Officieel: BMW 5-Reeks Touring (2017) G31Na de BMW 5-Reeks Berline volgt er nu (logischerwijs) een meer praktische 5-Reeks Touring!

Vorig jaar kregen we een gloednieuwe generatie 5-Reeks! Nog steeds een perfect toonbeeld van Duitse bouwkwaliteit, een hoge graad van luxe en een stevige portie rijplezier, anno 2016/2017 voegde München daar innovatieve gadgets, (semi) autonome rijhulpsystemen en hoogstaande connectiviteit aan toe. Denk maar aan Park Assist (met Remote Control Parking), BMW Connected of Remote 3D View! De Vijf staat intussen bij de Belgische verdelers, nu maken ze zich bij BMW klaar voor de presentatie van de praktische 5-Reeks Touring (codenaam G31) op het Autosalon van Genève in maart.

Deze nieuwe 5 Touring slaat uiteraard dezelfde weg in als zijn vierdeurs lotgenoot, naast de beperkte visuele verschillen (met oa LED verlichting standaard) is het voornamelijk onderhuids dat de grote/ingrijpende wijzigingen zitten. Bij een 5-Reeks Touring breakvariant draait het uiteraard om de bruikbare laadruimte, deze bedraagt voortaan 570 liter en kan oplopen tot maximaal 1.700 liter! Naast een driedelige achterbank, afzonder te openen achteruit en automatische bediening van de achterklep kan je dat kunstje optioneel zelfs handenvrij klaren.

De commercialisatie van de nieuwe BMW 5-Reeks Touring is in België voorzien tegen juni 2017 met vier beschikbare motorisaties, later wordt het gamma nog op alle vlakken aangevuld. Met een benzinemotor in het vooronder – een must aldus de échte BMW fanboys – kan je kiezen uit een 530i Touring (252 pk / 350 Nm) of 540i xDrive Touring (340 pk / 450 Nm). Beiden gekoppeld aan een automatische versnellingsbak.

De 520d Touring (190 pk / 400 Nm) is de instapper van dienst en komt in basisvorm met een manuele zesversnellingsbak, tegen een milde meerprijs kan je hier gelukkig ook wel genieten van het ultieme Steptronic comfort. De 530d (xDrive) Touring is ook nog steeds een viercilinder met 265 pk en 620 Nm, later verwachten we hier een magistrale M550d xDrive Touring combinatie.

Desondanks de nieuwe layout voor het bedieningsysteem (mét tegels!) en wat meer werkingsgeheugen opteert BMW toch voor het gebruik van de spraakbediening (of gebaren). Dat zou de focus meer op de weg moeten houden, handig daarbij is ook de grotere head-up display. Alle moderne veiligheidssystemen tekenen hier uiteraard present, gaande van adaptieve cruise control (met file-modus) tot Lane Change Warning en Lane Departure Warning. Autonoom rijden komt zo alweer stap dichter al blijft BMW aanhanger van het Freude Am Fahren principe.

Prijzen zijn er op dit moment nog niet maar zullen iets hoger uitvallen dan de 5-Reeks Berline, reken dus maar op minstens 50.000 euro voor de nieuwe generatie BMW 5-Reeks Touring.