wat veranderd met ondermeer een lichtgewicht onderstel waardoor er al 130 kg bespaard werd. Standaard kies je voor de Pure Excellence basisuitvoering van de 7-Reeks, voor wie het wat meer mag zijn is er nu ook een M Sport package. Daarnaast is er onder de BMW Individual Design Composition noemer ook heel wat mogelijk inzake personalisatie. Standaard krijg je full LED verlichting vooraan, optioneel kan je de laserlichten van de BMW i8 verkrijgen, heel wat ervaring uit die BMW i modellen maken bovendien hun introductie!

Binnenin krijgen we een sterke focus voor de achterste inzittende, de Executive Lounge zoals BMW het zo mooi verwoord. In de BMW 7-Reeks L krijg je overigens 14 centimeter meer beenruimte achteraan, prinsheerlijk genieten van de innerlijke rust of gefocust blijven doorwerken kan dus nog comfortabeler dan voordien. Toch kan de chauffeur bestuurder genieten van duidelijke wijzerplaten en een groot, centraal geplaatst, ConnectedDrive navigatie/multimediasysteem zoals we het vandaag ook al kennen. Nieuw zijn dan weer de vele veiligheidsystemen en multimediagadgets, zo kan je diverse functies gebruiken door middel van handgebaren (gesture controls). Misschien in het begin ietwat onwennig en behoorlijk vreemd voor de personen naast jou in de file, na verloop van tijd zal je waarschijnlijk nooit meer iets anders willen. Daarnaast is BMW behoorlijk fier op hun aangename sfeerverlichting, Remote Parking met de BMW Display Key, het regelbare Sky Lounge panoramadak, het highend Bowers & Wilkins Diamond surroundsysteem en de verbeterde iDrive interface.

Onder de lange motorkap liggen er bekende krachtbronnen, nieuwkomer is een 740e Plug-in Hybrid die steevast met verlengde wielbasis komt. Deze combineert een interessante 326 pk en 650 Nm koppel met een CO2 uitstoot van slechts 49 g/km, ook ben je in staat om 25 kilometer volledig elektrisch te rijden. Daarnaast is er ook de efficiënte zes-in-lijn TwinPower Turbo dieselmotor (730d) met 265 pk en 620 Nm (vanaf €83.500), een theoretisch verbruik van amper 5,2 liter per 100 km en 122 g/km CO2, steevast gekoppeld aan de intelligente achttraps Steptronic automaat. Minder voorkomend in België is de BMW 7-Reeks met een benzinemotor, toch kan je ook gaan voor de 750Li xDrive (V8 / 450 pk / 650 Nm / vanaf €115.050) of 740i (zes-in-lijn / 332 pk / 450 Nm / vanaf €93.250).

De nieuwe BMW 7-Reeks beleeft op het Autosalon van Frankfurt (september 2015) zijn wereldpremière met alle nodige toeters en bellen, tegen de herfst (oktober 2015) zou je hem al kunnen bestellen. Over de komst van een viercilinder of volwaardige M7 topuitvoering werd er nu nog niets gecommuniceerd, als BMW de heren uit Stuttgart het écht moeilijk wil gaan maken moeten ze dergelijke modellen toch eens gaan evalueren!