Officieel: Jaguar XF Sportbrake (2017)Iets later dan verwacht lanceert Jaguar dan toch een gloednieuwe én praktische XF Sportbrake.

Terwijl de nieuwe XF Berline toch al even onder ons is bleef het lang stil over een opvolger voor de huidige XF Sportbrake. De prestigieuze Britten gingen er vanuit dat de praktische en stijlvolle meerwaardezoeker wel genoegen ging nemen met de F-Pace SUV, toch bleef de lokroep op een nieuwe XF Sportbrake weerklinken in de wandelgangen.

Jaguar luisterde naar hun cliënteel en zet de nieuwe XF Sportbrake vanaf het najaar neer bij de lokale verdelers. Met een stevige laadvolume van 565 liter tot maximaal 1.700 liter kan hij zich uiteraard het best onderscheiden van de XF Berline. Daarbovenop komt nog eens een sleepvermogen van 2.000 kg!

Dankzij een resem veiligheids- en rijhulpystemen, moderne gadgets en een groot infotainmentsysteem moet elke rit een feest worden voor alle inzittenden in deze XF Sportbrake. Dankzij de keuze voor een lichtgewicht platform uit aluminium legt hij alvast een hoop minder gewicht in de weegschaal wat het rijgedrag ten goede moet komen.

Qua motoren zijn er geen verrassingen, de nieuwe Jaguar XF Sportbrake volgt gewoon zijn vijfdeurs evenknie met keuze uit viercilinder Ingenium benzine- (250 pk) en dieselmotoren (163 pk tot 240 pk) en twee zescilinders. Enkel de 163 pk instapper aan dieselzijde is te verkrijgen met een handbak, al de rest krijgt een 8-traps automaat mee. Tot wanneer Jaguar werk maakt van een overtreffende (SVR?) trap zijn de topversies een 380 pk sterke 3.0-liter V6 benzine en de TDV6 diesel met 300 pk.

Prijzen volgen snel, vermoedelijk liggen deze iets hoger dan de 40.790 euro die Jaguar voor de XF Berline vraagt.